به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با وجود کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی‌های اخیر متأسفانه شاهد کشت هندوانه و محصولات مشابه پرآب در بخشی از مزارع شهرستان اقلید هستیم. اکثر زمین‌هایی که به کشت هندوانه می‌پردازند در اختیار کشاورزان غیر بومی بوده و به اجاره گرفته شده‌اند و این موضوع علاوه بر اینکه سود چندانی را متوجه صاحبان اصلی زمین نمی‌کند بلکه سبب خروج سرمایه قابل توجهی از شهرستان اقلید می‌شود.

هر ساله در زمان برداشت هندوانه بخش قابل توجهی از این محصول در زمین زراعی به دلایل نامعلومی رها شده و حتی به مرحله برداشت نمی‌رسد و سبب ضرر مالی به صاحب زمین، کشاورز و فروشنده می‌شود علاوه بر آن نمی‌توان از مسئله مهم هدر رفت آب در آبیاری محصولات اینچنین پرمصرف چشم‌پوشی کرد.

فارس درگیر فرابحران آب

محمدعلی قلندری مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس می‌گوید: در حال حاضر به سبب کاهش نزولات جوی، افزایش حرارت و افزایش تبخیر آب بسیاری مناطق از جمله استان فارس با پدیده خشکسالی مواجه هستند و ما در استان فارس با مسئله فرا بحران آب مواجه هستیم.

قلندری گفت: بالغ بر 94 درصد از آب مصرفی استان فارس به بخش کشاورزی، 5 درصد به بخش شرب و حدود یک درصد به بخش صنعت اختصاص دارد.

به گفته مسئولان استان فارس در حال حاضر میانگین عمق چاه‌های کشاورزی حفر شده در فارس به 350 متر رسیده و برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی نشست زمین و نابودی آبخوان‌ها را در پی داشته است.

هندوانه‌هایی که 400 هزار تومان آب می‌خورند

بزرگترین خطری که هم اکنون شهرستان اقلید را تهدید می‌کند مسئله برداشت‌های بی‌رویه و کشت‌های پرآب غیر اقتصادی است. در حال حاضر هر هندوانه حدود 400 لیتر آب برای به ثمر رسیدن نیاز دارد و هر کیلو هندوانه در بازار به قیمت 1500 تومان به فروش می‌رسد در حالی که ما هر بطری آب معدنی یک لیتری را به قیمت 1000 تومان تهیه می‌کنیم یعنی به عبارتی هر هندوانه چیزی حدود 400 هزار تومان آب می‌خورد.

با یک حساب سر انگشتی می‌توان به هزینه بالا و هدر رفت آبی که در این کشت و برداشت رخ می‌دهد، پی برد. ابراهیم رستگار رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی اقلید گفت: سطح زیر کشت هندوانه در شهرستان اقلید 1500 هکتار است که از هر هکتار به طور متوسط 50 تن هندوانه برداشت می‌شود که بسته به نوع بذر و فراهم بودن شرایط مطلوب ممکن است این مقدار به 100 تن نیز برسد.

وی از مصرف بالای آب در کشت این محصول سخن می‌گوید و اینکه در هر هکتار کشت هندوانه تا زمان به ثمر رسیدن 25 میلیون لیتر آب مصرف می شود و این عدد هشداری است تا کشاورزان از کشت محصولات پر آب در شهرستان خودداری کنند.

یزدانی یکی از کشاورزانی است که بخشی از زمین مزروعی خود را به کشت هندوانه اختصاص داده است و می‌گوید: در مزرعه 500 هکتاری‌اش به کشت محصولاتی از قبیل پیاز، سیب زمین و کلم می‌پردازد و امسال برای نخستین بار بخشی از زمین را به کشت هندوانه اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه هندوانه آب بسیار زیادی برای به ثمر نشستن نیاز دارد از مشکلات و سختی‌های تولید هندوانه گلایه می‌کند و می‌گوید: علاوه بر مشکل آب، کشاورزان این محصول نگران مسئله آفت و سختی‌های زمان فروش هستند همانگونه که هر ساله برخی از کشاورزان به دلایل مختلفی مجبور به رها کردن و عدم برداشت محصول به ثمر رسیده می‌شوند.

ضمانت اجرایی برای مقابله با کشت هندوانه وجود ندارد

آرش خسروانی، رئیس جهاد کشاورزی اقلید در رابطه با جلوگیری از کشت محصولات پر آب می‌گوید: ما هیچ ضمانت اجرایی نداریم که بتوان با حکم دادگاه و به صورت قهری از کشت این گونه محصولات جلوگیری کنیم.

به گفته وی آگاه‌سازی کشاورزان با برگزاری کلاس‌ها، بازدیدها و مزارع آزمایشی از جمله اقدامات جهاد است تا با تغییر الگوی کشت، محصولات کم آب جایگزین محصولاتی همچون هندوانه شود البته این امر مستلزم آن است که به بحث درآمد و معیشت کشاورزان لطمه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/