واژه #سايبر بصورت شتابان در حال فراگیر شدن است. بسیاری معتقدند که مرز #واقعیت و #مجاز کم رنگ شده  است و ممکن است در حال از بین رفتن باشد اما شاید وقتی دیگر!!! روزگاری #چانگ_تزو از رهبران #ذن خواب می بیند که  پروانه شده است . صبحگاهان به این می اندیشد که " ایا من مردی هستم که خواب دیدم پروانه شده ام "یا " پروانه یی هستم که خواب می بیند یک مرد شده است"‌. این اوج بی مرزی دنیای واقعیت و مجاز است. دنیای سایبر هم همان در هم تنیدگی خواب و بیداری و مجاز و واقعیت را دارد. رویا و مجاز بر خلاف بیداری و واقعیت از قوانین مربوط به زمان ، مکان و مسافت پیروی نمی کند.
#فضای سایبری، #شهروند سایبری، #فرهنگ سایبری ،#هويت سايبري ،‌#تجارت سایبری، #حمله سایبری و... هم  در زمره واژگان نام اشنا برای هردست اندرکار حوزه ارتباطات است. تولید کنندگان پیام با بهره گیری از فضای سایبر با تک تک مخاطبان بصورت دو سویه ارتباط برقرار می کنند. کانون اصلی در این پیام رسانه های تعاملی توجه به محتوا ست.
فضای سایبر البته فقط #وب را در بر نمی گیرد. تلویزیون های ماهواره یی دیجیتالی،بازی های رایانه یی ،چت روم ها ، شبکه های اجتماعی و ... را هم می توان در این حوزه قلمداد کرد.
#تصویرسازی برجسته ترین کارکرد فرستنده پیام در  فضای سایبر است. مدل لوزی که مبتنی بر چهار پارامتر #واقعیت REALITY، #قدرت POWER، #هویت_جهانی IDENTITY و #فراواقعیت HYPER REALITY است شاید بهترین تببین کننده کارکرد رسانه های سایبری در قرن بیست و یکم باشد. همه رخدادها در بستر مبتنی بر واقعیت شکل می گیرند اما در فرایندی متشکل از قدرت و هویت جهانی به گونه یی بازافرینی می شوند که ثمره ان فرا واقعیت خواهد بود. تحولات در رقابت هاي دوازدهمين دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در فضای سایبر هم به نظر می رسد در قالب #مدل_لوزی #RIPH قابل تحلیل باشد. شما هم یک بار موضوع را ازمایش کنید.