به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، سیدعلی میرطالبی بعدازظهر امروز در جلسه شورای بانک‌ها که با حضور فرماندار، کارشناسان جهاد کشاورزی و مدیران و کارشناسان بانک‌های تجاری، صندوق‌های اعتباری و بانک کشاورزی این شهرستان در سالن شهید بهمن شریفی فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان اظهار داشت: متأسفانه طی چند سال گذشته به دلیل خشک‌سالی و مشکلات ناشی از آن، کشاورزان منطقه خسارت بسیاری دیدند.

وی با تأکید بر لزوم بازپرداخت تسهیلات بانکی و اینکه سرمایه بانک‌ها باید برگردانده شود، حمایت و مساعدت بیشتر بانک‌ها از بخش کشاورزی به دلیل مشکلات پیش‌آمده را خواستار شد.

میرطالبی عدم وجود صنعت و پیشرفت در این زمینه را یکی از مشکلات اصلی شهرستان اقلید عنوان کرد و گفت: تا زمانی که در صنعت پیشرفت نکنیم نمی‌توانیم کشاورزی را کاهش دهیم، چراکه بیش از 80 درصد مردم این شهرستان به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

معاون جهاد کشاورزی اقلید با تأکید بر لزوم مصرف بهینه منابع، تصریح کرد: پرداخت به‌موقع تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان نقش بسزایی در رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشاورزان و نیز شهرستان داشته و مانع رشد بیکاری می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کشاورزان بدحساب نیستند افزود: بخش قابل‌توجهی از سرمایه بانک‌ها از کشاورزان منطقه است.

تمدید و استمهال 25 هزار فقره تسهیلات کشاورزی در اقلید

در ادامه کارشناس مسؤول طرح و برنامه جهاد کشاورزی اقلید با اشاره به مشکلات عمده‌ای که برای بسیاری از کشاورزان منطقه به دلیل خشک‌سالی به وجود آمده اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به حمایت دولت از این قشر و قوانین مصوب شده باید در راستای استفاده از این ظرفیت برای کمک به کشاورزان آسیب‌دیده بکوشیم.

ابراهیم رضایی به تبیین دستورالعمل و مصوبه هیأت وزیران طی سال‌های 93 تا 95 مبنی بر تمدید تسهیلات کشاورزی اشاره و بیان کرد: طی این چند سال حدود 25 هزار فقره تسهیلات کشاورزی توسط تمام بانک‌های تجاری و کشاورزی و صندوق‌های اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی تمدید و استمهال شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 35 قانون بودجه کل کشور، هر کشاورز که بتواند یک فقره وام خود را به صورت کامل تسویه کند تنها باید اصل تسهیلات را به بانک پرداخت کرده و از سود، سود سررسید و 6 درصد وجه التزام و یک درصد کارمزد معاف می‌شود.

سوءاستفاده برخی از بدهکاران بانکی از استمهال تسهیلات بخش کشاورزی

به گزارش فارس، شورای بانک‌های شهرستان اقلید با بیان نظر مسؤولان و کارشناسان بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری حاضر در این جلسه ادامه یافت که بیشتر این افراد از سوءاستفاده برخی از وام‌گیرندگان که توان مالی برای بازپرداخت تسهیلات گرفته‌ شده را دارند از مصوبه هیأت وزیران و مشکلاتی که برای بانک‌ها به وجود آمد سخن گفتند.

آن‌ها تصریح کردند: با توجه به عدم بازپرداخت تسهیلات توسط این افراد و نیز کشاورزانی که واقعاً توان این کار را ندارند، منابع بانک‌ها محدود و عملاً سیستم بانکی قفل شده است و توانی برای ارائه تسهیلات به مشتریان وجود ندارد.

انتهای پیام/