به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرکزفارس، مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:از ابتدای امسال و همزمان با سبز شدن درختان توت در سطح استان فارس تا کنون ۷۸ جعبه تخم نوغان در بین علاقه‌مندان به نوغانداری توزیع شده است.

علی رستگار  گفت: نوغانداری یکی از مشاغل خانگی و مکمل بخش کشاورزی است که در استان فارس هر ساله در اواسط فروردین ماه فعال می‌شود.
وی گفت: توزیع نوغان در فارس از ۱۵ فروردین آغاز شده و تاکنون ۷۸ جعبه تخم نوغان در شهرستان‌های شیراز، سپیدان، اقلید، و استهبان توزیع شده است.
او افزود: در هر جعبه نوغان، بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تخم وجود و برای پرورش به ۲۰ متر مربع مکان نیاز دارد.
وی گفت: برای پرورش کرم ابریشم بستگی به سن کرم ها، حدود ۷۰۰ کیلوگرم برگ درخت توت، دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه و رطوبت ۷۵ تا ۹۰ درصد نیاز است.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که هر دوره پرورش نوغان ۳۵ تا ۴۵ روز است افزود: از لحاظ سن و مصرف برگ توت برای تغذیه، ۵ رده سنی نوغان تعریف شده است که با افزایش سن، میزان برگ مصرفی افزایش می‌یابد.
رستگار گفت: پارسال ۱۱۹ جعبه نوغان بین ۳۶ خانوار پرورش دهنده توزیع شد و از آن‌ها هزار و ۸۰۰ کیلوگرم پیله‌تر برداشت شد.
وی افزود: امسال پیش بینی شده است که از حدود ۸۰ جعبه توزیع شده، حدود هزار و ۳۰۰ کیلوگرم پیله‌تر برداشت شود.
مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای پرورش نوغان ۳ هزار اصل درخت توت بین پرورش دهندگان توزیع شده است.
از دیرباز استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان بیشترین پرورش دهنده کرم ابریشم بوده اند، اما این صنعت از چند سال گذشته در فارس رواج یافته است و فارس در مقایسه با استان‌های دیگر، شرایط بهتری برای پرورش کرم ابریشم دارد.
۱۸ هزار خانوار ۲۲ استان کشور به پرورش کرم ابریشم مشغولند و این سالانه حدود ۹۰۰ تن پیله‌تر ابریشم تولید می‌کنند.
پیله ابریشم تولیدی نوغانداران در یک هزار و ۲۰۰ کارگاه سنتی ابریشم کشی تربت حیدریه و چهار کارخانه صنعتی استان‌های گیلان و خراسان رضوی به نخ ابریشم تبدیل می‌شود.