برنامه‌ عمرانی با «اولویت سه» در خطوط جدید

به عنوان مقدمه و به طور مجدد تأکید می‌گردد، مطالبی که در این قسمت به صورت بسیار مختصر درباره‌ مشخصات طرح ها عنوان می‌شود، در فصل مطالعات برنامه‌ میان مدت زیربنایی به طور مفصل‌تر توضیح داده شده است. در صورت برخورد با هر گونه ابهام، می‌توان به قسمت مربوطه رجوع نمود.  

یادآور می‌شود که اگر راه آهن از محل سرمایه‌ گذاری‌ های بخش خصوصی، صندوق ذخیره‌ ارزی و مشارکت بخش دولتی (نظیر نفت و فولاد) و حتی فروش لکوموتیوها، بتواند بخشی از منابع لازم برای اجرای طرح های عمرانی با اولویت های یک و دو را تأمین کند، سرمایه‌ های لازم برای اجرای طرح هایی با اولویت سه کاملاً فراهم می‌شود. با این وجود باید در نظر داشت که تأمین منابع این طرح ها در اولویت سوم قرار دارد. در جدول زیر طرح های پیشنهادی مربوطه ارائه شده است.

Snap 2021-07-10 at 12.25.26

 

1.طرح احداث راه آهن اصفهان- داران- ازنا:

تاکنون پنج طرح شامل اصفهان- داران- ازنا، اصفهان- گلپایگان- اراک، اصفهان- ایذه- اهواز، شیراز- اصفهان و فراشبند- اهواز  برای اتصال استان های مرکزی به خوزستان پیشنهاد شده اند. در نقشه زیر این طرح ها نشان داده شده است. تقریباً برای دستیابی به یک هدف، چهار طرح به تصویب رسیده است و برخی از آنها اعتباراتی را هم جذب کرده اند. در قسمت های قبلی در فصل مطالعات برنامه‌ ریزی زیربنایی، مقایسه این طرح ها به طور خلاصه ارائه شده است. خاطر نشان می‌سازد 2 طرح اصفهان- اهواز و فراشبند- اهواز در اولویت چهارم  قرار گرفته اند که دلایل آن متعاقباً در قسمت بعدی مطرح می‌شود.

با توجه به دلایل مختلف، طرح 322 کیلومتری اصفهان- ازنا با پنج کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل و با پیشرفت فیزیکی زیرسازی به مقدار 50 درصد نسبت به سایر طرح های رقیب اولویت دارد. حمل مواد معدنی چادر ملو به سمت صنایع فولاد خوزستان را می‌توان از طریق خط میانبر اصفهان- ازنا (بسیار کوتاه تر از مسیر فعلی اصفهان- قم- ازنا) به خوزستان حمل کرد. مشکل این طرح همواره وجود گلوگاه دورود- اندیمشک بوده است. اما طرح دورود- خرم آباد- اندیمشک در حال احداث می‌باشد و زیرسازی قسمت دورود- خرم آباد نیز  40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  طرح اصفهان- ازنا برای اتمام ، با احتساب قیمت های 2 سال پیش، به 42 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

اشتراک گذاری