پورتال شهرستان اقلید، به نقل از ایسنا/فارس معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روزانه حدود ۱۲۰ بیمار دارای علامت یا مشکوک ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های مرجع استان فارس بستری می‌شوند.

دکتر علی اکبری شنبه اول شهریور در جمع خبرنگاران، ضمن تسلیت ایام محرم و گرامیداشت روز پزشک، گفت: وضعیت استان فارس به لحاظ تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها و فوت شدگان، در وضعیت هشدار قرار دارد و بهبود این وضعیت در گرو همراهی و مشارکت گروه‌های مختلف مردم است.

او با بیان اینکه هنوز موج دوم بیماری را پشت سر نگذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شیراز یکی از قطب‌های کشور در حوزه درمان به شمار می‌رود و براساس مطالعات انجام شده در شیراز، بالغ بر ۲۸ درصد از کل بیماران مبتلا به کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های مرجع این شهر، غیر بومی هستند.

اکبری اضافه کرد: بیماران غیربومی پذیرش و بستری شده از ابتدای شیوع کروناویروس در بیمارستان‌های مرجع شیراز، شهروندانی از استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند.

وی یادآور شد: شمار بیماران مبتلا به کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های شیراز که پس از بهبودی، ترخیص می‌شوند، حدود ۱۲۰ بیمار است که با تعداد بیماران پذیرش شده، برابر می‌کند و این نشان دهنده کمبود ظرفیت خالی است.

اکبری میانگین روزهای بستری برای بیماران مبتلا به کروناویروس را ۴ روز و میانگین روزهای بستری بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه را ۷ روز اعلام و خاطرنشان کرد: در موج دوم شیوع کروناویروس شاهد شدت علائم بالینی مبتلایان و افزایش تعداد بیماران بدحال بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن گرامیداشت روز پزشک، گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، ۲۴۳ هزار و ۲۷۹ نمونه آزمایشگاهی از افراد دارای علائم بیماری تهیه و ابتلای ۴۰ هزار و ۴۶۸ مورد به کووید۱۹ قطعی شده است.

دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه، از بین کل مبتلایان قطعی در استان فارس ۱۸ هزار و ۴۶۴ نفر مربوط به شیراز بوده است، گفت: هم‌اینک تعداد ۷۹۲ بیمار در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند که ۱۰۰ نفر از آنان به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های آی‌سی‌یو، تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

او با اشاره به ثبت ۳ مورد فوتی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان فارس، شمار کل فوت شدگان این بیماری در فارس را ۷۴۷ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: ۳۷ هزار و ۵۱۹ بیمار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در فارس بهبود یافته‌اند.

به گفته‌ی همتی از مجموع ۴۰ هزار و ۴۶۸ بیمار شناسایی شده، ۱۸ هزار و ۴۶۴ مورد مربوط به شیراز، ۱۶۶۴ مورد کازورن، ۱۳۰۵ مورد مربوط به مرودشت، ۸۸۵ مورد داراب، ۷۳۸ مورد کوار، ۷۳۲ مورد قیروکارزین و ۶۸۶ مورد مربوط به لامرد بوده است.

او اضافه کرد: شهرستان‌های زرین دشت با ۵۴۲ مورد؛ آباده ۵۰۲ مورد؛ ممسنی ۴۸۶ مورد؛ فیروزآباد ۴۶۷ مورد؛ مهر ۴۳۹ مورد؛ زرقان ۳۸۷ مورد؛ کوه چنار ۳۴۰ مورد؛ استهبان ۳۲۵ مورد؛ فراشبند ۲۹۲ مورد؛ اقلید ۲۸۵ مورد؛ سپیدان ۲۶۵ مورد؛ خرم بید ۲۲۵ مورد؛ پاسارگاد ۲۱۶ مورد؛ نی ریز ۱۷۲ مورد؛ رستم ۱۶۹ مورد؛ سروستان ۱۵۲ مورد؛ خرامه ۱۳۱ مورد؛ بیضا ۱۲۸ مورد؛ ارسنجان ۱۲۶ مورد؛ بوانات ۱۰۱ مورد؛ سرچهان ۶۰ مورد؛ بختگان ۵۴ مورد، در رده‌های بعدی از نظر تعداد بیمار قرار دارند.

همتی خاطرنشان کرد که بقیه بیماران مربوط به سه شهرستان جهرم، فسا و لارستان بوده است که آمار و اطلاعات آنها از سوی دانشگاه یا دانشکده‌های مستقل این شهرستانها اعلام می‌شود.