به گزارش پورتال شهرستان اقلید، خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهربا اشاره به این‌که پروژه‌های بسیار بزرگی برای تکمیل زیرساخت‌های کشور در حال انجام است، اظهار داشت: سال گذشته وزارت راه و شهرسازی با تبعیت از شعار «جهش تولید»، برنامه‌ای 2 ساله برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور تدوین کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه مصوب شده وزارت راه و شهرسازی برای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی؛ 9 پروژه جدید ریلی و 8 پروژه آزادراهی بسیار مهم و با اولویت را شروع به احداث کرده‌ایم و از طرفی 2000 کیلومتر پروژه بزرگراهی که بزرگراه اهر-تبریز نیز جزو آن‌ها بود را با در راستای جهش تولید تدوین کردیم.

وی از احداث 1500 کیلومتر راه‌آهن در راستای تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: بیشترین میزان خط ریلی احداث شده طی یک‌سال در کشور 150 کیلومتر بود و با اتمام پروژه‌های شبکه حمل و نقل ریلی؛ رکورد ساخت راه‌آهن در کشور شکسته می‌شود و به عبارتی پروژه‌های 10 سال را در عرض 2 سال اجرایی می‌کنیم.

خادمی همچنین از بهره‌برداری 970 کیلومتر خط ریلی جدید طی سال‌جاری در کشور خبر داد و یادآور شد: امسال 5 مسیر ریلی که جزو برنامه‌های «جهش تولید» وزارت راه و شهرسازی است به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح این خطوط ریلی؛ 3 مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سعی می‌کنیم تا استان اردبیل در سال‌جاری به شبکه ریلی کشور متصل شود، در حالی که 175 کیلومتر خط ریلی در مسیر کوهستانی اردبیل احداث کردیم که واقعاً جزو پروژه‌های سخت ما بود اما با این‌حال در تلاشیم تا پایان سال 1400 اردبیل را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی اضافه کرد: خط ریلی سنندج به کردستان به طول 150 کیلومتر، مسیر ریلی رشت به کاسپین و مسیر ریلی یزد به اقلید به طول 270 کیلومتر استان‌های فارس، یزد و خراسان رضوی به همدیگر متصل می‌شوند؛ در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی تصریح کرد: خط ریلی زاهدان به چابهار که بخشی از کریدور شبکه ریلی شمال به جنوب در شرق کشور است اجرا می‌شود و تا 2 ماه آینده راه‌آهن این مسیر تا خاش به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر این‌که 664 کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور احداث می‌شود، بیان کرد: راندمان ساخت آزادراه در کشور 80 کیلومتر در سال است، اما سال گذشته رکورد ساخت آزادراه در کشور با بهره‌برداری 221 کیلومتر پروژه آزادراهی شکسته شد و امسال بهره‌برداری از 400 کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور را در برنامه داریم.

وی تأکید کرد: بخشی از پروژه‌های آزادراهی تبریز-مرند و مراغه-هشترود از طرح‌های آذربایجان‌شرقی و 50 کیلومتر از پروژه آزادراه حرم تا حرم در سال 1400 افتتاح می‌شود و همچنین سالانه 1000 کیلومتر از پروژه‌های بزرگراهی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.