به گزارش پرتال شهرستان اقلید، محمدرضا سلطانی کارشناس تولیدات پراکنده شرکت برق منطقه‌ای فارس گفت: شرکت تابا به عنوان سرمایه‌گذار داخلی، ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی در اقلید را بر عهده گرفته است که ساخت آن در ۳ ماه آینده کلید می‌خورد.

سلطانی افزود: زمین ساخت این نیروگاه‌ها به مساحت ۲۰ هکتار از طریق منابع طبیعی و با همکاری معاونت اقتصادی استانداری فارس و ستاد سرمایه‌گذاری فارس تامین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای فارس در مورد نحوه خرید انرژی تولید شده توسط این نیروگاه خورشیدی اظهار کرد: وزارت نیرو با عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله انرژی تولید شده این نیروگاه را خریداری و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش می‌دهد.

حمزه روغنیان معاون برنامه‌ریزی شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز گفت: در راستای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از نیروگاه خورشیدی در اولویت طرح‌های صنعت برق است.

روغنیان تصریح کرد: استان فارس در زمره مناسب‌ترین ساختگاه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی قرار دارد و در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور پیشتاز است به طوری که از سال ۹۴ تاکنون از طریق ۱۶ شرکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از کشور‌های آلمان، چین، ترکیه، چک تقاضای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به میزان ۴۸۰ مگاوات کرده و مراحل مقدماتی احداث این نیروگاه‌ها در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: علاوه بر نیروگاه خورشیدی که توسط شرکت تابا در شهرستان اقلید ساخته می‌شود یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط شرکت «پترو فرایند چرخه» و دو نیروگاه ۱۰ مگاواتی دیگر نیز در شهرستان‌های خرامه و آباده توسط شرکت «منور فارس» ساخته می‌شود.

روغنیان با بیان اینکه همه این نیروگاه‌ها خورشیدی در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی ساخته می‌شود، اظهار داشت: زمین مورد نیاز هر ۵ پروژه تامین شده و با بهره‌برداری از این ۵ نیروگاه خورشیدی تحولی در استفاده از انرژی‌ها تجدیدپذیر در استان فارس ایجاد می‌شود.

نداشتن آلایندگی و دسترسی آسان و در دسترس بودن منابع متنوع و مختلف از جمله مزیت‌های مهم انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، زیست توده (زباله‌های دارای منشاء زیستی) است.