به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرگزاری فارس از اقلید، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی که با اهدافی چون گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی و گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌صنعتی از طریق ارتباط با مراکز علمی و تحقیقات و توسعه منابع‌انسانی و متناسب‌سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی‌کشور بنیان نهاده شد.

جهاد دانشگاهی گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و می‌کوشد تا با ایجاد خودباوری در نسل جوان و دانشگاهی و ارائه دوره‌های مختلف آموزشی و مهارت‌آموزی نقش مؤثر خود در اشتغال‌زایی را فراهم کند.

۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۶ مرکز جهاد دانشگاهی شهرستان اقلید با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی افتتاح و به عنوان دهمین مرکز جهاد دانشگاهی فارس و تنها مرکز شمال استان آغاز به کار کرد تا امکان ارائه آموزش‌های تخصصی در دپارتمان‌های مختلف به متقاضیان ای منطقه فراهم شود.

مسؤول مرکز جهاد دانشگاهی اقلید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در چهار حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و همیاری در اشتغال تقسیم‌بندی می‌شوند، از ارائه دوره‌های مختلف آموزشی تخصصی طی این مدت سخن گفت.

زهرا ثابت اقلیدی، به ظرفیت‌های این مرکز و فرصتی که می‌تواند برای مهارت‌آموزی و ورود مهارت‌آموزان به بازار کار فراهم کند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه چندین سال پیگیر راه‌اندازی جهاد دانشگاهی اقلید بودیم که با دوندگی‌های بسیار و تمام کم‌وکاستی‌ها و بی‌مهری‌ها، مجوز آن در سال ۱۳۹۶ به عنوان مرکز شمال فارس صادر شد، تصریح کرد: با کمک و همکاری آموزش و پرورش، مکانی برای استقرار این مرکز در اختیار ما قرار گرفت و تجهیزاتی نیز با حمایت و تعامل دانشگاه‌های پیام نور و دولتی و همچنین آموزش و پرورش فراهم شد تا مرکز جهاد دانشگاهی اقلید شکل گیرد.

مسؤول مرکز جهاد دانشگاهی اقلید افزود: تلاش شد تا افراد بیکار، بدهکار نباشند و با حرفه‌آموزی و کسب تخصص وارد بازار کار شوند اما با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، به دلیل عدم حمایت کافی، دچار مشکلاتی در زمینههای مختلف ازجمله مکان و فضای فیزیکی مناسب برای این مرکز هستیم.

وی به پیگیری‌های درحال انجام برای دریافت مجوز دانشگاه علمی کاربردی و نیز مرکز رشد نوآوری جهاد دانشگاهی، برگزاری آزمون‌های استخدامی در این مرکز اشاره و بیان کرد: مرکز جهاد دانشگاهی اقلید تنها مرکز استان فارس است که در حوزه‌های دیگری علاوه بر آموزش ورود پیدا کرد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های کارکنان دولت شامل دوره‌های توجیهی بدو خدمت، آموزش فناوری اطلاعات، دوره‌های فرهنگی آموزشی، آموزش‌های شغلی و دوره‌های آموزشی بهبود مدیریت و... بخش دیگری از توانمندی‌های آموزشی جهاددانشگاهی‌‌است، از عدم همکاری ادارات با مرکز جهاد دانشگاهی اقلید در برگزاری این دوره‌ها گلایه کرد و گفت: چرا باید برای دوره‌ای که می‌توان در شهرستان برگزار کرد، به شیراز مراجعه شود.

مسؤول مرکز جهاد دانشگاهی اقلید با تقدیر از همکاری آموزش و پرورش برای استقرار این مرکز در ساختمان هنرستان شهید نیکویی، به شرایط جغرافیایی مکان این هنرستان و عدم دسترسی راحت و آسان مردم به آن اشاره کرد و حمایت مسؤولان شهرستانی برای تأمین مکان مناسب و حفظ ظرفیت مرکز جهاد دانشگاهی را خواستار شد.

به گزارش فارس، با پیگیری‌های صورت گرفته، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید موافقت کرد تا مکانی را به صورت موقت در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دهد اما مسؤول این مرکز، همراهی و حمایت مسؤولان شهرستانی در رفع قطعی این مشکل را خواستار شد.

نسبت به مشکل مرکز جهاد دانشگاهی بی‌تفاوت نیستیم

فرماندار اقلید نیز در این رابطه با بیان اینکه از اهمیت موضوع خبر داشته و وجود مرکز جهاد دانشگاهی را ظرفیتی مناسب و خوب در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی می‌دانیم، تأکید کرد: برای حمایت و حفظ این ظرفیت از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌شود.

خلیل بزرگی به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای راه‎اندازی این مرکز و همکاری آموزش و پرورش در تأمین مکان به صورت رایگان طی سه سال گذشته به مرکز جهاد دانشگاهی اقلید اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه آموزش و پرورش به ساختمان خود نیاز دارد و هم‌اکنون تعهد و قراردادی درمیان نیست، با هماهنگی صورت‌گرفته، همچنان مرکز جهاد دانشگاهی در این مکان مستقر است تا محل مناسب دیگری فراهم و هماهنگ شود.

فرماندار اقلید با اشاره به اینکه بی‌تفاوت مشکل این مرکز نیستیم، به جلسه با مدیرکل جهاد دانشگاهی فارس، پیگیری برای دراختیار قرار گرفتن ساختمان هلال احمر و یا فضای مناسبی که در مرکز آموزشی امام سجاد (ع) فراهم است، اشاره و عنوان کرد: ساختمان هلال احمر به دلیل عدم موافقت استان برای جابجایی مرکز اداری هلال احمر این شهرستان به مرکز آموزشی، منتفی شد اما پیگیری برای استفاده از ظرفیت‌های مرکز آموزشی امام سجاد (ع) همچنان ادامه داشته و پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم.

بزرگی در پایان سخنان خود با تأکید دوباره بر اینکه وجود مرکز جهاد دانشگاهی ظرفیت و امتیازی برای شهرستان است و برای حفظ آن تلاش می‌کنیم، یادآور شد: مرکز جهاد دانشگاهی شهرستان و استان نیز باید همت و همکاری کنند و تنها از مسؤولان شهرستانی توقع نداشته باشند.