مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از شکسته شدن رکورد تولید کلزای کشور در مزارع استان خبر داد.

شهریار قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برگزاری مراسم کیل‌گیری از مزارع شاخص کلزای استان، اظهار کرد: در کیل گیری صورت گرفته از مزارع کلزای روستای قاقلستان دهستان میاندربند شهرستان کرمانشاه، رکورد عملکرد کلزا در واحد سطح شکسته شد.

قاسمی با بیان اینکه مراسم کیل‌گیری (نمونه گیری برای تعیین میزان تولید یک محصول در هکتار و ثبت رکورد تولیدی) از مزارع کلزای این روستا روز پنجشنبه(هشتم تیر) انجام شد، افزود: میزان عملکرد این مزرعه کلزا بر اساس کیل گیری صورت گرفته 9721 کیلوگرم در هکتار بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: پیش از این  شهرستان اقلید در استان فارس با عملکرد 8200 کیلوگرم و به مدت 15 سال رکورددار تولید کلزا در واحد سطح بود.

وی ادامه داد: با توجه به اظهار نظر نماینده شرکت اورالیس فرانسه، میزان عملکرد این مزرعه در حد اتحادیه اروپا و حتی دنیا است.

وی افزود: تهیه بستر مناسب، آبیاری به موقع، سم‌پاشی و مبارزه به موقع علیه آفات و بیماری‌ها، استفاده از بذور هیبرید، استفاده از دستگاه بذرکار مناسب و... از عوامل موفقیت کشت کلزا در این مزرعه استان بوده است.

به گفته قاسمی رقم کشت شده در مزارع کلزای روستای قاقلستان کرمانشاه از نوع هیبرید فرانسوی بوده است.

قاسمی اضافه کرد: شکسته شدن رکورد کلزای کشور نشان از ظرفیت های استان کرمانشاه در کشت کلزا دارد و امیدواریم فتح بابی برای توسعه کشت این محصول در استان و در راستای خودکفایی در تولید دانه های روغنی در کشور باشد.

 وی در ادامه سطح زیر کشت کلزا در استان کرمانشاه در سال زراعی جاری را 4700 هکتار عنوان کرد و افزود: سطح برداشت کلزا در استان نیز 4023 هکتاربوده است.

به گفته این مسئول تاکنون بیش از پنج هزار تن کلزا در استان برداشت شده و تا 10 روز آینده برداشت این محصول به اتمام خواهد رسید.