به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، نان یکی از کالاهای اساسی، مهم و موردنیاز مردم است که با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی برخی از خانوارها در عدم توان خرید مواد غذایی گران، بخش عمده‌ای از کالری و پروتئین موردنیاز افراد با مصرف آن تأمین می‌شود.

عواملی چون شکل، رنگ، طعم و بو، قابلیت جویدن و ... نان‌ها مسائل مهمی هستند که در تهیه نان ممکن است موردتوجه افراد با سلیقه‌های مختلف قرار گیرد اما نکته مهمی که ارتباطی مستقیم با سلامت افراد داشته و درعین‌حال کمتر به آن توجه می‌شود میزان سبوس موجود در نان است.

نان‌هایی که با آرد کامل و سبوس‌دار تهیه می‌شود، نسبت به نان تهیه‌شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد و مصرف روزانه آن‌ها بخشی از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها را تأمین می‌کند.

متخصصان تغذیه برای پیشگیری از انواع عارضه‌ها مانند سرطان روده، یبوست و بیماری‌های قلبی- عروقی، پوکی استخوان و کم‌خونی استفاده از نان‌های سبوس‌دار را به مردم پیشنهاد می‌دهند.

شهرستان اقلید با جمعیتی حدود 100 هزار نفر یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دام‌پروری کشور و استان فارس است که در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی ازجمله گندم، از نظر کیفیت و کمیت در رتبه اول و دوم استان و کشور قرار دارد اما متأسفانه مردم این شهرستان با وجود تمام ظرفیت‌های موجود در تولید و امکان بهره‌گیری از مواد سالم و طبیعی، استفاده از آرد و درنتیجه نان بدون سبوس را ترجیح می‌دهند.

وجود و افزایش میزان سبوس در آرد با وجود تمام فواید ذکرشده، موجب تیرگی رنگ نان می‌شود که همین عامل موجب می‌شود که بسیاری از افراد غافل از مزیت‌های نان سبوس‌دار از مصرف آن خودداری کنند و این موضوعی بود که با توجه به اهمیت آن در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان اقلید در مورد آن به صورت مفصل بحث شد.

میزان رطوبت آرد، عدم درج عنوان یارانه‌ای بر روی کیسه آرد، محدودیت مقاطع زمانی ثبت‌نام خبازی‌ها برای خرید آرد و ... ازجمله مسائلی بود که موجب شد تا اعضای این کارگروه با دعوت از مدیرعامل کارخانه‌ای که بیش‌ترین میزان آرد مورد مصرف خبازی‌های شهرستان اقلید را تأمین می‌کند، موردبررسی قرار دهند اما آیا تغییر سبک تغذیه مردم در راستای حفظ و ارتقای سلامت آن‌ها تنها به مسؤولان برمی‌گردد.

103 واحد خبازی در سطح شهرستان اقلید فعالیت می‌کنند که بنا به سلیقه مردم و در صورتی که حتی برخی از شهرستان‌های هم‌جوار از آرد 4 درصد و 7 درصد در پخت نان استفاده می‌کنند، بیشتر آرد مورد مصرف این واحدها، آردهای بدون سبوس است.

مردم شهرستان اقلید که خود تولیدکننده باکیفیت‌ترین گندم منطقه و استان و کشور هستند با انتخاب آرد بدون سبوس در تهیه نان، علاوه بر صدمه‌ای که به سلامت جسم و روح خود می‌زنند، با نهادینه کردن فرهنگ این نوع مصرف، سلامت فرزندان خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند.

با توجه به مصرف بالای نان بهتر است مردم باید استفاده از نان سبوس‌دار را در اولویت قرار دهند تا به افزایش سلامت جسمی خود و فرزندانشان کمک کنند.

همچنین افزایش عصبانیت، پرخاشگری، افسردگی، تنش‌های روانی، خستگی‌های مفرط، بی‌حوصلگی و درنتیجه کاهش شادابی جامعه از دیگر عوارض ناشی از جداسازی سبوس از آرد است که با درایت و همکاری خانواده و همت مسؤولان در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ درست و مفید مصرف می‌توان مانع بروز آن شد. 

گزارش از مرضیه یحیی پور