سیل، زلزله یا کرونا ویروس نامش هر چه که باشد پای همنوع که وسط می‌آید فارسی‌ها با جان و دل پای کار می‌آیند. همگی عضو یک پیکر می‌شوند تا آرام و قرار یکدیگر شوند.

در این روز‌های کرونایی هر کس به وسع خویش به میدان آمده تا باری از دوش بردارد. از آن نوجوان کازرونی گرفته که با هزینه شخصی دستکش می خرد و بین همشهریانش توزیع می‌کند تا آن پیرمرد شیرازی که به جمع نیازمندان شهر می‌رود و محلول ضد عفونی رایگان بین آن‌ها تقسیم می‌کند. همدلی در فارس کوچک و بزرگ نمی شناسد.

طنین نوای همدلی در آسمان فارس

از جنوب تا شمال و از غرب تا شرقِ جغرافیای وسیع فارس مردمانِ همیشه همراه و همدل همچون روز‌های  پر حماسه انقلاب  به  میدان عمل  آمده اند.

جوانان غیور لاری در این روز‌ها همدلی را به اوج رسانده اند. آن‌ها با جان و دل به یاری سالمندان و بیماران خاص شتافته اند و مایحتاج آن‌ها را خریداری می‌کنند تا از رنج بیرون آمدنشان در این روز‌های سخت بکاهند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

در آباده هم یکی از بازاریان ده هزار ماسک را خریداری و آن‌ها را به طور رایگان بین همشهریان خود توزیع می‌کند.
 

یک شرکت تولید کننده الکل در اقلید نیز ۱۰ هزار لیتر الکل رایگان را در اختیار اداره‌های شهر گذاشته است.

همچنین خیرین حوزه سلامت فیروزآباد، بیش از هزار و ۲۰۰ گان (لباس سرهمی ضد ویروس) ضخیم و معمولی، ۱۶۰ کیت تشخیص کرونا و تعدادی ماسک به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال خریداری و در اختیار بیمارستان حضرت قائم (عج) این شهر قرار داده اند.

همزمان با آغاز موج همدلی مقابله با ویروس کرونا، مردم و اصناف شهرستان فسا نیز با توزیع ماسک رایگان و راه اندازی پویش نه به خروج از منزل در این مشارکت داوطلبانه شرکت کرده اند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

در مرکز استان نیز حیدر اسکندرپور شهردار شیراز، یک دستگاه مولکولار ویژه تشخیص کرونا و مقدار ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به آزمایشگاه تشخیصی مولکولار کرونا، نخستین مرکز تشخیصی کرونا جنوب کشور واقع در شیراز که نقش عمده‌ای در تشخیص به موقع این بیماری و تسهیل در روند درمان این بیماری دارد؛ اهدا کرده. علاوه بر این، شهرداری شیراز با ارائه آموزش‌های پیشگیری از کرونا، بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی کننده بین کودکان کار شیراز توزیع می‌کند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

خیران عضو مجمع تامین سلامت فارس نیز  که در عرصه نیک اندیشی پیشگام کشور هستند در مبارزه با کرونا آستین همت بالا زده اند و با تهیه محلول ضدعفونی به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال، آن‌ها را به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده اند. نیک اندیشان فارسی همچنین بیش از ۴۷ هزار عدد ماسک فیلتر دار به ارزش یک میلیارد ریال دراختیار مراکز بیمارستانی استان به ویژه بیمارستان علی اصغر شیراز محل اصلی بستری مبتلایان به کرونا قرار داده اند.

به گزارش مجمع خیرین سلامت فارس اعضای این مجمع در کمک به پیشگیری از بیماری کرونا سنگ گذاشته اند و تا کنون ۹ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه تجهیزات پیشگیری و درمان بیمارن کرونایی در فارس اختصاص داده اند.

همدلی از کوچک تا بزرگ

ابراز همدلی به سن و سال نیست. سید مهدی حسینی، دانش آموز پایه دهم دبیرستان خیرساز حاج حسین احمدیِ کازرون است که با حضور در میدان شهر ۶۰۰ دستکش رایگان را بین عابران توزیع می‌کند. او هدف خود را کمک به مردم و یاری رساندن به فعالان عرصه پزشکی می‌داند و می‌گوید: من مطمئن هستم با همکاری و همدلی می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

جوانان بسیجی لارستان نیز به یاری دانشکده پزشکی این شهرستان آمده اند. آن‌ها با هدف جبران کمبود مواد ضدعفونی کننده، گیاه آلوئه‌ورا را از سطح شهر و روستا‌ها جمع آوری و در اختیار آزمایشگاه مبارزه با بیماری‌های واگیردار این دانشکده قرار می دهند. با همت و همدلی این جوانان، روزانه ۵۰۰ لیتر ژل ضدعفونیِ دست در لارستان تهیه می‌شود.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

جوانان بسیجی شیراز هم به خط مقدم مبارزه با کرونا پیوسته اند. مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه محمدرسول الله (ص) شیراز با اشاره به استقبال بسیار خوب بسیجیان برای حضور در گروه‌های جهادی مبارزه با کرونا ویروس می‌گوید با همکاری ۳۰ گروه جهادی در شمال غرب شیراز، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر گندزدایی و ضد عفونی و هزار ماسک بهداشتی نیز در شهر صدرا توزیع شده است.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

جوانان دانشگاهی نیز دست به کار شده اند و با توجه به نیاز روزافزون به ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی، در قالب نیروی جهادی به یاری دو کارخانه تولید ماسک و دستکش استریل در شیراز رفته اند تا روند تولید را دو چندان کنند.

این کارخانه‌ها که پیش از این تنها بخشی از نیاز مراکز درمانی فارس را با نیرویی اندک تامین می‌کردند، تنها با یک فراخوان ۴۰ داوطلب را جذب کردند و تولید روزانه‌شان را به ۴۰ هزار عدد ماسک و ۴۰۰ هزار جفت دستکش در روز رسانده اند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

حتی این روز‌ها سالمندان هم از قافله همدلی عقب نمانده اند. پیرمرد خیر شیرازی ریسک خطر را به جان خریده و خود به جمع نیازمندان شهر رفته و بطری‌های حاوی محلول ضد عفونی را بین آن‌ها توزیع می‌کند. به گزارش مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با کمک خیران، ۸ هزار بطری محلول ضد عفونی بین شهروندان توزیع شده است.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

یکی دیگر از خیران شیرازی که عضو خیرین تامین سلامت فارس است با تهیه ۱۰ هزار عدد ماسک آن‌ها را در اختیار پاکبانان شیراز قرار داده است.

روایت دیروز و امروز

همین دیروز بود که خبر سیل دروازه قرآن شیراز همه را شگفت زده کرد. چه کسی باور می‌کرد در کمتر از ۱۵ دقیقه چنین حادثه‌ای رخ دهد. چند دقیقه بارش رگباری و بعد تصاویری از خودرو‌هایی که در ورودی شیراز مثل قایق روی آب می‌رفتند و صدای مردمی که کمک می‌خواستند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

اما ساعتی از وقوع سیل نگذشته بود که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر شد از آگهی‌های مهربانی شیرازی‌ها، آماده کردن خانه و توزیع غذا و مهیا کردن لباس و تعمیر خودرو و تلفن همراه سیل زدگان.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

هتلداران شیراز هم به استقبال مسافران آمدند و با طبخ غذای گرم و اسکان از سیل زده‌ها پذیرایی کردند.

فراخوان کمک‌ها روایتی کم‌سابقه را رقم زد. روایتی که در تاریخ ماندگار و درسی برای نسل‌های آینده شد.

تعمیر رایگان ۱۶۰ خودرو تنها در دو روز، پاک سازی و شستشوی ۸۰۰ خانه سیل زده، تنها قطعه‌های کوچکی از پازل مهربانی فارسی‌ها در آن روز‌ها بود.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

تصویر همدلی استان فارسی‌ها و به ویژه مهربانی شیرازی‌ها در سیل امسال آن قدر همه را به وجد آورد که هنوز که هنوز است از آن روز‌ها یاد می‌کنند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

امروز هم فرقی با آن روز ندارد. همدلی؛ دیروز، امروز و فردا نمی‌شناسد.

می‌گوید وظیفه خود دانستیم که در این شرایط حساس، عابر بانک‌های مناطق پر تردد سطح شهر را که مشتریان زیادی از آن استفاده می‌کنند، ضدعفونی کنیم.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

محمدرضا جدیدی مسول سازمان مردم نهاد یک گام تا رهایی در شیراز است. او ادامه می‌دهد این سازمان همیشه در شرایط بحرانی در خدمت مردم بوده است. در سیل فروردین ماه امسال نیز بیش از پنج هزار وعده غذای رایگان بین مسافران توزیع کردیم و حتی برای کمک به زلزله و سیل زدگان دیگر استان‌ها هم به مردم خدمات ارایه کردیم.

این جوان شیرای ابراز امیدواری می‌کند با همدلی مردم و مسولان هر چه زودتر بر کرونا غلبه کنیم و شرایط کشور هر زودتر به حالت عادی برگردد.

بیمارستان علی اصغر شیراز که به عنوان بیمارستان اصلی بستری مبتلایان به کرونا انتخاب شده و نیرو‌های بهداشتی و درمانی این بیمارستان روز‌های سختی را پشت سر می‌گذراند کانون توجه دریافت کمک‌های دواطلبانه فارسی‌ها بوده است.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

به گفته سید محمود هاشمی، رئیس اتاق اصناف استان فارس تعدادی از اصناف شیراز به صورت خودجوش وارد پویش قدردانی از جامعه پزشکی و درمانی شده اند.

اتحادیه‌های همچون مکانیک خودرو، تاسیسات مکانیکی ساختمان، خواروبار و سوپرمارکت، فروشندگان فرش و قالی شویی و اتحادیه مواد غذایی اعلام کرده اند به نیروی درمانی بیمارستان علی‌اصغر (ع) خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

از همه این‌ها جالب‌تر اتحادیه فیلمبرداران و عکاسان است که تقبل کرده مراسم ازدواج ۵ نفر از کادر درمانی شاغل در بیمارستان علی اصغر (ع) را به صورت رایگان عکاسی و فیلم بردار‌ی کند.

قالیشویی ایرانمهر نیز که در سیل فروردین ماه امسال قالی‌های سیل زدگان شهرک سعدی شیراز را به رایگان جمع آوری کرده و شسته بود، این بار هم با اعلام فراخوانی اعلام کرده که به کارکنان بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز خدمات رایگان ارائه می‌کند.
یکی از تولید کنندگان مرغ نیز اقدام به توزیع مرغ رایگان بین کارکنان این بیمارستان کرده است. سوخت گیری رایگان به ۲۵ خودروی امدادی بیمارستان علی اصغر شیراز توسط یکی از جایگاه داران سوخت جلوه دیگری از مهربانی وصف ناشدنی شیرازی‌ها در این روز‌های همدلی است.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

اتحادیه صنف تعمیرکاران اتومبیل‌های سبک و سنگین شیراز نیز اعلام کرده تا پایان فروردین‌ماه به پاس زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز به، خودرو‌های پرستاران و پزشکان بخش کرونای این مرکز درمانی خدمات رایگان می‌دهد.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

یک خانواده اهل خرامه نیز در اقدامی خداپسندانه هزینه برگزاری مراسم ختم پدر خود را در قالب ۴۱ کارت هدیه به کارکنان بیمارستان علی اصغر شیراز اهدا کردند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

همچنین در اقدامی خلاقانه، کافه داران شیراز ۳۰۰ بطری قهوه رایگان برای نیرو‌های مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تهیه و بین آن‌ها توزیع کردند.

حضور پررنگ زنان نیز در کمک به نیرو‌های درمانی و بهداشتی برای ریشه کن کردن بیماری کرونا حماسه آن‌ها را طی دوران دفاع مقدس در پشتیبانی از نیرو‌های خط مقدم جبهه‌ها زنده می‌کند.

بانوان لاری با حضور در کارگاه خیاطی خیریه باب الحوائج این شهر روزانه بیش از ۲ هزار ماسک و همچنین بالغ بر ۱۰۰ دست لباس سرهمی «گان» ضدویروس تولید و روانه مراکز درمانی و عمومی می‌کنند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

همچنین دانشجویان دختر رشته طراحی و دوخت دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز بر اساس طرحی پژوهشی، ۲ هزار ماسک بهداشتی در محیطی کاملاً استریل تولید کردند.

حتی قضات دادگستری استان هم سعی کرده اند در این روز‌ها با صدور احکام جایگزین به مقابله با کرونا بیانید.

آقای غضنفر نژاد، قاضی شهرستان بختگان دو نفر از متهمان را مکلف کرده با توجه به شیوع ویروس کرونا، اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، محلول ضد عفونی کننده و شوینده به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال خریداری و بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی توزیع کنند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

خلاصه این روز‌ها هر کس با هر چه که در توان دارد به میدان عمل آمده است. از آن مغازه دار و نانوای شیرازی گرفته که در محل کسب خود با نصب روشویی و تهیه صابون و پد الکی رایگان خیال مشتریانش را راحت کرده اند تا جوانان فعال استان که در فضای مجازی با راه‌اندازی هشتگ #هوادارـ‌هم‌ـ هستیم از صاحب خانه‌ها درخواست کرده‌اند با توجه به از رونق افتادن بازار و تعطیلی کسب و کار‌ها با هدف شکستن چرخه شیوع کرونا مهلت سه‌ماهه‌ای برای دریافت اجاره‌ بهای خانه‌ها و مغازه‌ها برای مستاجرانشان در نظر بگیرند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

بله همه و همه آمده اند تا بگویند حتی اگر اندک کسانی در گوشه و کنار فارس پیدا می‌شوند که آب را به جای الکل قالب می‌کنند و با احتکار ماسک و دستکش با جان مردم بازی می‌کنند نمی‌توانند ذره‌ای در صفوف همدلی مردم رخنه‌ای ایجاد کنند.

سرنوشت مشترک

 کرونا این روز‌ها ما را با واقعیت مهم تری مواجه کرده و آن سرنوشت مشترک است. حس سرنوشت مشترک و این که کرونا کوچک و بزرگ، پیر و جوان و فقیر و غنی نمی‌شناسد، همه ما را بر آن می‌دارد برای مقابله با این دشمن مشترک در کنار هم باشیم و برای سلامت و سعادت تک تک افراد جامعه آستین همت بالا بزنیم و با همدلی و مهربانی از این گذرگاه سخت به سلامت عبور کنیم.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

گوش فرا ده صدایش را می‌شنوی صدای پای دختر بهار را می‌گویم. نرم نرمک از راه می‌رسد با آمدنش گل‌ها جوانه می‌زنند و درختان پیراهن نو بر تن می‌کنند.

فارسی ها بر فراز قله همدلی( لطفا منتشر نشود)

اینک بر ماست که با همدلی، سلامتی یکدیگر را تضمین کنیم و بهاری زیبا را برای هموطنانمان رقم بزنیم. بدان وقتی که شعر همدلی را بر زبان جاری کنیم  و سلامت خود را به سلامت دیگری گره بزنیم دیری نمی‌پاید که با سبد‌های معرفت بر دوش، شاخه‌های یاسمن در دست و هزاران گفتنی بر لب به دیدار  هم خواهیم شتافت. آن روز دیر نیست...