به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید حسین افضلی مسئول برگزاری مراسم نخل گرداری اظهار کرد: عاشورا در فرهنگ مذهبی مردم ایران جایگاه عظیمی دارد که زمینه ساز بسیاری از آئین‌های دینی شده و در سال‌های متمادی به عنوان میراث پایدار از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و نخل گردارنی یکی از این آئین ها است که هر سال در دهه دوم محرم در شهرستان اقلید برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نخل گردانی به مفهوم تشییع پیکر سیدالشهدا (ع) است که حضور قدرت الهی، پیروزی سپاه حق بر باطل و حیات جاودانه شهیدان را متجلی می‌کند.

مسئول برگزاری مراسم نخل گردانی اضافه کرد: نخل از نظر ظاهری شباهت زیادی به سرو دارد، سرو هم در فرهنگ ما ایرانیان مقدس و نشانه سرافرازی و سربلندی است که در برابر طوفان خم می‌شود، اما نمی‌شکند و عظمت نخل نشان از بزرگی صاحب آن دارد.

وی ادامه داد: نخل گردانان همچون سیلی خروشان این سازه عظیم را بر دوش حمل می‌کنند، یکی از سادات بر بلندای نخل می‌ایستد و یا حسین گویان نخل گردانان را هدایت می‌کند و دیگر عزاداران هم زمان با آن به نوحه سرایی می‌پردازند.

سید حسین افضلی بیان کرد: چون بدن مطهر امام حسین (ع) بدون تشییع به خاک سپرده شد، عزاداران حسینی هر سال جبران آن، این مراسم را با شکوه هر چه بیشتر برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/