به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر ییلاق عشایر، وجود مراتع گسترده و باکیفیت و نیز فراوانی روستاهای منطقه با هنرنمایی زنان روستایی در تهیه نخ و بافت قالی، این شهرستان را به یکی از مراکز اصلی فرش‌بافی استان فارس تبدیل کرده است.

یکی از انواع فرش‌های دست بافت مخصوص عشایر گبه است که امروز به شکل سفارشی در کارگاه‌های قالب‌بافی شهری نیز تولید می‌شود. گبه نقشه ندارد و طرح‌هایش ذهنی است؛ بافنده بر اساس ذهن خود یا منظره‌ای که می‌بیند، نقش حیوان، آدم و درخت یا اشکال هندسی را در اندازه‌های معمولی یک و نیم تا چهار و نیم متر می‌بافد.

به گفته نماینده سازمان صنعت و معدن فارس با توجه به استقبال خارجی‌ها از صنعت فرش و گبه‌بافی ایران، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فرش فعال در سطح کشور، شعبه‌هایی نیز در خارج از ایران در راستای ارائه آموزش‌های لازم به علاقه‌مندان این صنعت راه‌اندازی کرده‌اند.

برپایی تور ایران‌گردی، بازدید از مراکز و کارگاه‌های فرش دست بافت و گبه‌بافی، حضور در بین عشایر و آشنایی با زندگی و هنر فرش‌بافی و گبه‌بافی آن‌ها از نزدیک و ... ازجمله برنامه‌هایی است که در پایان هر دوره آموزشی برای حرفه‌آموزان خارجی گبه‌بافی برنامه‌ریزی شده است.

سفر گبه‌بافان ژاپنی به اقلید

گروهی از این گبه‌بافان ژاپنی در طول اجرای این طرح به شهرستان اقلید سفر کردند که یکی از این گردشگران در گفت‌وگو با فارس با ابراز تعجب از تفاوت شنیده‌ها از وضعیت و فرهنگ ایران با آنچه به چشم خود دیدند اظهار داشت: با سفر به ایران و آشنایی از نزدیک بافرهنگ و تمدن مردم این کشور، واقعیت‌ها را فهمیدیم.

این گردشگر ژاپنی با تأکید بر اینکه ایران باید اقدامی مؤثر برای معرفی واقعیت فرهنگی، هنری و تاریخی خود به مردم دنیا انجام دهد خاطرنشان کرد: ارائه کتاب‌هایی در زمینه معرفی فرهنگ، اصالت و محصولات ایرانی می‌تواند زمینه آشنایی بهتر و مؤثرتر کشورهای دیگر جهان از ایران را فراهم کند.

همچنین مترجم این گروه گردشگر خارجی که خود به عنوان مربی آموزش گبه‌بافی در ژاپن فعالیت می‌کند، با اشاره به استقبال ژاپنی‌ها از گبه و تمایل آن‌ها به بافت این صنعت دستی، از اصالت و کیفیت محصولات ایرانی و هنر نهفته در آن‌ها به ویژه صنعت فرش‌بافی کشور سخن گفت و عنوان داشت: متأسفانه محصولات اصیل ایرانی باکیفیت نامناسب و پایین کپی و تولید و در دنیا عرضه می‌شود که این امر موجب سلب اعتماد دنیا از تولیدات ما می‌شود؛ ازاین‌رو لازم است برای ثبت و معرفی آن‌ها به جهان اقدامی مؤثر صورت گیرد.

تولید بیش از 25 درصد فرش دست‌بافت فارس در اقلید

فرماندار اقلید هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از جمعیت بیش از 30 هزارنفری عشایر شهرستان اقلید و مهارت آن‌ها در صنعت فرش دست بافت و گبه سخن گفت و عنوان داشت: شهرستان اقلید پیشینه و ظرفیت بالایی در این صنایع دارد.

صالح مشتاقی‌لار بیان داشت: به دست مردم باذوق شهر و روستاهای اطراف اقلید فرش‌هایی بافته می‌شود که قدمت آن‌ها به بیش از 100 سال پیش برمی‌گردد و معروف‌ترین آن، فرش حسن‌آباد است.

وی با بیان اینکه عشایر قشقایی نقش مهمی در تولید فرش، گبه و گلیم در منطقه دارند افزود: با توجه به مشکلات موجود در این صنعت در زمینه بازار فروش و هماهنگی تولید با عرضه، حضور گردشگران خارجی می‌تواند زمینه مناسبی برای رفع مشکلات اقتصادی فرش‌بافان و عشایر منطقه باشد.

مشتاقی‌لار بابیان اینکه 25 تا 30 درصد فرش دست بافت استان فارس در شهرستان اقلید تولید می‌شود، به تلاش دولت در راستای ارتقای ارتباط جهانی اشاره و تصریح کرد: با توجه به اهداف دولت در این زمینه، لازم است تا با مدیریت و تعامل بستر حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم کرده و بخشی از فشارهای اقتصادی ناشی از خشک‌سالی را جبران کنیم.

فرماندار اقلید ایجاد زمینه حضور گردشگران خارجی و آشنایی بی‌واسطه و واقعی آن‌ها از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی را امری مؤثر در معرفی ایران و ظرفیت‌ها و محصولات آن به جهان خواند.

10 هزار بافنده فرش در اقلید

همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه از جمعیت 100 هزارنفری این شهرستان، حدود 10 هزار نفر از آن‌ها بافنده فرش هستند اظهار داشت: 8 هزار نفر از این افراد دارای کارت شناسایی فرش‌بافی و گواهی مهارت بافندگی هستند.

علیرضا قادری از تولید سالانه 15 هزار مترمربع انواع بافت‌ها (فرش، گلیم، گبه، جاجیم، تصویربافی و...) در اقلید خبر داد و عنوان کرد: فرش‌بافان این شهرستان در قالب اتحادیه صنفی و شرکت تعاونی فرش فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مهارت چله‌کشی قالی‌زنان این منطقه به روش ترکی بیان کرد: تاروپود مورد استفاده بیشتر قالی‌های مناطق روستایی اقلید از جنس پشم و در سطح این شهرستان از جنس پنبه است.

این مسؤول به طرح و نقشه قالی اقلید با زمینه لاکی و لچک‌های سورمه‌ای و یا کاهی با زمینه کرم و لچک‌های قرمز اشاره کرد و افزود: فراوانی رنگ‌های قرمز، آبی، طلایی، قهوه‌ای، کرمی، مشکی، سبز، نارنجی مورد استفاده در قالیچه‌های بافنده‌های اقلید یکی از برتری‌های شناخت و شهرت فرش این شهرستان است.

قادری گفت: به دلیل اینکه اقلید منطقه‌ای عشایری و کشاورزی است در بافت‌ها از پشم‌های گوسفندی و دست‌ریس و برای رنگ‌آمیزی آن‌ها از گیاهان رنگ‌زا استفاده می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اقلید در پایان سخنان خود معرفی گبه در جهان از استان فارس را افتخاری برای این استان خواند.

توسعه صنعت فرش؛ یک تیر و دو نشان

به گزارش فارس، با توجه به ظرفیت و استعداد ایران و ایرانی در زمینه‌های مختلف ازجمله صنعت فرش و سایر صنایعی که در دنیا بی‌نظیر و غیرقابل تکرار است و با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و رکود، معرفی این ظرفیت‌ها به دنیا می‌تواند موجب جذب گردشگر و سرمایه‌گذار و یافتن بازاری برای فروش محصولات در خارج از کشور شود.

هم‌اکنون قریب به 80 درصد از مردم شهرستان اقلید مشغول به کشاورزی و دام‌پروری هستند که اغلب آنها به واسطه خشک‌سالی‎‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند؛ از سوی دیگر ظرفیت مناسب شهرستان اقلید در گردشگری و صنایع‌دستی و فرش‌بافی با توجه به وجود شرایط آب و هوایی خوب، جمعیت حدود 40 درصدی روستانشین و حضور بیش از 30 هزار عشایر و سایر ظرفیت‌های موجود در این شهرستان، راهکاری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی و رونق معیشت مردم است.

ازآنجایی‌که هنر و صنعت فرش‌بافی ایران مورد استقبال جهان است و با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در شهرستان اقلید در زمینه فرش دست‌بافت، گبه‌بافی و...، اقدام جهادی، علمی و کارشناسی شده مسؤولان با ایجاد بستر مناسب برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و بازاریابی فروش محصولات، امری لازم و ضروری است که می‌تواند علاوه بر بهبود معیشت مردم، با توجه به توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی مثمرثمر واقع شود.

گزارش از مرضیه یحیی‌پور