به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، مسؤول مرکز نوآوری این شهرستان در جلسه‌ای که صبح امروز پیرامون بررسی مسائل این مرکز نوآوری با حضور رؤسای اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره کار، دانشگاه آزاد و شرکت شهرک‌های صنعتی، نائب رئیس اتاق اصناف، مسؤولان بسیج سازندگی و واحد پژوهش و بسیج دانشجویی سپاه اقلید و برخی از صاحبان ایده و مدیران شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی اقلید برگزار شد، اظهار داشت: مرکز نوآوری شهرستان اقلید در راستای تأکید مقام معظم رهبری و در راستای تحقق شعار سال، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فعالیت خود را آغاز کرد.

سمیه صالحی ایجاد فضای مناسب جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری و حمایت از توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را از وظایف اصلی مرکز نوآوری خواند و بیان داشت: مرکز نوآوری شهرستان اقلید با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای تازه‌کار فعال و صاحب ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اهداف اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری پشتیبانی می‌کند.

وی تصریح کرد: ارائه مجموعه خدمات و حمایت‌های عمومی توسعه کسب‌وکار در قالب محورهایی چون مشاوره‌های تجاری و قانونی، پشتیبانی تخصصی یا شبکه‌سازی علمی، آزمایشگاهی از طریق فراهم آوردن تجهیزات و امکانات و تعامل با بدنه علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد و دیگر متخصصین و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های دیگر و یا وابسته به پارک، تسهیلات تجاری و مالی، یارانه‌های حمایت‌شده، زیرساخت‌های مناسب کسب‌وکار همچون فضای استقرار و اداری با استاندارد بالا، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی سریع، ارزان، با قابلیت دسترسی بالا و دیگر شرایط و ملزومات محیط‌های تجاری معتبر و حمایت‌های حقوقی، ثبت و دفاع از اختراعات در جهت حمایت از ایده‌ها و فناوری‌های شکل گرفته است.

راه‌اندازی پارک الکترونیک در اقلید

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد مرکز نوآوری در این شهرستان اظهار داشت: ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و تحقق اهداف کارآفرینی و شناسایی و توانمندسازی متخصصان در زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی آن‌ها ازجمله مزیت‌های راه‌اندازی مراکز نوآوری است.

علیرضا قادری با اشاره به وجود چندین شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در سطح شهرستان اقلید و با تأکید بر لزوم هم‌افزایی این واحدها و تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر آن‌ها با همدیگر و نیز جذب همشهریانی که خارج از این شهرستان در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، عنوان داشت: باید با شناسایی و متمرکز کردن آن‌ها و نیز تدوین برنامه‌ای جامع، گامی مؤثر برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در راستای توسعه شهرستان و پیشرفت برداریم.

قادری همچنین به کم‌هزینه بودن فضای کسب‌وکار الکترونیکی و لزوم توسعه فضای تجارت الکترونیکی اشاره کرد و از راه‌اندازی پارک الکترونیک در این شهرستان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و اعلام آمادگی بخش خصوصی در اجرای این طرح، پارک الکترونیک در شهرک صنعتی اقلید احداث خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید در پایان سخنان خود با بیان اینکه باید ارتباط مؤثری بین ایده و عمل فراهم شود خاطرنشان کرد: با استفاده از توان و ظرفیت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی در ایده پردازی و فنی و حرفه‌ای در مهارت‌آموزی زمینه و پل ارتباطی مناسبی بین مراکز نوآوری، دانشگاهی و آموزشی و نیز صنعت فراهم کنیم.

حمایت و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای فن‌آور و شرکت‌های دانش بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اقلید نیز به بیان جایگاه و اهمیت مراکز نوآوری پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مرکز مهم علمی و فرهنگی، از مراکز نوآوری، رشد، شرکت‌های دانش بنیان و... حمایت می‌کند.

مجاهد امیری به اهمیت و ضرورت حرکت و اقدام عملی در راستای رشد فرهنگی و اجتماعی شهرستان، توسعه و تکاپوی صنعت و معدن و نیز ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: با تجمیع و متمرکز شدن واحدهای فن‌آور و شرکت‌های دانش بنیان و... در یک مکان، می‌توان بهتر و مؤثرتر از آن‌ها حمایت کرد و به راحتی از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

در پایان نیز اسماعیل رئیسی مدرس دانشگاه با اشاره به مسائل اقتصادی کشور و لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای رفع بسیاری از مشکلات معیشتی مردم به ویژه جوانان بر لزوم اقدام جدی و عمل جهادی در این راستا تأکید کرد.

وی گفت: تنها با برگزاری جلسه و حرف زدن مشکلی حل نمی‌شود بلکه باید به دنبال راهکاری عملی و علمی برای کسب نتیجه مناسب باشیم.

رئیسی با بیان اینکه بحث در مورد مراکز رشد موضوع پیچیده‌ای نیست به تشریح اهداف این مراکز پرداخت و گفت: باید به‌دور از موازی‌کاری و با تعامل مؤثر برای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال و رشد و توسعه حرکت کنیم و هر فردی به نوبه خود گامی مؤثر در تحقق این هدف بردارد.

به گزارش فارس، این جلسه با بیان دیدگاه شرکت‌کنندگان و ادامه یافت و پس‌ازآن از زمین موردنظر برای احداث پارک الکترونیک بازدید شد.