به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از  خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نقص شنوایی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل ناتوانی و معلولیت نوزادان در سراسر جهان است و عوارض کوتاه و بلند مدتی در زمینه‌های مختلف تکامل رشد کودک از جمله زبان، فعالیت‌های فیزیکی، قوه درک یا شناخت و مهارت‌های ذهنی اجتماعی به همراه دارد.
دکتر عبدالرسول همتی افزود: در حال حاضر سه تا پنج درصد جمعیت کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق بوده و سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم شنوا در کشور متولد می‌شوند.
او با اعلام اینکه در حال حاضر، میزان اختلالات شنوایی ناشی از مسایل ژنتیکی در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است، افزود: پیشگیری از کم شنوایی و اقدامات مراقبتی مربوط به آن در راستای ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه‌های بهداشتی در کشور، نقش عمده‌ای در سلامت ایفا می‌کند.
دکتر همتی با این توضیح که نقص شنوایی بر سطح تحصیلات و مهارت‌های شغلی افراد اثر منفی می‌گذارد، ادامه داد: دست کم یک سوم کودکان مبتلا به نقص شنوایی در آینده مبتلا به نقص رشد سیستم عصبی می‌شوند.
معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: عوامل خطر ابتلا به نقص شنوایی بسیار متعدد بوده و عوامل ژنتیکی و بروز جهش‌های ژنی، ازدواج‌های فامیلی، بیماری‌های عفونی در دوران بارداری، دارو‌های آسیب رسان به گوش، صدمات وارده حین زایمان، زردی نوزادی، عفونت گوش و اصوات صدمه زا و مخرب از مهمترین آن‌ها است.
او با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعان به مراکز توانبخشی کشور که دچار مشکل شنوایی بوده اند از خانواده‌هایی هستند که ازدواج فامیلی داشته اند، تاکید کرد: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب می‌شود، اما به دلیل فقدان نمود ظاهری آن در کودک، نا آشنا بودن خانواده‌ها با نشانه‌های اولیه آن، نبود اطلاع از مراکز غربالگری نوزادان موجود و دانش ناکافی، عوارض بسیار جدی آن با تأخیر بسیار زیاد شناسایی می‌شود و در نهایت اثرات بسیار منفی بر رشد، گفتار، زبان و شناخت بر جای می‌گذارد.

غربالگری؛ مؤثرترین شیوه شناسایی زودهنگام نقص شنوایی در نوزادان

دکتر همتی برنامه‌های غربالگری را مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در میان نوزادان دانست و اظهار کرد: نیمی از موارد کم شنوایی و ناشنوایی‌ها با اقدامات ساده اولیه قابل پیشگیری و در بسیاری موارد نیز به کمک تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب از راه جراحی و استفاده از وسایلی مانند سمعک و کاشت حلزون قابل درمان هستند.
این مقام مسوول با اعلام اینکه خوشبختانه بیش از ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند، تاکید کرد: بنابراین تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.
او یادآور شد: با تلاش و همکاری معاونت درمان، بهداشت و سازمان بهزیستی، پنج مرکز سنجش شنوایی در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و ۶ مرکز شنوایی سنجی در شهرستان‌های آباده، اقلید، پاسارگاد، مهر، فیروزآباد و داراب در کنار مرکز غربالگری نوزادان راه اندازی شده است.
دکتر همتی افزود: دیگر شهرستان‌ها نیز در حال آماده سازی زیرساخت برای اجرای این برنامه هستند و در آینده نزدیک، مراکز شنوایی سنجی نوزادان در دیگر شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه راه اندازی می‌شود.