اقتصاد » کشاورزی و دامداری
کد خبر : 326
۱۸:۱۸:۵۹ - شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
فارس:

دانشکده کشاورزی شیراز قابلیت تولید گونه های گیاهی کمیاب جنگلی را دارد

دانشکده کشاورزی شیراز قابلیت تولید گونه های گیاهی کمیاب جنگلی را دارد

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، علی فرقانی در آیین کاشت تعدادی نهال بادام کوهی در محوطه جنگلی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، افزود: این مطالعه و پژوهش توسط استادان و دانشجویان این دانشکده بر روی انواع درختان بادام وحشی از جمله بادام کوهی، ارژن، تنگرش و بادام اهلی انجام شد. 
وی بیان داشت: هم اینک مطالعه بر روی مراحل زیست محیطی و پراکنش این گونه ها ادامه دارد و امیدواریم با پایان یافتن این کار به اطلاعات سودمندی در این زمینه دست یابیم. 
فرقانی افزود: این گونه ها از مناطق و عرصه های مختلف جنگلی فارس از جمله گونه های بومی و غیر بومی درختان جنگلی میان جنگل فسا، اقلید، فیروزآباد، نورآباد ممسنی، مرودشت، ارسنجان، شیراز و همچنین منطقه لردگان در استان چهار محال و بختیاری جمع آوری و در این منطقه به صورت متمرکز پرورش و نگهداری می شود.
وی، با اشاره به فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد و پرورش این گونه ها، خواستار حمایت های بیش از پیش کارشناسان فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس شد.
فرقانی، با بیان اینکه مطالعات و تحقیقات محققان و دانشجویان این دانشکده بر روی گونه های جنگلی دیگر از جمله تمشک و گلابی وحشی نیز متمرکز شده است، اظهار داشت: با اندک پشتوانه مالی از این طرح می توان شاهد افزایش شمار این گونه ها در استان فارس باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد: با استقرار و تبدیل این بخش از دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به مرکز تولید درختان بادام وحشی گام بلندی در تولید و تکثیر این گونه های جنگلی کمیاب و بی نظیر در استان فارس برداشته می شود.
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم در این آیین، این اقدام دانشکده کشاورزی را اقدام مفیدی برای عرصه های جنگلی این استان دانست و گفت: کاشت گونه های جنگلی با توجه به نیاز آبی کم آنها، نقش موثری در استفاده بهینه از منابع آب دارد.
حسن محبی، خواستار توسعه و گسترش سایرگونه های جنگلی مانند گلابی وحشی از طریق اجرای طرح های تحقیقاتی - علمی در استان فارس شد و افزود: می کوشیم تا زمینه‌های توسعه و کشت این گونه ها را هر چه بیشتر در این استان فراهم آوریم.
در این آیین، استادان، روسای بخش های مختلف دانشکده کشاورزی و شماری از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گونه هایی از درختان جنگلی مانند بادام وحشی را در فضایی به وسعت 2 هکتار از محوطه سبز این دانشکده کاشتند. 
پانزدهم اسفند در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده و این روز سرآغاز هفته ای به نام منابع طبیعی است.
دریافت خبر: احمد خضری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی