به گزارش گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امید رشیدی مدیر گروه گشت و بازرسی آب منطقه ای فارس گفت: با دستور مقامات قضائی و نیروی انتظامی از ابتدای امسال تا کنون بیش از دو هزار و 700حلقه چاه غیر مجاز در نقاط مختلف استان فارس پر و مسلوب المنفعه شده است.

رشیدی با تاکید بر اینکه عملیات پر کردن چاه های غیر مجاز همزمان در شهرستانهای جهرم، اقلید، فراشبند، بوانات و کازرون ادامه دارد افزود: عمق بعضی از چاه های محصور در باغ های مرکبات که حفر شده اند به بیش از 280 متر می رسد.

وی با بیان اینکه این چاه ها دشت های استان فارس را با بحران روبرو کرده است، ادامه داد: هم اینک آمارها حاکی از 616 میلیون مترمکعب کسری مخازن و منابع آب زیرزمینی در استان فارس است.

وی ساماندهی شرکت‏ های حفاری و نصب سامانه موقعیت یاب ماهواره ای روی تجهیزات آنها را از اقدامات انجام شده در جلوگیری از حفر چاه ها عنوان کرد و افزود: تا کنون تعداد 363 سامانه جی پی اس روی دستگاههای حفاری مجاز نصب شده است.

مدیر گروه گشت و بازرسی آب منطقه ای فارس با بیان اینکه تهیه و نصب کنتور حجمی هوشمند با هدف حفظ و نگهداری منابع آبهای زیرزمینی موجود صورت می گیرد، تصریح کرد: حفر چاه های قابل کنترل در دشت ها، نصب تجهیزات اندازه گیری بر روی منابع آب و تهیه بانک اطلاعاتی محدوده مطالعاتی از دیگر برنامه هایی است که در طرح احیا و تعادل بخشی مورد توجه قرار گرفته و اجرای آن ادامه دارد.