به گزارش پورتال شهرستان اقلید، سیدعلی آقا میرطالبی دوشنبه ۱۷ شهریور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزون بر ۷۰ درصد از تولید لوبیای استان را اقلید تولید می کند؛با اشاره به حجم انبوه تولید لوبیا و دیگر حبوبات در شهرستان اقلید، توسعه صنایع تبدیلی پیشرفته در این شهرستان را لازم دانست.

وی افزود: در حال حاضر ۳ واحد صنایع کوچک مجوز دار با ظرفیت  دو هزار و ۸۰۰  تن بصورت بسته بندی حبوبات فعالیت می کنند که فقط ۵۰۰ تن آن فعال و بقیه ظرفیت به صورت نیمه فعال است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۹ واحد به صورت کارگاهی با ظرفیت دو هزار و ۷۰۰ تن بدون اخذ مجوز به بسته بندی حبوبات می پردازند.

وی از مسئولین و سرمایه گذاران برای توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در شهرستان اقلید تقاضای همکاری و مساعدت کرد.

الگوی مناسب کشت

مدیر جهاد کشاورزی اقلید همچنین گفت: کشت لوبیا در این شهرستان به عنوان یک الگوی کشت مناسب است که کاشت آن با مطلوب شدن شرایط جوی از اردیبهشت ماه آغاز شد و با گذشت ۴ ماه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه برداشت می‌شود.

میرطالبی با بیان اینکه در چند سال اخیر کشاورزان این شهرستان نسبت به کشت حبوبات انگیزه بیشتری از خود نشان داده اند افزود: کاشت این محصول در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است که از دلایل آن می توان صرفه  اقتصادی بالای این محصول، کوتاه بودن طول دوره رشد و شرایط آب و هوایی مطلوب کشت آن نام برد.

وی با اشاره به کاشت انواع مختلف لوبیا در شهرستان شامل ارقام محلی، چیتی، لوبیا قرمز، تلاش و صالح، افزود: با حضور مراکز تحقیقاتی و شرکت های مختلف تولیدکننده بذر، رقم های جدیدی چون غفار، کوشا، صدری نیز توسط مراکز تحقیقاتی و کشاورزان در سال های اخیر کشت و به سبد بذری کشاورزان شهرستان افزوده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اقلید با یادآوری اینکه برای رعایت یک برنامه تناوب زراعی اصولی و صحیح باید از گیاهان خانواده بقولات مثل لوبیا بهره برد، اضافه کرد: این گیاه با نگهداری ازت موجود در خاک، به حاصلخیزی خاک و با کاهش جمعیت آفات و بیماری های گندم به پایداری کشت این گیاه به عنوان یک محصول استراتژیک کمک می کند.

 او بیان کرد: رعایت اصول به زراعی مانند تهیه بستر مناسب، ضدعفونی بذرهای مورد استفاده، بکارگیری دستگاه های کاشت، مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری ها و آبیاری مزارع با روش های نوین در بهبود عملکرد مزارع حبوبات تاثیر بسزایی دارد.

بقایای گیاهی ارزشمند لوبیا تامین کننده علوفه دام

میرطالبی با بیان اهمیت بخش دامداری در کنار کشاورزی شهرستان افزود: تامین علوفه با کیفیت از ملزومات گسترش دامداری ها است که با وجود کشتزارهای حبوبات بخش عظیمی از علوفه مورد نیاز دامداران نیز تامین می شود.

به گفته وی؛ مرغوبیت و مقبولیت این علوفه موجب شده تا به عنوان منبع غنی از پروتئین برای تامین نیازهای تغذیه ای دام محسوب شود.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز با دارا بودن دشت های حاصلخیز نمدان آسپاس و بکان از قطب های تولید محصولات کشاورزی در استان فارس است.