به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، فرماندار اقلید، بخشداران، رؤسای اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های اقلید، آباده، خرم بید و بوانات، اعضای شوراهای اسلامی برخی از شهرها و روستاهای اقلید و نیز مسئولان کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در سالن شهید بهمن شریفی فرمانداری برگزار و بر لزوم حمایت و مساعدت مسئولان استانی و شهرستانی برای تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی این شهرستان تأکید شد.

عضویت بیش از 4 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان اقلید

در ابتدای این جلسه رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اقلید با اشاره به وجود هشت کتابخانه عمومی نهادین (پنج کتابخانه شهری و سه کتابخانه روستایی) و نیز یک کتابخانه مشارکتی با زندان در این شهرستان عنوان داشت: بیش از 92 هزار کتابخانه با 72 هزار عنوان در کتابخانه‌های سطح شهرستان اقلید وجود دارد.

سید حسین افضلی بابیان اینکه بیش از 11 هزار عنوان کتاب کودک و بالغ‌بر 5 هزار نشریه در این کتابخانه‌ها وجود دارد از 4 هزار و 237 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان اقلید خبر داد.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیش از 57 هزار کتاب از کتابخانه‌های عمومی اقلید به امانت برده شد، به تشریح عملکرد فرهنگی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اقلید با برگزاری برنامه‌های متنوع ازجمله نشست‌های کتاب‌خوان، نشست‌های آموزشی، بهداشتی و...، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کتاب‌خوانی، نقاشی و قصه‌گویی، برپایی ایستگاه مطالعه، ایستگاه نقاشی در مناسبت‌های مختلف، 29 نمایشگاه مناسبتی، معرفی مشاهیر و بزرگان در جلسه کانون ادبی، آموزش قصه‌گویی، مسابقات حافظ خوانی، پروین خوانی و... و آموزش در این زمینه‌ها، ویژه‌برنامه‌های متعدد هفته کتاب و کتاب‌خوانی، همایش کتاب‌خوان رضوی و بسیاری دیگر از برنامه‌های مختلف پرداخت.

دوری از کتاب و کتاب‌خوانی موجب عقب‌افتادگی جوامع می‌شود

در ادامه فرماندار اقلید مطالعه را مهم‌ترین عامل پیشرفت خواند و بابیان اینکه هرچه فاصله جامعه از کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر شود، جهل افزایش می‌یابد اظهار داشت: دوری از فرهنگ مطالعه و کتاب موجب عقب‌افتادگی جوامع می‌شود.

صالح مشتاقی لار با ابراز تأسف از سرانه پایین مطالعه در کشور، موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کسب‌شده در زمینه‌های مختلف را مدیون کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد.

وی به مظلومیت و محجوریت فرهنگ و امور فرهنگی اشاره کرد و بابیان اینکه چرا باید شهری باده‌ها هزار نفر جمعیت ساختمانی مستقل برای کتابخانه عمومی نداشته باشد، مساعدت مسئولان استانی و شهرستانی برای حل این مشکل را خواستار شد و برای اختصاص اعتبار برای تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی اقلید قول مساعد داد.

تغییر نام کتابخانه‌های شماره 2 اقلید و کتابخانه عمومی شهر میان

به گزارش فارس، تغییر نام دو کتابخانه عمومی از در این جلسه بررسی شد که با اعلام نظر اعضای انجمن، کتابخانه عمومی «شماره 2» شهر اقلید به نام کتابخانه عمومی «آیت‌الله شیخ محسنی» و کتابخانه عمومی شهر میان به نام «آلاله‌ها» نام‌گذاری شد.

همچنین مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی سطح شهرستان از دیگر مباحث این جلسه بود که درنتیجه بحث در این زمینه بر لزوم ایجاد جذابیت برای جذب جوانان، کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌ها، ایجاد کتابخانه عمومی در برخی از مناطق روستایی که ظرفیت دارند ازجمله روستاهای نظام‌آباد و آب باریک و...، تأمین تجهیزات موردنیاز کتابخانه‌ها، رفع مشکل کمبود فضای فیزیکی برخی از کتابخانه‌ها و... تأکید شد.

گفتنی است در پایان جلسه از مرضیه یحیی‌پور خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان به دلیل انعکاس اخبار خوب و به‌موقع حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تجلیل شد.

انتهای پیام/