به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از ایرنا، عبدالرسول همتی  روز سه شنبه اعلام کرد : پیرو برگزاری جلسه با حضور ادارات مرتبط و پس از تبادل نظر، مقرر شد بر اساس مکاتبه اداره کل امور عشایر استان با شهرستان ها، کوچ بهاره عشایر به مناطق ییلاقی تا اطلاع ثانوی و عادی شدن وضعیت این بیماری در جامعه به تعویق افتد.

معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی شیراز به خانوارهای عشایری توصیه کرد: با مشاهده نشانه های این بیماری همچون تب، سرفه و تنگی نفس به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و یا خانه بهداشت مراجعه کنند.

مدیر کل امور عشایر استان فارس نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه به سلامت عشایر، کوچ بهاره این قشر فعال جامعه با تاخیر انجام خواهد شد.

روح‌الله بهرامی، افزود: زمان کوچ عشایر بر اساس یک تقویم زمانی توسط ستاد کوچ تنظیم می‌شود که این ستاد قبل از شیوع بیماری کرونا، زمان شروع کوچ زمینی عشایر استان فارس به مناطق ییلاقی را پانزدهم فروردین ۹۹ و کوچ با خودرو را بیستم اردیبهشت اعلام کرد.

وی ادامه داد: به دنبال شیوع ویروس کرونا و خطری که ممکن است سلامت عشایر را تهدید کند، لزوم تاخیر در کوچ عشایر از طریق ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا پیگیری شد و این ستاد نیز با این تاخیر موافقت کرد.

او اظهار داشت: هرچند تاخیر در کوچ از نظر منابع طبیعی آسیب‌هایی به همراه دارد اما در برخی مواقع از جمله مقطع کنونی که پای سلامت عشایر در میان است، چاره‎ای جز ایجاد تاخیر در انجام کوچ نیست.

وی گفت: همچنین با هدف تامین مایحتاج عشایر و تامین علوفه برای دام‌های آنها تمهیداتی اندیشیده شده که این روند تا عادی شدن شرایط و آغاز کوچ ادامه داشته باشد.

بهرامی بیان کرد: چنانچه شرایط تا قبل از زمان کوچ به حالت عادی بازگردد و این ویروس کنترل شود، کوچ در موعد تعیین شده انجام خواهد شد در غیر این صورت عشایر باید تا اطلاع ثانوی و عادی شدن شرایط منتظر باشند.

مدیر کل امور عشایر استان فارس ادامه داد: بنابراین در مقطع کنونی هرگونه کوچی از جانب عشایر ممنوع است و در صورت مشاهده، برخورد خواهد شد.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، سپیدان ، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

اغلب مناطق یاد شده در مسیر کوچ و گذر عشایر کوچ رو استان فارس قرار دارد.

استان فارس با داشتن ۲۷ هزار خانوار و ۱۴۸ هزار نفر جمعیت عشایری یکی از قطب های بزرگ عشایری کشور محسوب می شود. بر اساس ساختار ایلی عشایر، ۳ ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر به همراه ۸ طایفه مستفل جامعه بزرگ عشایری استان فارس را تشکیل می دهند.