به گزارش پورتال شهرستان اقلید، دکتر مسلم صالحی پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: با رایزنی های انجام شده با وزارت راه و شهرسازی و همچنین کمیسیون تلفیق، سه میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این فرودگاه در سال جاری پیش بینی شده است که امیدواریم برای سال ۱۴۰۰ اعتبار پروژه افزایش یابد.

وی ادامه داد: جهت تسریع در پیشرفت این طرح، برگزاری نشست های مشترک مسئولان شهرستان های شمال فارس جهت پیگیری ادامه تکمیل فرودگاه لازم است و توصیه می شود.

صالحی تاکید کرد: با این وجود که بخش زیادی از اراضی این فرودگاه در شهرستان اقلید واقع شده است اما نام این فرودگاه شمال فارس است و همه شهرهای شمالی به صورت یکسان از آن بهره مند و در ایجاد دفاتر و بکارگیری نیروی انسانی لازم است به صورت یکسان بین این دو شهر رفتار شود.

 زیرساخت های مواصلاتی

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی درباره معضل جاده اقلید به سورمق ادامه داد: این مسیر ۱۸ کیلومتری دارای کد اعتباری پروژه نیست.

 وی ادامه داد: با رایزنی های انجام شده، مقرر شد در فاز اول هفت و نیم کیلومتر از این مسیر از طریق مازاد قرارداد پروژه یزد به اقلید تکمیل و باقیمانده مسیر نیز با پیگیری های انجام شده با وزارت راه و شهرسازی رفع مانع و با تامین قیر تا سال آینده تکمیل و کل پروژه به زیر بار ترافیک  برود.

صالحی درخصوص پل ورودی تخریب شده از سیل گفت: این طرح از پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برخوردار است که قرار بود تا اوایل آبان ماه تکمیل شود و با گفتگوهایی که با مدیرکل راه شهرسازی استان فارس انجام شد حداکثر تا یک ماه دیگر این پل قابل بهره برداری است .

مرکز آموزش عالی اقلید

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات دانشگاه دولتی این شهرستان گفت: این مرکز آموزش عالی با وجود تامین اعتبارات، مورد کم لطفی قرار گرفته و پس از گذشت ۹ سال همچنان با مشکل ساختمان آموزشی روبرو است .

 وی افزود: کاملا واضح است که با اعتباراتی که در سالهای قبل برای این دانشگاه اختصاص یافته بود با همت بیشتر مسوولان دانشگاه پروژه ساختمان آموزشی می بایست تکمیل می شد اما امروز با وجود تورم و کاهش قدرت خرید، مبالغ بیشتری باید برای تکمیل آن هزینه شود.

صالحی افزود: با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و رایزنی و طرح مشکل با وی،  اعتبارات لازم جهت تکمیل ساختمان دانشگاه تامین شده است. 

وی همچنین درباره گلایه مندی دانش آموختگان و مردم در روند جذب هیات علمی این دانشگاه گفت: در انتخاب و جذب اعضای هیات علمی و کارمندان با ارزشیابی افراد متقاضی در صورت وجود شرایط یکسان لازم است نیروی بومی به کار گیری شود .

صالحی ادامه داد: بومی بودن از شاخصه های اصلی در گزینش افراد است که دولت نیز در آزمون استخدامی آذرماه امسال به آن توجه ویژه کرده است .

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شواهد نشان می دهد جذب افراد و اعضای هیات علمی با نظر مسئولان این مرکز انجام شده و اشکالات اساسی در روند آن وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: در جذب نیروهای بومی نیز نباید محله گرایی لحاظ گردد و بر اساس شایسته سالاری بایستی عمل شود.

مسکن مهر

صالحی در خصوص مشکلات فراروی پروژه مسکن مهر اقلید نیز گفت: در طرح مطالعات مسکن مهر، جایابی آن بخوبی عمل نشده است .

وی افزود: برای تکمیل ۶۴ واحد، پیمانکار قبلی فاقد توان انجام کار بود و بر این اساس در پیگیری با معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی وضعیت پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد بقیه طرح و پروژه 1۹۲ واحد دیگر توسط پیمانکار جدید انجام شود.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه مسکن مهر به شهرداری واگذار خواهد شد.

ساختمان مرکز ضمن خدمت فرهنگیان

صالحی همچنین درباره تکمیل طرح ساختمان ضمن خدمت فرهنگیان گفت: این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد است و برای تکمیل مابقی آن نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار است .

وی ادامه داد: از طریق مکاتباتی که با وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس انجام شد با نظر مساعد ایشان خبرهای خوبی در خصوص تامین اعتبار و تکمیل آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

رونق تولید و اشتغال

 نماینده اقلید در خصوص جذب سرمایه گذار و رونق تولید در صنعت و کشاورزی گفت: شهرستان اقلید از قابلیت بالایی در کشاورزی و دامپروری برخوردار است و بر این اساس رایزنی هایی با "شستا" صورت گرفته است.

وی افزود: مقرر شد پروژه گاوداری صنعتی 6هزار راسی که شامل 3 هزار راس گاو شیرده و 3 هزار راس گاو گوشتی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود که برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

صالحی همچنین از طرح پالایشگاه سیب زمینی با ظرفیت ۱۵۰ نفر اشتغال، صنعت کاشی و سرامیک جهان سرام و شرکت سرمایه گذار هلدینگ کشاورزی کوثر در آینده نزدیک در این شهرستان خبر داد.

فولاد اقلید

صالحی همچنین درباره صنعت نیمه رها شده فولاد اقلید گفت:  مشکل این پروژه عدم توجه به شاخص توسعه درون زا است که لازم است بر اساس ظرفیت ها سرمایه گذاری شود.

وی افزود: اگر برای احداث این طرح فاز بندی صورت می گرفت و در هر بازه زمانی تامین اعتبار و تکمیل بخشی از آن جهت بهره برداری شکل می گرفت، امروز شاهد چنین وضعیتی نبود.

نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فولاد کوار و فولاد ابرکوه یزد با پیروی از این اصل امروز در حال فعالیت و تولید هستند و صدها نفر در این کارخانه ها مشغول به کار شده اند.

وی بیان کرد: تامین خوراک صنایع فولاد از مهمترین معضلات این صنعت است و اگر فولاد اقلید موفق شود به عنوان صنایع پایین دستی فولاد عمل کند مانند تبدیل شمش به میل گرد، می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

بهداشت و درمان

صالحی همچنین درباره توسعه بهداشت و درمان شهرستان افزود: با گفتگو هایی که با وزیر بهداشت و معاونین وی در خصوص تامین تجهیزات پزشکی انجام شد مقرر شد جهت تامین دستگاه سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری (Computed Tomography scan (CT scan ، اقدام شود که در صف خرید قرار دارد.

 وی ادامه داد: تجهیزاتی مانند ماموگرافی، سونوگرافی، دستگاه تنفّس مصنوعی یا وِنتیلاتور (Medical ventilator) نیز در صف خرید قرار دارد که امیدواریم به زودی تحویل بیمارستان حضرت ولیعصر داده شود.

نماینده اقلید ادامه داد: همچنین در مورد بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی شهدای اقلید مقرر شد، ۵۰ درصد پروژه را خیرین بسازند و ۵۰ درصد دیگر توسط وزارت بهداشت اقدام شود.

وی افزود: با رایزنی هایی که با وزیر بهداشت و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان برنامه بودجه مقرر شد این طرح مشمول ماده ۲۳ و در ردیف جذب اعتبار قرار گیرد. 

صالحی افزود: طرح درمان بستر دژکرد، مرکز جامع سلامت آسپاس، تجهیز خانه بهداشت نظام آباد، رفع مشکل بیمه مرکز تصویربرداری (MRI) ، اخذ مجوز مرکز بهداشت اقلید، اورژانس ۱۱۵ ،اورژانس جاده ای شهر بالا، جانمایی ساختمان درمان تامین اجتماعی از اقدامات دیگر در حوزه بهداشت و سلامت شهرستان اقلید است.

شهرستان اقلید دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است و در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.