به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حشمت کوشکی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس از راه اندازی ۴ مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD) در استان خبر داد و گفت: برای توانمندسازی و افزایش مهارت‌های فنی وحرفه‌ای دانشجویان برای نخستین بار با همکاری دانشگاه شیرازنخستین مرکز اس سی دی در دانشگاه فنی باهنر شیراز افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر رشته‌های مرتبط با کامپیوتر در این مراکز آموزش داده می‌شود، افزود: کلاس‌های این مراکز که ظرفیت آن‌ها ۲۰ نفر است از اول مهرماه و با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود.

کوشکی از برگزاری نمایشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور 50 آموزشگاه خصوصی و دولتی در باغ جنت شیراز خبر داد و ادامه داد: این نمایشگاه که با هدف ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی و خصوصی برگزار می‌‌شود از 2 مردادماه افتتاح آغاز به کار می‌کند و تا 7 مردادماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: جشن بزرگ هفته ملی مهارت با حضور بیش از هزار نفر از خانواده فنی و حرفه‌ای استان فارس ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز سه‌شنبه ۳ مردادماه در تالار حافظ شیراز برگزار می‌شود.

کوشکی با اشاره به اینکه مهم‌ترین استراتژی و عملکرد اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای تقاضامحوری به جای عرضه‌محوری است، اظهار داشت:انعقاد ۳۰ تفاهم نامه مشترک آموزشی و مهارتی با دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی به ویژه کمیته امداد، بهزیستی، شهرک‌ها صنعتی، آموزش و پرورش و نیز شرکت توزیع برق از جمله عملکرد این اداره کل است.

وی با بیان اینکه با تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مددجویان بسته شده است ۶ مرکز شبانه‌روزی آموزش فنی و حرفه‌ای در اقلید، نورآباد ممسنی، جهرم، لارستان، لامرد و استهبان راه اندازی می‌شود، گفت: رشته‌های جوشکاری، برق، تاسیسات و مکانیک در این مراکز آموزش داده می‌شود.

کوشکی افزود: با همکاری شرکت توزیع برق فارس نیز ۵ سایت آموزشی شبکه هوایی در جهرم، داراب، لارستان، کازرون و آباده راه‌اندازی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای با تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان در صدد ارائه رویکرد نوین آموزشی است، بیان کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس تاکنون در شهرستان‌های جهرم، استهبان و فسا دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی کرده است و در شهرستان کازرون و خرم‌بید نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه در راستای بسترسازی برای ارائه آموزش‌های مجازی تاکنون به ۱۳ آموزشگاه بخش خصوصی استان فارس مجوز بسترسازی برای آموزش‌های مجازی داده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در ۱۹ شهرستان فارس آزمون‌های فنی و حرفه‌ای به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و با اضافه شدن شهرستان مرودشت تا پایان مردادماه در ۲۰ شهرستان این آزمون‌ها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صدور گواهی‌نامه مهارت به روز شده است، ادامه داد: در شش ماه گذشته ۶۰ هزار گواهی‌نامه مهارت در استان فارس صادر شده است.

کوشکی اظهار داشت: راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برق ساختمان، جوشکاری، خیاطی، نقاشی ساختمان، کشاورزی ویژه معتادان تحت درمان در دهکده سلامت و نیز آموزش مهارتی هزار و ۱۰۰ راننده ناوگان حمل و نقل درون شهری که در فاز دوم برای رانندگان تاکسی نیز اجرا می‌شود از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارس در ۵۰ مرکز دولتی و ۸۰۰ آموزشگاه خصوصی در قالب ۲۹۰ کارگاه و ۳۵۱ حرفه به علاقمندان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در ۴ ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۲۹۶ نفر ساعت آموزش در مراکز دولتی ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه ۸۰ کارگاه آموزشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در روستا‌ها و مناطق عشایری فارس دایر است، گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۳۶۵ هزار و ۸۱۳ نفر ساعت آموزش در این مناطق ارائه شده است.