به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، علی فرقانی در آیین کاشت تعدادی نهال بادام کوهی در محوطه جنگلی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، افزود: این مطالعه و پژوهش توسط استادان و دانشجویان این دانشکده بر روی انواع درختان بادام وحشی از جمله بادام کوهی، ارژن، تنگرش و بادام اهلی انجام شد. 
وی بیان داشت: هم اینک مطالعه بر روی مراحل زیست محیطی و پراکنش این گونه ها ادامه دارد و امیدواریم با پایان یافتن این کار به اطلاعات سودمندی در این زمینه دست یابیم. 
فرقانی افزود: این گونه ها از مناطق و عرصه های مختلف جنگلی فارس از جمله گونه های بومی و غیر بومی درختان جنگلی میان جنگل فسا، اقلید، فیروزآباد، نورآباد ممسنی، مرودشت، ارسنجان، شیراز و همچنین منطقه لردگان در استان چهار محال و بختیاری جمع آوری و در این منطقه به صورت متمرکز پرورش و نگهداری می شود.
وی، با اشاره به فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد و پرورش این گونه ها، خواستار حمایت های بیش از پیش کارشناسان فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس شد.
فرقانی، با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات محققان و دانشجویان این دانشکده بر روی گونه های جنگلی دیگر از جمله تمشک و گلابی وحشی نیز متمرکز شده است، اظهار داشت: با اندک پشتوانه مالی از این طرح می توان شاهد افزایش شمار این گونه ها در استان فارس باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد: با استقرار و تبدیل این بخش از دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به مرکز تولید درختان بادام وحشی گام بلندی در تولید و تکثیر این گونه های جنگلی کمیاب و بی نظیر در استان فارس برداشته می شود.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این آیین، این اقدام دانشکده کشاورزی را اقدام مفیدی برای عرصه های جنگلی این استان دانست و گفت: کاشت گونه های جنگلی با توجه به نیاز آبی کم آنها، نقش موثری در استفاده بهینه از منابع آب دارد.
حسن محبی، خواستار توسعه و گسترش سایرگونه های جنگلی مانند گلابی وحشی از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی - علمی در استان فارس شد و افزود: می کوشیم تا زمینه‌های توسعه و کشت این گونه ها را هر چه بیشتر در این استان فراهم آوریم.
در این آیین، استادان، روسای بخش های مختلف دانشکده کشاورزی و شماری از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گونه هایی از درختان جنگلی مانند بادام وحشی را در فضایی به وسعت 2 هکتار از محوطه سبز این دانشکده کاشتند. 
پانزدهم اسفند در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده و این روز سرآغاز هفته ای به نام منابع طبیعی است.
دریافت خبر: احمد خضری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی