به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس راه آهن اقلید – یاسوج نویدی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد بود تا شاهد توسعه حمل و نقل ، رشد صادرات ، پویایی اقتصادی و تولید در منطقه باشند.

سومین سفر دولت مهر ورزان به کهگیلویه و بویراحمد امید بخش خروج از بن بست ریلی و توسعه استان بود تا در سال 1390 راه آهن اقلید یاسوج وارد فاز پروژه های ملی قرار گیرد و از این طریق ردیف اعتبار دریافت کند.

پروژه ای که در سالهای پایانی رئیس جمهور احمدی نژاد هر گز رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفت تا این پروژه ملی به خواست عمومی کهگیلویه و بویراحمدی ها تبدیل شود و با وضعیت فعلی شاید سال 1449 سال بهره برداری از این پروژه باشد.

کلنگ زنی این پروژه در سال 1394 با همه سر و صدایی و تبلیغاتی که داشت بالاخره تن کهگیلویه و بویراحمد را زخمی کرد ، کلنگی امید را برای مردم و عدم تخصیص اعتبار ، شانتاژ رسانه ای و بهره برداری سیاسی  را برای دولت رئیس جمهور روحانی به ثمر نشاند.

تکمیل این پروژه در سالهای که قیمت ها همچون این سالها نجومی نبود به بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت تا تخصیص های قطره چکانی هرگز راه گشای توسعه این طرح نباشد و مرگ تدریجی یک رویا برای مردم استان به واقعیت تبدیل شود چرا که اعتبار هزار میلیاردی با تخصیص واگذاری تک رقمی فاصله زیادی دارد.

قطار اقلید –یاسوج در اجرا عملا از راه نرسیده از ریل خارج شد و پروژه به کما رفت تا مسئولانی که روزی با سربلندی از راه اندازی این شبکه ریلی در استان می گفتند ، آب پاکی را روی دست مردم بریزند و عنوان کنند این پروژه تا نیم قرن آینده به بهره برداری نمی رسد و مردم منتظر شنیدن صدای سوت قطار نباشند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویر احمد در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه ملی در استان گفت : اجرای یک کیلومتر خط ریلی در این منطقه کوهستانی به بیش از 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و متاسفانه با وضعیت اقتصادی فعلی نباید انتظار داشت تا سال 1400 این پروژه به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه راه آهن زمانی توجیه اقتصادی دارد که به یک شبکه ریلی منسجم وصل شود گفت : راه آهن یاسوج باید به بنادر جنوبی و اهواز وصل شود تا توجیه پذیری لازم را داشته باشد.

عزیز فیلی  اعتبار اولیه این پروژه ملی را 1000 میلیارد تومان ارزیابی کرد و اظهار داشت : این پروژه نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری در دولت و مجلس است و حداقل سالانه به 200 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوان گفت ظرف 5 سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امسال این پروژه 6 ملیارد تومان اعتبار دریافت کرده است گفت : این اعتبار در مقابل حجم عملیات اجرایی آن ناچیز است .

وی اظهار داشت: فاز اول پروژه بالغ بر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس طراحی های انجام شده راه آهن اقلید – یاسوج 17 ایستگاه ، 11 دستگاه تونل به طول 20 کیلومتر و 10 دهانه پل در قالب 3 کیلومتر است.

پژمان نیک اقبالی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه توجه ویژه مسئولان ملی را می طلبد گفت: در افق 1415 راه آهن اقلید – یاسوج پیش بینی جابجایی 4 هزار تن بار و 400 هزار مسافر شده است.

کهگیلویه و بویراحمد در کشور بی کیفیت ترین و خطر ناک ترین مسیر های مواصلاتی را دارد که کوهستانی بودن منطقه نقش عمده ای را در آن داشته و به طور حتم توسعه و تعریض این محورها هزینه سنگینی بر دوش دولتها دارد.

کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا و توجه به محیط زیست باعث شتاب بخشی به راه اندازی شبکه ریلی در کشور شده است تا کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی باشد که خط ریلی حتی به مرزهای آن نزدیک نشده باشد.

این استان بنا بر آمارهای رسمی کشور 25 درصد نفت کشور را تامین می کند و با برخورداری از هزار گونه گیاهیف حدود شصت درصد کل تیره های گیاهی کشور و 25 درصد گونه های گیاهی شناخته شده جهان را در خود جای داده تا حجم آب ورودی به این استان 270 میلیون متر مکعب و حجم آب خروجی آن 6772 میلیون متر مکعب براورد و پر آب ترین منطقه  جنوب غربی ایران و دومین تولید کننده آب کشور قلمداد می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بخشی از دارایی های که معرفی کردیم نیازمند ایجاد زیرساخت های ارتباطی است  تا بتواند با توسعه گردشگری ، صنعت و کشاورزی نقش پررنگی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و باید اذعان داشت محورهای ناامن، خط ریلی که تا نیم قرن آینده به بهره برداری نمی رسد و فرودگاه نیمه تعطیلی که بعد از حادثه سقوط هواپیمایی آسمان ،دیگر رمقی برای پرواز ندارد همه دست به دست هم داده اند تا این استان در بن بست قرار گیرد و از داشتن مسیر های مسافرتی و تجارتی مناسب بی بهر باشد.

در پایان باید گفت: بخش زیادی از توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد  به توسعه حمل ونقل  آن گره خورده است لذا تسریع در تعیین تکلیف وضعیت نا مناسب استان در حمل و نقل خودرویی – ریلی و فرودگاهی  ضرورت دارد و نیازمند ورود دولت و مجلس انقلابی به این قضیه است.