به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ابوالفتح مرادی در نشست خبری با اشاره به ثبت اختراع ماشین بینایی برای تعیین میزان شکستگی و ناخالصی دانه‌های گندم و برنج بیان داشت: اختراع این دستگاه با دقت 100 در صدی می‌تواند دانه‌های شکسته گندم و برنج را از دانه‌های سالم تشخیص دهد آنهم با یک دهم زمانی که در حالت عادی تلف می‌شود.

وی با بیان اینکه این ماشین بینایی هیچ نمونه خارجی ندارد، افزود: این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده و فعلا این دستگاه، به ثبت داخلی رسیده است.

این مقام مسئول یکی دیگر از دستاورد‌های مرکز تحقیقات کشاورزی فارس را اختراع فورمالسیون و فرآیند تولید نان سنگک از آرد گندم و آرد بلوط عنوان کرد و گفت: این اختراع نیز توسط همکاران مرکز تحقیقات کشاکرزی فارس ثبت شده ودر سلامت نردم نقش دارد.

مرادی با تاکید به اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، بزرگترین مرکز تحقیقات کشور است، اظهار داشت: شایان ذکر است که این مرکز بیشترین سهم را در تولید و معرفی ارقام محصولات کشاورزی دارد.

وی در تشریح برخی از دستاورد‌های مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس طی دولت سیزدهم، گفت: یکی از اقدامات مهم این مرکز که در کشور بی نظیر است، تهیه الگوی کشت برای استان است که در سطح کشور در این رابطه طلائه داریم و رقیبی برای ما نیست.

مرادی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تنها استانی است که الگوی کشت را برای استان تهیه می‌کند، افزود: در این راستا، 3 دشت قادرآباد مادرسلیمان، دشت نمدان اقلید و دشت داریون الگوی کشت تهیه شده است و الگوی کشت 9 استان دیگر نیز در دست تهیه است.

وی با تاکید به اینکه برای تهیه این الگوی کشت، 3 اولویت برای ما حائز اهمیت است، گفت: این اولویت‌ها شامل حفظ منابع پایه آب و خاک و حفظ امنیت غذایی است.

مرادی بیان داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی، براساس نقشه‌های تناسب اراضی، اراضی کلاس یک را برای محصولات استراتژیک همچون گندم که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است در نظر می‌گیرد چرا که تولید این محصولات استراتژیک در نهایت منجر به صرفه جویی آب می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس یکی دیگر از اولویت‌های این مرکز را معیشت کشاورزان اعلام کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما در تهیه الگوی کشت مورد نظر معیشت کشاورزان است که براساس این اصل مهم، اولویت بر محصولات با مزیت نسبی بالا است که با توجه به نرم افزار‌های موجود و پارامتر‌هایی که دارند، محصولاتی را تعیین می‌کنیم که بر مبنای آن، الگوی کشت تهیه می‌شود.

مرادی با تاکید به اینکه الگوی کشت منجر به افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود، اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات کشاورزی فارس این است که از تناسب اراضی هم در این الگوی کشت بهره برده می‌شود و جانمایی محل مناسب کشت هر محصول بر مبنای نقشه‌های تناسب اراضی، موجب افزایش عملکرد می‌شود این در حالی است که معیشت کشاورزان هم حفظ و حتی ارتقا می‌یابد چرا که محصولاتی انتخاب می‌شوند که مزیت نسبی بالاتری داشته باشند و برای هر واحد خاک بر مبنای تناسب اراضی تعیین شده باشند.

وی به نقش نحوری محققان مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در کارگروه نهضت آبخوان داری گریزی زد و گفت: امور فنی نهضت آبخوان داری بر دوش محققان این مرکز است و از جمله تهیه نقشه نقاط متاسب برای عملیات پخش سیلاب و آبخوان داری در استان و همچنین تهیه نقشه تناسب اراضی و پهنه بندی عناصر غذایی خاک در دشت تنگاب فیروز آباد از جمله اقدامات موثر محققان ما است.

وی از راه اندازی مرکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی فارس خبر داد و گفت: این مزکز با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و هیته‌های فناوردر دستور کار ما قرار گرفته است که در حال حاضر 9 شرکت برای استقرار و 3 شرکت دانش بنیان در این مرکز ثبت نام کرده اند.

مرادی به رسالت‌های مرکز تحقیقات کساورزی فارس گریزی زد و اطهار داشت: از جمله این اقدامات اساسی، انحام پژوهش‌های کاربردی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، آموزش بهره برداران و کارکنان بخش کشاورزی است.

این مقام حوزه کشاورزی استان به دستاورد‌های این مرکز در حوزه پژوهش هم اشاره کرد و گفت: در این راستا، 236 پروژه تحقیقاتی را به اتمام رساندیم که نتایج آن‌ها آماده شده و در اختیار بهره برداران و کشاورزان قرار گرفته است.

همچنین 294 پروزه تحقیقاتی نیز دست اجرا است که این پروژه ها، بر مبنای مشکلات و مسائل منابع کشاورزی فارس طراحی و برنامه ریزی شده و اجرا می‌شود که در نهایت با نتایج این پروژه ها، مشکلاتی که در حوزه کشلورزی گریبانگیر کشاورزان است به حداقل می‌رسد.

مرادی افزود: در طول عمر دولت فعلی، همکاران گرکز تحقیقات کشاورزی فارس، 201 مقاله علمی در مجلات داخلی و خارجی و همچنین 14 نشریه ترویجی تهیه و به چاپ رساندند و 106 مقاله هم در همایش‌های داخلی و خارجی ارائه کرده اند.

وی به انتشار 19 کتاب در حوزه‌های مختلف کشاورزی و همچنین معرفی 31 رقم گیاهی اصلاح شده مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات این مرکز، اصلاح و معرفی این 31 رقم گیاهی است که شامل 14 رقم مربوط به گندم آبی به نام‌های ارقام: دانش، تابش، آینه، جلال، آزادگان، داریون. اوج، آراز، آرمان، و تک تاز است.

این مقام‌مسئول حوزه کشاورزی ارقام اصلاح شده گندم دیم را شامل ارقام: مهتاب، راد، آبان و حور عنوان کرد و افزود: ارقام اصلاح شده جو آبی شامل ارقام: گرجین، اسپرس، بهاری، کوهین، مختار، سورگوم و ارقام فومن و منصور اعلام کرد.

مرادی اضافه کرد: رقم ذرت اصلاح شده: چوگان، ارقام اصلاح شده چغندر قند بنام‌های روبینا، حسنی، زیبا، یلدا است همچنین ارقام اصلاح شده ماش نیز بنام‌های زربخش و سخاوت می‌باشد.

وی بیان داشت: همچنین در گیاهان باغی نیز رقم اصلاح سده گریپ فروت بنام مانا، رقم اصلاح شده زیتون بنام آبان و همچنین ارقام اصلاح شده لیموترش بنام‌های پرشیا و پارس ثبت شدند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس بیان داشت: در حوزه آموزش نیز رسالت ما انوزش اصول درست کشاورزی و انتقال نتایج تحقیقات در امر کشاورزی است، به نحوی که آموزش بهره برداران، آموزش کارکنان و همچنین آموزش‌های رسمی فنی و حرفه‌ای در بخش کشاورزی است ودر همین راستا، دو هنرستان دخترانه و پسرانه کشاورزی در شیراز با هدف ارتقاء جایگاه کشاورزی ایجاد شده تا نسل جدید و نسل آینده در حوزه کشاورزی با سواد باشند و در این حوزه برای این محصلان اشتغالزایی شود و ما در آینده در حوزه کشاورزی افرادی باسوادکشاورزی تربیت کنیم.

وی گریزی هم به آموزش بهره برداران بخش کشاورزی زد و گفت: در این خصوص، هزارو 929 دوره آموزشی برای 52 هزارو 38 نفربرگزار شده، همچنین در حوزه آنوزش کارکنان با سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های وابسته و تابعه آن نیز، 194 دوره آموزشی برای 29 هزار و 506 نفر برگزار کردیم.

مرادی با بیان اینکه در بخش آموزش‌های رسمی هم مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، برنامه سنجش مهارت یا خوداظهاری را برای متقاضیان ایجاد کرده است، اظهار داشت: این افراد پس از گذراندن 43 واحد تئوری و عملی، گواهی مهارت دریافت می‌کنند که در نهایت به آن‌ها دیپلم کشاورزی اعطا می‌شودوه شرایط خاصی دارد و در این رابطه نیز طی دولت سیزدهم،2 هزار و 873 نفر از متقاضیان در این دوره شرکت کردند. همچنین طی این مدت،285 نفر در 2 هنرستان کساورزی شیراز در حال تحصیل هستند، این درحالی است که مرکز تحقیقات کشاورزی فارس برای سربازان پادگان‌ها و توانمند کردن نابینایان، افراد معلول و بیماران خاص نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند.

مرادی از جمله اقدامات خاص مرکز تحقیقات کشاورزی فارس را تولید و تکثیر هسته‌های اولیه بذری دانست و گفت: اگر یکسال هسته اولیه بذری تولید نکنیم، 5 سال تامین نان مردم با مشکل مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، 331 تن هسته اولیه توسط مرکز تحقیقات کشاورزی فارس تولید شده است، افزود: در این راستا 27 شرکت بذری در فارس که هسته‌های بذری را برای شیراز و حداقل 16 استان دیگر تامین می‌کنند.