دانش و فناوری » علم و دانش
کد خبر : 680
۱۹:۰۹:۳۲ - پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
در دومین جلسه مرکز نوآوری شهرستان اقلید تأکید شد

لزوم تجمیع شرکت‌های فن‌آور، نوآور و دانش‌بنیان اقلید در یک مرکز

لزوم تجمیع شرکت‌های فن‌آور، نوآور و دانش‌بنیان اقلید در یک مرکز

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، مسؤول مرکز نوآوری این شهرستان در جلسه‌ای که صبح امروز پیرامون بررسی مسائل این مرکز نوآوری با حضور رؤسای اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره کار، دانشگاه آزاد و شرکت شهرک‌های صنعتی، نائب رئیس اتاق اصناف، مسؤولان بسیج سازندگی و واحد پژوهش و بسیج دانشجویی سپاه اقلید و برخی از صاحبان ایده و مدیران شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی اقلید برگزار شد، اظهار داشت: مرکز نوآوری شهرستان اقلید در راستای تأکید مقام معظم رهبری و در راستای تحقق شعار سال، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فعالیت خود را آغاز کرد.

سمیه صالحی ایجاد فضای مناسب جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری و حمایت از توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را از وظایف اصلی مرکز نوآوری خواند و بیان داشت: مرکز نوآوری شهرستان اقلید با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای تازه‌کار فعال و صاحب ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اهداف اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری پشتیبانی می‌کند.

وی تصریح کرد: ارائه مجموعه خدمات و حمایت‌های عمومی توسعه کسب‌وکار در قالب محورهایی چون مشاوره‌های تجاری و قانونی، پشتیبانی تخصصی یا شبکه‌سازی علمی، آزمایشگاهی از طریق فراهم آوردن تجهیزات و امکانات و تعامل با بدنه علمی و دانشگاهی دانشگاه آزاد و دیگر متخصصین و پژوهشگران در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاه‌های دیگر و یا وابسته به پارک، تسهیلات تجاری و مالی، یارانه‌های حمایت‌شده، زیرساخت‌های مناسب کسب‌وکار همچون فضای استقرار و اداری با استاندارد بالا، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی سریع، ارزان، با قابلیت دسترسی بالا و دیگر شرایط و ملزومات محیط‌های تجاری معتبر و حمایت‌های حقوقی، ثبت و دفاع از اختراعات در جهت حمایت از ایده‌ها و فناوری‌های شکل گرفته است.

راه‌اندازی پارک الکترونیک در اقلید

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد مرکز نوآوری در این شهرستان اظهار داشت: ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و تحقق اهداف کارآفرینی و شناسایی و توانمندسازی متخصصان در زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی آن‌ها ازجمله مزیت‌های راه‌اندازی مراکز نوآوری است.

علیرضا قادری با اشاره به وجود چندین شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در سطح شهرستان اقلید و با تأکید بر لزوم هم‌افزایی این واحدها و تعامل و هماهنگی هرچه بیشتر آن‌ها با همدیگر و نیز جذب همشهریانی که خارج از این شهرستان در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، عنوان داشت: باید با شناسایی و متمرکز کردن آن‌ها و نیز تدوین برنامه‌ای جامع، گامی مؤثر برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در راستای توسعه شهرستان و پیشرفت برداریم.

قادری همچنین به کم‌هزینه بودن فضای کسب‌وکار الکترونیکی و لزوم توسعه فضای تجارت الکترونیکی اشاره کرد و از راه‌اندازی پارک الکترونیک در این شهرستان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و اعلام آمادگی بخش خصوصی در اجرای این طرح، پارک الکترونیک در شهرک صنعتی اقلید احداث خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید در پایان سخنان خود با بیان اینکه باید ارتباط مؤثری بین ایده و عمل فراهم شود خاطرنشان کرد: با استفاده از توان و ظرفیت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز عالی آموزشی در ایده پردازی و فنی و حرفه‌ای در مهارت‌آموزی زمینه و پل ارتباطی مناسبی بین مراکز نوآوری، دانشگاهی و آموزشی و نیز صنعت فراهم کنیم.

حمایت و تعامل دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای فن‌آور و شرکت‌های دانش بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اقلید نیز به بیان جایگاه و اهمیت مراکز نوآوری پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مرکز مهم علمی و فرهنگی، از مراکز نوآوری، رشد، شرکت‌های دانش بنیان و... حمایت می‌کند.

مجاهد امیری به اهمیت و ضرورت حرکت و اقدام عملی در راستای رشد فرهنگی و اجتماعی شهرستان، توسعه و تکاپوی صنعت و معدن و نیز ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: با تجمیع و متمرکز شدن واحدهای فن‌آور و شرکت‌های دانش بنیان و... در یک مکان، می‌توان بهتر و مؤثرتر از آن‌ها حمایت کرد و به راحتی از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

در پایان نیز اسماعیل رئیسی مدرس دانشگاه با اشاره به مسائل اقتصادی کشور و لزوم ایجاد اشتغال پایدار برای رفع بسیاری از مشکلات معیشتی مردم به ویژه جوانان بر لزوم اقدام جدی و عمل جهادی در این راستا تأکید کرد.

وی گفت: تنها با برگزاری جلسه و حرف زدن مشکلی حل نمی‌شود بلکه باید به دنبال راهکاری عملی و علمی برای کسب نتیجه مناسب باشیم.

رئیسی با بیان اینکه بحث در مورد مراکز رشد موضوع پیچیده‌ای نیست به تشریح اهداف این مراکز پرداخت و گفت: باید به‌دور از موازی‌کاری و با تعامل مؤثر برای استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد اشتغال و رشد و توسعه حرکت کنیم و هر فردی به نوبه خود گامی مؤثر در تحقق این هدف بردارد.

به گزارش فارس، این جلسه با بیان دیدگاه شرکت‌کنندگان و ادامه یافت و پس‌ازآن از زمین موردنظر برای احداث پارک الکترونیک بازدید شد.