دین و اندیشه » آیین ها و تشکل های مذهبی
کد خبر : 737
۱۸:۳۲:۱۸ - پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶
پورتال خبری شهرستان اقلید:

مراسم معنوی نخل گردانی در اقلید

مراسم معنوی نخل گردانی در اقلید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید حسین افضلی مسئول برگزاری مراسم نخل گرداری اظهار کرد: عاشورا در فرهنگ مذهبی مردم ایران جایگاه عظیمی دارد که زمینه ساز بسیاری از آئین‌های دینی شده و در سال‌های متمادی به عنوان میراث پایدار از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و نخل گردارنی یکی از این آئین ها است که هر سال در دهه دوم محرم در شهرستان اقلید برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: نخل گردانی به مفهوم تشییع پیکر سیدالشهدا (ع) است که حضور قدرت الهی، پیروزی سپاه حق بر باطل و حیات جاودانه شهیدان را متجلی می‌کند.

مسئول برگزاری مراسم نخل گردانی اضافه کرد: نخل از نظر ظاهری شباهت زیادی به سرو دارد، سرو هم در فرهنگ ما ایرانیان مقدس و نشانه سرافرازی و سربلندی است که در برابر طوفان خم می‌شود، اما نمی‌شکند و عظمت نخل نشان از بزرگی صاحب آن دارد.

وی ادامه داد: نخل گردانان همچون سیلی خروشان این سازه عظیم را بر دوش حمل می‌کنند، یکی از سادات بر بلندای نخل می‌ایستد و یا حسین گویان نخل گردانان را هدایت می‌کند و دیگر عزاداران هم زمان با آن به نوحه سرایی می‌پردازند.

سید حسین افضلی بیان کرد: چون بدن مطهر امام حسین (ع) بدون تشییع به خاک سپرده شد، عزاداران حسینی هر سال جبران آن، این مراسم را با شکوه هر چه بیشتر برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/