به گزارش پورتال شهرستان اقلید، حسن نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: یازدهم اسفندماه سال گذشته بعد از دهه‌ها سند ملی آمایش کشور مصوب شد که برای فارس علاوه بر گردشگری طبیعی، تاریخی و فرهنگی، قطب گردشگری سلامت نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: شیراز در حوزه حمل و نقل بعنوان هاب فرودگاهی کشور و قابلیت‌های دیگر استان نظیر فناوری اطلاعات، الکترونیک، نفت و گاز و معادن نیز در طرح آمایش سرزمین در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس همچنین گفت: سند آمایش سرزمین ۲۵ ساله می‌باشد که برنامه‌های توسعه پنج ساله از آن گرفته می‌شود.

وی در خصوص اعتبارات سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ اعتبار مصوب در پروژه‌های ملی و استانی دو هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان بوده که در پایان سال مالی به سه هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان رسید و نسبت به سال گذشته ۱۳۳ درصد تخصیص یافته است.

این مقام مسئول با ذکر اینکه سال مالی تا پایان تیرماه می‌باشد، تصریح کرد: ۹۱ درصد اعتبارات مصوب جذب شده که تلاش داریم به ۱۰۰ درصد برسد.

وی پیرامون اعتبارات فارس در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: سرجمع اعتبارات مصوب استان فارس در سال ۱۴۰۰ برابر ۹ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان ابلاغ شده که به نسبت سال گذشته ۲۴۱ درصد رشد داشته‌ایم.

نوروزی با ذکر اینکه تخصیص اعتبار بخشی در قالبی نقدی و بخشی به صورت اسناد خزانه می‌باشد، اذعان داشت: از ۹ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان طی سه ماه اول سال، هزار و ۸۰۳ میلیارد تومان از اعتبارات ملی استان فارس تخصیص گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین ۴۵۴ میلیارد تومان در قالب منابع هدفمندی یارانه‌ها به پروژه‌های استان فارس اختصاص یافته و در اعتبارات عمرانی استانی نیز تا امروز ۹۵۰ میلیارد تومان تخصیص گرفته‌ایم.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در مجموع تاکنون سه هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان بودجه برای فارس تخصیص یافته که حدود یک سوم کل بودجه کل ابلاغی استان می‌باشد.

وی در حوزه وصول درآمدهای استان فارس با بیان اینکه سال گذشته چهار هزار و ۵۰ میلیارد تومان موظفی ما بوده است، بیان داشت: در سال ۱۳۹۹ رقم چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم که ۱۰۵ درصد محقق شده طی پنج سال گذشته برای اولین بار بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌ها وصول درآمد بیش از ۱۰۰ درصد داشته‌اند، تصریح کرد: به منظور پاداش برای این مهم، ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای به فارس داده شد که با آن مشکلی در سال گذشته پیدا نکردیم.

به گفته وی در وصول درآمد ۱۶ دستگاه نقش دارند که ۹۰ درصد درآمد از طریق امور مالیاتی می‌باشد.

نوروزی در ادامه به اعتبارات عمرانی مورد نیاز پروژه‌های استانی پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های عمرانی استانی در فارس به قیمت روز مورد نیاز است تا این پروژه‌ها تکمیل شوند.

وی درخصوص بودجه لازم برای اتمام پروژه‌های عمرانی ملی نیز عنوان کرد: اعتباری نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ملی در استان فارس به قیمت روز مورد نیاز می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس در ادامه جلسه به پروژه‌های کلان استان و اعتبارات در نظر گرفته شده برای آن در سال ۱۴۰۰ پرداخت که مهمترین آنها می‌توان به راه آهن اقلید به یزد با تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان، تنگ ابولحیات ۶۷ میلیارد تومان، آزادراه شیراز به اصفهان بعنوان بزرگترین آزادراه در دست احداث کشور با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد ۲۵۰ میلیارد تومان، طرح‌های آبرسانی به نقاط مختلف استان، سدها، جاده‌ها و بیمارستان‌ها اشاره کرد.

به گفته او پروژه‌های راه آهن اقلید به یزد، ۲۳ کیلومتر جاده تنگ ابولحیات، سد هایقر و بیمارستان‌های جهرم و نی‌ریز در دولت فعلی در فارس افتتاح خواهند شد.