به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، روستای نظام‌آباد در بخش مرکزی شهرستان اقلید قرار دارد روستایی که به دلیل داشتن مرم خیر و نیکوکار زبانزد است، اما این روزها اهالی آن با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر چه به دلیل خشکسالی مداوم در استان فارس کم‌آبی در مناطق مختلف این استان پذیرفته است اما اهالی نظام‌آباد معتقدند این منطقه از منابع آبی خوبی برخوردا است و نباید به این وضعیت دچار شود.

یکی از اهالی روستای نظام‌آباد اقلید با گلایه از قطعی مکرر آب در این روستا، می‌گوید: بنا بود چاهی جدید برای تامین آب روستا حفر شود که متاسفانه هنوز محقق نشده است.

وی با بیان اینکه روزانه تنها حدود 2 ساعت آب در لوله‌‌کشی‌ روستا وجود دارد، می‌افزاید: تنها افرادی که مخزن آب دارند و آب را برای مواقع اضطراری نگه داشته‌اند مشکلی ندارند اما افرادی که توانایی مالی برای خرید مخزن ندارند دچار مشکلات زیادی هستند.

روستای نظام‌آباد به دلیل پسته‌کاری مهاجزپذیر است و از استان‌های اصفهان و یزد نیز مهاجرانی در این روستا زندگی می‌کنند که همین موضوع جمعیت این روستا را به 800 خانوار رسانده است.

محس رضایی، رئیس شورای اسلامی روستای نظام‌آباد می‌گوید: با وجود جلسات متعددی که مسئولان شهرستان داشتیم هنوز چاه آبی برای این روستا احداث نشده است و اهالی روستا در روز بیشتر از 2 ساعت آب لو‌له‌کشی ندارند.  

به گفته رضایی چاه قدیمی روستا نیز با خودیاری مردم در سال 70 احداث شده و کار لوله‌کشی و شبکه آب نیز با هزینه مردم روستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه روستای نظام‌آباد با کمبود آب مواجه است و هیچ اقدامی موثری نیز برای رفع آن انجام نشده است، می‌گوید: تنها کاری که انجام شده این بوده که یکی از چاه‌های کشاورزی روستا را اجاره کرده‌ و برای متصل کردن آب چاه به شبکه آبرسانی روستا حدود 3 کیلومتر لوله به صورت امانت گرفته‌ایم و از این طریق روزانه 4 ساعت آب از این چاه گرفته و وارد شبکه روستا می‌شود که با این کار هر بخش از روستا روزانه بین نیم تا یک ساعت آب دارند.  

رئیس شورای اسلامی روستای نظام‌آباد دلیل عدم حفر چاه جدید را نبود اعتبار عنوان می‌کند و می‌گوید: هر بار که برای حفر چاه جدید به مسئولان شهرستان مراجعه کردیم صرفا می‌گویند اعتبار نداریم مردم روستا نیز می‌گویند ما به شرطی هزینه چاه جدید را می‌دهیم که از تحت پوشش آبفا روستایی خارج شویم و هزینه قبض آب را برای عمران روستا به دهیاری تحویل دهیم که با این شرایط موافقت نشده است.

رضایی می‌افزاید: اگر منطقه ما مانند مناطق جنوبی استان فارس کم‌آب بود ما نسبت به قطعی آب در روستا گلایه‌ای نداشتیم اما به گفته کارشناس اداره آبفا در منطقه ما 3 نقطه چاه آهکی با آب فراوان وجود دارد.

خط انتقال آب به روستای نظام‌آباد در حال اجرا است

محس شریفی، رئیس آبفا روستایی اقلید، در مورد مشکل آب روستای نظام‌آباد می‌گوید: چاه روستا هنوز کمی آب دارد و از آن استفاده می‌شود، در کنار آن یک چاه کشاورزی نیز اجاره کرده‌اند روزانه حدود 3 ساعت آب به شبکه آبرسانی روستا منتقل می‌شود که اهالی آن را در مخازن خانگی ذخیره می‌کنند و برای یک روز کامل آب دارند.

وی با بیان اینکه خط انتقال آب به طول 9 کیلومتر از روستای مجاور به روستای نظام‌آباد در حال اجرا است و در بودجه سال 97 برای این کار اعتبار در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: اولویت اول ما برای آبرسانی به این روستا اجرای خط انتقال آب است و بعد از آن حفر چاه جدید در این روستا است که این اقدامات به صورت یک مجموعه آب شرب این روستا را تامین خواهند کرد.