به گزارش پورتال شهرستان اقلید،به نقل از ایلنا حســن نــوروزى در یــک کنفرانس خبرى اعتبــارات طرح‌هاى عمرانى ملى و اســتانى را در سال 1400 تشــریح کرد و افزود: 9 هزار و 415 میلیارد تومان اعتبار مصوب براى استان فارس در ســال 1400 ابلاغ شده اســت که پارسال بالغ بر 241 درصد رشد اعتبار مصوب داشتیم و بر اساس فهرســت بهاى کشــور هزینه اجــراى پروژه هاى عمرانى 70 درصد افزایش یافته است.

نوروزى ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال هزار و 803 میلیارد تومان از اعتبار ملى تخصیص گرفتیم و علاوه بر این 454 میلیارد تومان نیز در قالب منابع هدفمنــد یارانه ها در زمینه پروژه هاى عمرانى استان فارس دریافت کرده ایم که بیش از یک چهارم تخصیص گرفتیم.

وى در ادامه بــه تفکیک تخصیص اعتبارات طرح هاى عمرانى ملى با ویژگى‌هاى استان فارس در سه ماهه نخست امسال پرداخت و اضافه کرد: مبلغ 454 میلیارد تومان در قالب نقدى و اســناد خزانه از محل هدفمنــدى یارانه ها، قانون بودجه 1400 ،صندوق توســعه ملى و ماده 17 مدیریت بحــران بابــت طرحهاى مهم اســتان ابلاغ شــده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزى فارس با اشــاره به برگزارى 25 جلسه شوراى برنامهریزى در 19 ماهه گذشــته، گفت: در ســال گذشته 2 هزار و 754 میلیارد تومان اعتبــار مصوب در پروژههاى ملى و استانى داشتیم و جمعا در پایان سال 3 هزار و 663 میلیارد تومان تخصیص اعتبار عمرانى براى اســتان فارس بوده که 91 درصد از اعتبارات جذب شده است.

نــوروزى تصریــح کرد: پارســال طبــق تعهد در زمینــه وصول درآمدهاى اســتان، 4 هزار و 50 میلیارد تومان باید به خزانه کشــور واریز مى کردیم کــه 4 هــزار و 250 میلیــارد تومان وصول شــده اســت که افزایش 105 درصدى را نشــان مى دهد.

رئیــس ســازمان برنامــه و بودجــه اســتان فارس بیــان کرد: 16 دســتگاه در اســتان وصــول درآمد مى کنند که 90 درصد درآمدها توسط امور مالیاتى و 10 درصــد دیگــر را بقیــه دســتگاه ها از جملــه نیــروى انتظامى (جرائم رانندگــى، صدور گذرنامه، انگشتنگارى و ...) وصول مى کنند.

نوروزى گفــت: با توجه بــه تعهداتى که براى نیروى انتظامى مشخص شــده است و فعالیت هاى که براســاس قانون انجام داده انــد باید درآمدهاى وصولى بیشــترى به خزانه دولت واریز مى شــد، اما تاکنون نیروى انتظامى استان فارس تنها 65 درصد از تعهدات خود را اجرایى کرده است.

وى در مورد درآمدهاى وصولى استان همچنین عنوان کرد: پس از افزایش 105 درصدى درآمدهاى وصولى اســتان، دولت نیز نسبت به پرداخت پاداش به اســتان فارس به مبلغ 170 میلیارد تومان اقدام کرد که این اعتبار در زمره اعتبارات هزینه اى استان قــرار گرفت و مجموع اعتباراتــى هزینه اى فارس از 750 میلیــارد تومان به 920 میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس ســازمان مدیریت و برنامهریزى اســتان فارس بیان کرد: در 5 ســال گذشــته تنها سالى که اســتان فارس توانســت بالاى 100 درصد منابع را محقق کند سال 99 بود.

جایگاه فارس در سند آمایش به خوبى دیده شد

نوروزى با اشــاره به تصویب سند ملى آمایش اظهار داشــت: 11 اسفند 99 سند ملى آمایش ملى کشــور پس از دهه ها در شوراى عالى مصوب شد و جایگاه استان فارس در این سند به خوبى دیده شد.

وى بــا بیــان اینکه ســند آمایش یــک برنامه بلندمدت و راهبردى اســت و در این ســند آمایش قلمرو مســتعد توسعه شناســایى و الگوى مطلوب جمعیت، فعالیت و زیرساختها ارائه مىشود، افزود: این ســند افق چشم انداز سال 1424 است و اولین اســتفاده از سند ملى آمایش ســرزمینى در برنامه هفتم توسعه خواهد بود و استان فارس در این سند به خوبى دیده شده است.

 براى تکمیل طرح هاى استانى بیش از 12 هزار میلیارد تومان نیاز است

وی ادامــه داد: بــراى تکمیل طرح‌هاى اســتانى بیش از 12 هــزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این میزان اعتبار اگر تورم وجود نداشته باشــد اعتبار 4 سال استان فارس است این در حالى اســت کــه براى تکمیــل طرحهاى ملى و استانى در مجموع نزدیک به 43 هزار میلیارد تومان اعتبار در استان فارس نیاز است.