به گزارش ایسنا، آن روزهایی که در گذشته دور کشاورزان اقلیدی، سیب‌زمینی‌هایشان را زیر هیزم‌های گر گرفته در اجاق‌های گلی، می‌پختند تا شامی برای خود فراهم کنند، شاید نمی‌دانستند پایه گذار رسمی خواهند بود که تا امروز دوام می‌یابد.

کلوخ‌پز، همان رسمی است که از دیرباز تا امروز در اقلید و میان اقلیدی‌ها ماندگار شده است؛ رسمی که با روزهای پایان تابستان و ابتدای پائیز، فصل رسیدن سیب‌زمینی‌ها و به راه افتادن بادهای مشهور دشت بکان و چغورسیاه و ... همزمانی دارد.

امروز هم کشاورزان اقلیدی، در گوشه‌ای از مزرعه‌ خود، اجاقی بزرگتر از آنچه پیشینیان آنان می‌ساختند، برپا کرده و هیزم در آن می‌ریزند و زیر آن را سیب‌زمینی دپو می‌کنند و در نهایت، با خوردن سیب‌زمینی‌های کوره پز شده، جشن برداشت محصول‌شان را برپا می‌دارند.

این‌که سیب‌زمینی‌ را در میان کوره‌ای که با کلوخ، خشت‌های گلی فاقد شکل هندسی خاص، ساخته شده است، می‌پختند، شاید یکی از دلایل مهم نامیدن مراسم به‌عنوان کلوخ‌پز بوده است.

کلوخ‌پز حالا به یک آئین سنتی تبدیل شده و از سال 1395 نیز با ثبت آن در فهرست آثار معنوی، پررنگ‌تر از گذشته برگزار می‌شود.

امسال هم مانند سال گذشته، جشنواره‌ای با عنوان کلوخ‌پز در منطقه چغور سیاه اقلید برگزار خواهد شد تا گامی دیگر برای پاسداشت آئین‌های ماندگار دیارمان برداریم.

جشنواره کلوخ‌پز به همت میراث فرهنگی، شورای اسلامی، شهرداری و مجمع فعالان اجتماعی اقلید روز جمعه 24 اسفند در منطقه گردشگری چغورسیاه، برگزار می‌شود.