به گزارش ایرنا ، فراوانی آب رودها و چشمه سارها، طراوت هوا و سرزندگی مناطق زیست محیطی فارس همزمان با بهار از ویژگی های چشم اندازهای طبیعی فارس است که میهمانان نوروزی نیز از این مواهب طبیعی بهره می برند.
چشم اندازهای طبیعی و مناطق زیست محیطی فارس که عمدتا به صورت تالاب ، دریاچه، جنگل و کوهستان در مناطق مختلف این استان واقع شده اند.
اقلیم آب وهوایی فارس دو ویژگی کم نظیر دارد که معمولا به ندرت می توان این دو ویژگی را در سایر مناطق طبیعی و زیست محیطی کشور پیدا کرد.
نخستین ویژگی برخورداری فارس از آب و هوای چهار فصل است یعنی درحالی که می توان در شهرستان های شمالی این استان ازتفریح های زمستانی بهره برد در مناطق جنوبی این استان هوا متعادل می شود و تفریحات بهاری و تابستانی رواج می یابد.
دیگر ویژگی اقلیم طبیعی فارس جمع آمدن چند چشم انداز طبیعی همزمان در یک مکان است بطوریکه می توان همزمان از برکت وجود کوهستان ،جنگل ،تالاب ،دریاچه و چشمه سار برخوردار شد.
در حقیقت طبیعت سرشار از طراوت ، نزدیکی برخی از چشم اندازها به مناطق شهری آب فراوان و در مجموع تنوع زیست محیطی بررونق جاذبه های گردشگری طبیعی فارس افزوده است.
بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ،هشت منطقه حفاظت شده ،12 منطقه ممنوعه ،دوپارک ملی ،یک پناهگاه حیات وحش ویک منطقه گردشگری در طبیعت فارس شناخته شده که اغلب این مناطق پذیرای میهمانان نوروزی در فصل بهار است.
12 منطقه شکارممنوع شامل کوه درا، کوه گرم ، مناطق چاه نفتی ، دالان ، پادنا، توت سیاه ، دره باغ ،کوهستان ، مل بلند، کوه هوا، تنگ خور، بیدبیده وخرمنکوه است که در استان فارس وجود دارد.
این چشم اندازهای زیست محیطی در مناطق مختلف فارس واقع شده اما جاذبه های طبیعی شمال فارس که عمدتا درشهرستانهای اقلید، خرم بید، بوانات و آباده قراردارد به عنوان زیستگاه های ییلاقی این استان معروف است.
ازجمله چشم اندازهای دیدنی شمال فارس ، تنگ براق درشهرستان اقلید است که با آبشارهای متعدد و درختان بلوط ازجاذبه های طبیعی به شمار می رود و فراوانی آب وهوای مطبوع آن بسیاری از مسافران را بسوی خود می خواند.
منطقه زیبای چله گاه ، تنگ تیزاب ، رودخانه شش پیر و پیست اسکی نیز از دیدنی های شهرستان سپیدان است که با آب وهوای دلپذیر بهاری پذیرای میهمانان است.
تنگ بستانک (بهشت گمشده )، آبشارمارگون ، منطقه ارژن پریشان ، منطقه بهرام گور، زیستگاه هرمود ، منطقه میانجنگل ، زیستگاه بصیران ومنطقه ماله گاله ازجمله مناطق حفاظت شده فارس است که در شهرستانهای مرودشت ،سپیدان ، کازرون ،نی ریز، لارستان ، فسا ، اقلید و شیراز قراردارد .
دریاچه های پریشان ،کافتر، مهارلو، طشک و بختگان درشهرستان های کازرون ، اقلید ، شیراز و نی ریز نیز از جمله چشم اندازهای طبیعی است که در فصل بهار پذیرای گردشگران است.
دریاچه پریشان که تنها دریاچه آب شیرین فارس است هرچند به علت فراگیر شدن خشکسالی آسیب فراوان دیده و رنگ و بویی از دریاچه و تالاب ندارد ، اما اقلیم این دریاچه با جوشش چشمه های موسمی این روزها شماری از میهمانان نوروزی را به گرد خود جمع می کند .
منطقه دریاچه مهارلو نیزدرفاصله 35 کیلومتری جنوب شیرازجاذبه های ویژه گردشگری دارد.این منطقه هم از خشکسالی آسیب زیادی دیده ولی امسال به سبب بارندگی نسبتا مناسب مجموعه ای از مناظر کوهستان ، جنگل و بیشه زار را به نمایش می گذارد و زیبایی های طبیعی آن هربیننده ای را به تحسین وا می دارد.
همچنین درفارس تاکنون دوپارک ملی بمو به وسعت 48 هزارهکتار و بختگان به وسعت 160 هزار هکتار شناسایی شده است.
پارک بمو با گونه های گیاهی گون و درمنه و گونه های علفی و دارا بودن ساختار دشت ،تپه ماهور و کوهستان علاوه بر اینکه در فصل بهار مناظرچشم نوازی را به نمایش می گذارد، می تواند به اقلیمی همیشگی برای پژوهش در علوم زیست محیطی تبدیل شود.
آبشارمارگون سپیدان و بهشت گمشده مرودشت نیز از مناطق معروف وجالب توجه زیست محیطی فارس است که هرسال مورد بازدید تعداد زیادی ازمیهمانان قرارمی گیرد.
شهرستان های ممسنی و سپیدان در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز نیز به لحاظ برخورداری ازموقعیت کوهستانی و قرارگرفتن در ضلع جنوبی رشته کوه زاگرس با آب وهوایی نسبتا سرد ، مکان مناسبی برای رویش گیاهان بهاری و ترکیب مناسبی ازچشم اندازهای طبیعی را از جمله درمناطق چله گاه ونورآبادبه نمایش می گذارد.
همچنین شهرستان های فیروزآباد، لارستان ،لامرد و مهر با برخورداری از اقلیم آب و هوایی گرم ،کانون اصلی رویش گل های بهاری بخصوص شقایق و لاله وحشی و دشت های وسیع وپرگل هستند.
منطقه حفاظت شده هرمود لارستان که کوه سر به فلک کشیده شب درآن واقع شده و محل زندگی قوچ ،میش وکل به شمار می آید، نیز مکان مناسبی برای گذراندن ایام تعطیل است.
استهبان ،نی ریز، فسا ، جهرم و داراب شهرستان های شرقی فارس است که باغهای مصفا و دشتهای شقایق و پامچال این مناطق ،خاطره بهار را برای هربیننده ای جاودان می سازد.
در شهرستان فسا مناطق قمپ آتشکده ، چهل چشمه و میانجنگل از جمله مناطق طبیعی است که با آمدن بهار پوشیده ازگل های شقایق وحشی می شود وچشم نواز میهمانان و مسافران است.
در شهرستان نی ریز مناطق دریاچه بختگان ، دریاچه طشک ،چشمه پلنگان و تنگ پلنگان قرار دارد که در روزهای اخیر مناظر کم نظیری از آب و هوای بهاری را به نمایش گذاشته است.دریاچه های طشک و بختگان نیز از خشکسالی ممتد آسیب فراوان دیده و امسال اندک آبی به سبب سیلاب های اخیر در خود جای داده است .
تنگ مرغاب ، تنگ استهبان و پارک جنگلی استهبان نیز در کناربیشه زارهای پرگل و باغهای انجیر، بادام و سیب درشهرستان استهبان مناظرچشم نوازی دارد و پذیرای میهمانان و مسافران است.
دیدن نخلستان های جهرم و باغ های زیبای مرکبات در شهرستان های جهرم و قیر وکارزین نیز در بهاران خالی از لطف نیست و این مناطق بسیاری از مسافران نوروزی را بسوی خود فرا می خواند.
کارشناسان حفاظت محیط زیست بیش از120مورد جاذبه و چشم اندازطبیعی دارای قابلیت سیاحتی و گردشگری را در فارس شناسایی کرده اند که انگیزه قابل توجهی برای جلب میهمانان و مسافران بویژه در تعطیلات نوروزی فراهم می کند.
آنچه بیش ازپیش باید ازسوی مسافران و میهمانان نوروزی مراعات شود حفظ بهداشت محیط دراین مناطق و پرهیز از آلودگی آبهاست.
پراکنده شدن پوست میوه ، ریختن مازاد غذا در زیر درختان و حاشیه آبها ، حرکت غیراصولی موتورسواران ،افروختن آتش در زیردرختان و عدم رعایت دیگر نکات ایمنی و بهداشتی از جمله مواردی است که زیبایی های مناطق طبیعی فارس را خدشه دار می کند.
هر سال اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس طرح نوروزی حفاظت از تالاب ها ، مواهب طبیعی و مناطق زیست محیطی استان فارس را در این استان اجرا می کند در قالب اجرای این طرح از شهروندان خواسته می شود که با رعایت موازین زیست محیطی درحفظ طبیعت بکوشند.
همچنین برای حفاظت از مناطق زیست محیطی و افزایش آگاهی عمومی در حفاظت از مناطق زیست محیطی بروشورها و فولدرهایی چاپ می شود که در اختیار میهمانان نوروزی قرار می گیرد.
همچنین شعارهایی با مضمون پاسداشت ارزش های زیست محیطی و لزوم مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست تدوین می شود که همزمان با تعطیلات نوروزی در اختیار بازدیدکنندگان از تالاب ها و مناطق زیست محیطی فارس قرارمی گیرد.
تالاب بین المللی ارژن و پریشان ، منطقه حفاظت شده بهشت گمشده ،دریاچه مهارلو،تالاب بختگان ،منطقه حفاظت شده آبشار مارگون از جمله مناطق زیست محیطی فارس است که بیشتر مورد استفاده میهمانان نوروزی است و دراین طرح به آن توجه ویژه شده است.
لازم است شهروندان و میهمانان نوروزی که از مناطق زیست محیطی و طبیعت استان فارس بازدید می کنند در حفاظت از این مواهب طبیعی و پاکیزه نگهداشتن آن بکوشند.
در آستانه فرا رسیدن سال نو دکتر حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اعلام آمادگی برای پذیرایی از میهمانان نوروزی گفت: پاسداشت ارزشهای زیست محیطی و حفظ طبیعت تاکید و توصیه اولیای دین و از منش انسانیت است که باید در این روزها بیشتر آن را رعایت کنیم.
ولوی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:گشت های ویژه پایش مناطق زیست محیطی و اجرای برنامه های آموزش عمومی زیست محیطی در ایام تعطیلات نوروزی تشکیل می شود که خواستار همراهی بیشتر میهمانان نوروزی با محیط بانان و حافظان محیط زیست و عمل به توصیه های زیست محیطی برای حفظ مواهب طبیعی هستیم .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: امسال نیز همزمان با تجدید حیات طبیعت و آغاز سال نو همچون سال های گذشته استان تاریخی و فرهنگی فارس، میزبان هزاران نفر از میهمانان نورزی است و حضور جمعیت عظیمی از طبیعت دوستان در دامان طبیعت و اکثر مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان فارس را شاهد خواهیم بود ، این موضوع ضمن آنکه نقطه عطفی در آشتی مردم با طبیعت قلمداد می شود چنانچه مراقبت نشود تهدیدی برای حفاظت از مواهب طبیعی بشمار می آید .
وی افزود: در آستانه فرا رسیدن فصل سفرهای نوروزی گشت های شبانه روزی ویژه ایام نوروز به منظور گشت و کنترل مستمر در مناطق و بویژه کنترل مراکز خدماتی، تجاری و صنعتی آلوده زا در سطح شهر و به تبع آن در همه شهرستان های استان فارس و مناطق تحت حفاظت در استان فارس تشکیل شده است.
ولوی همچنین گفت: در سال گذشته هزاران مسافر نوروزی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست فارس دیدن کردند و پیش بینی ما این است که امسال نیز با فرا رسیدن ایام تعطیلات شاهد حضور مسافران نوروزی در مناطق باشیم ، لذا اداره کل محیط زیست فارس تدابیری را برای حضور این مسافران در مناطق اندیشیده است که از آن جمله تشکیل گشت های ویژه محیط زیست در مناطق تحت حفاظت همچنین توزیع بروشور، کیسه های زباله به شهروندان وارائه اطلاعات لازم در خصوص مناطق است.
وی ضمن ارج نهادن به حضور میهمانان نوروزی، صیانت و حفاظت از طبیعت و محیط زیست استان و جلوگیری از هرگونه تخریب و آلودگی در طبیعت زیبا را بهترین سپاس بر خالق آن و وظیفه ای شرعی، قانونی و انسانی دانست و مشارکت همگان بویژه مهمانان نوروزی را در حفظ و پاسداشت از طبیعت زیبای الهی و تلاش در راستای حفظ بهداشت آب و خاک، جلوگیری از پراکنش زباله بویژه در اطراف جاده ها، اماکن تفریحی ، رودخانه ها، چشمه ها و فضاهای سبز و در نهایت رعایت بهداشت زیست محیطی، خواستار شد.
وی همچین گفت:آلودگی محیط زیست و تخریب طبیعت زیبای خداوند نه تنها نوعی ناسپاسی از نعمت های بیکران خالق هستی و قدرنشناسی و گناه نسبت به طبیعت و محیط است بلکه باعث تشدید معضلات زیست محیطی و افزایش انواع آلودگی های مخاطره آمیز و تهدید کننده سلامتی زیستمندان می شود.
 ولوی همچنین اظهار داشت: همکاری و مشارکت با بازدید کنندگان از طبیعت به کلیه واحدهای تابعه با حضور گشت های ویژه ایام نوروزی در کلیه مناطق پیش بینی و ابلاغ گردیده و مقرر شده علاوه بر کنترل مناطق ، با توجه به تاثیر سویی که فعالیت مراکز تجاری و صنعتی و خدماتی آلوده زا بر سلامتی شهروندان و مسافرین در ایام نوروزی دارد، بنحوی موثرتر این فعالیت ها کنترل شود .
آبشار مارگون در شهرستان سپیدان، بهشت گمشده در مرودشت، پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز ، دریاچه های مهارلو ، بختگان و پریشان با اندک آبی که دارند ، و سایر مناطق تحت حفاظت استان فارس هر ساله میزبان تعداد زیادی طبیعت دوست مسافر به استان فارس است .