به گزارش پورتال شهرستان اقلید، گندم کالایی استراتژیک محسوب می شود و از این رو تامین و ذخیره  این محصول در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است.
به همین جهت توسعه سیلوهای گندم در استان فارس به عنوان یکی از قطب های مهم تولید گندم کشور که در ۲‌ دهه گذشته رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده، همواره مورد توجه دولت های مختلف از جمله دولت تدبیر و امید بوده است.
تنها ۲ سیلوی دولتی ذخیره گندم فارس در مردادماه سال ۹۹ به بهره برداری رسید که این سیلوها در شهرستان های اقلید و داراب قرار دارند.
با اضافه شدن ۲۲۲ هزار تن ظرفیت جدید سیلوهای ذخیره گندم در فارس، ظرفیت سیلوهای این استان به یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن رسیده است.

برطرف شدن مشکل ذخیره گندم
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در  زمینه سیلوی فلزی گندم اقلید و انبار مکانیزه با مجموع  ۶۰ هزارتن ظرفیت به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سیلوی فلزی گنجایش ذخیره ۳۰ هزار تن گندم و انبار مکانیزه نیز  ظرفیت ۳۰ هزارتن گندم را داراست و با بهره برداری از آن مشکل کمبود انبار ذخیره گندم در این شهرستان برطرف شده است.
حمیدرضا ایزدی افزود: علاوه بر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، زمینه راه‌اندازی واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و صنفی وابسته به آن چون کیک و کلوچه نیز فراهم شده است که سبب اشتغال‌زایی بیشتری می‌شود.
وی ادامه داد: با ظرفیت موجود انبار مکانیزه، میزان ذخیره‌سازی گندم در سطح شهرستان افزایش یافته و کارخانه آرد اقلید مشکلی در زمینه تأمین گندم مورد نیاز خود نخواهد داشت.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: سیلو ۴۰ هزار تنی داراب در ۲۴۲ کیلومتری شرق شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی شرکت  بازرگانی دولتی ایران و ظرفیت اشتغال‌زایی ۳۰ نفره به بهره برداری رسیده است.

ظرفیت ۵۳۰ هزار تنی سیلوهای دولتی ذخیره گندم در فارس
منصور جباری مدیر شرکت غله و بازرگانی استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت سیلوهای دولتی ذخیره گندم در فارس ۵۳۰ هزار تن است که از نظر پراکندگی در اکبرآباد شیراز، آباده، اقلید ، مرودشت، فیروزآباد، فسا، کازرون و داراب قرار دارند.
وی افزود: بزرگترین این سیلوها در اکبرآباد است که ۱۲۰ هزار تن سیلوی بتنی و ۱۲۰ هزار تن فضای بیرونی دارد.

ظرفیت ۲۱۰ هزار تنی سیلوهای گندم بخش خصوصی فارس
وی ادامه داد: همچنین ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی فارس که صرفا ذخیره سازی گندم را انجام می دهند حدود ۲۱۰ هزار تن است که شامل سیلوهای سروستان، منصورآباد لارستان، ارسنجان و بختگان می شوند.

ظرفیت ۷۳۰ هزار تنی سیلوهای کارخانه های فارس
مدیر شرکت غله و بازرگانی استان فارس گفت: همچنین ۱۷ کارخانه آرد در استان داریم که مجهز به سیلوهای فلزی استاندارد و سیلوی بتنی هستند و هم انبارهایی مکانیزه و نیمه مکانیزه دارند که ظرفیت آنان حدود ۷۳۰ هزار تن است.

بهره برداری از سه سیلوی ذخیره گندم دولتی در دولت تدبیر و امید
جباری افزود: در دولت تدبیر و امید از  سیلوی ۵۰ هزار تنی کازرون، ۳۰ هزار تنی اقلید و ۴۵ هزار تنی داراب به بهره برداری رسیده است که این سیلوها دولتی هستند.
وی ادامه داد: همچنین در دولت تدبیر و امید در کارخانه آرد سپیدان سیلوی ۶۰ هزار تنی، کارخانه نقش رستم مرودشت سیلوی بتنی ۱۲ هزار تنی و کارخانه لامرد سیلوی ۲۵ هزار تنی ایجاد شده است.