به گزارش پورتال شهرستان اقلید، مجید رضا پاکاری در گفت‌و‌گو با خبر نگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،گفت: برابر آخرین آمار منتشر شده، استان فارس با حدود ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت محصولات هسته دار و در مجموع با تولید نزدیک به ۹۰ هزار تن انواع محصولات هسته دار به لحاظ سطح و تولید در رتبه یازدهم کشور واقع شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: از بین گونه‌های مهم درختان هسته دار از جمله هلو، شفتالو و شلیل، انواع آلو و زرد آلو با سطح نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و تولید ۸۵ هزار تن انواع محصولات هسته دار از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او افزود: تولید محصولات هسته دار در استان بیش از ۹۰ هزار تن است که در مقایسه با تولید محصولات مشابه در کشور کمتر از ۵ درصد کل تولیدات و ۴ درصد سطح کشور را شامل می‌شود.

پاکاری اضافه کرد: به طور معمول برداشت این محصولات با برداشت گوجه باغی به عنوان یک میوه نوبرانه از اواخر اردیبهشت و خرداد آغاز و با برداشت آلوی بخارا در مهر ماه به پایان می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اظهار کرد: برداشت انواع هلو مانند ارقام بهاره و پاییزه نیز در خرداد آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

او گفت: برداشت انواع آلو در استان شامل آلو قطره، طلا، شابلون، ارقام محلی به ویژه آلو بخارا از اواخر خرداد تا اواخر مهر ادامه دارد که در بین این محصولات با توجه به فرآوری و استفاده به عنوان محصولات خشکباری آلوی بخارا ارزش تجاری بیشتری نسبت به سایر ارقام دارد.

پاکاری بیان کرد: امسال با وجود خسارات ناشی از سرما زدگی به خصوص در گونه‌های زردآلو و آلو میزان تولیدات گونه‌های هسته دار با توجه به افزایش تولید محصولاتی مانند آلبالو، گیلاس و شلیل به حدود ۹۰ هزار تن می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، تصریح کرد: مهمترین مناطق تولید محصولات هسته دار مانند زرد آلو در شهرستان‌های آباده، مرودشت، شیراز و خرم بید و تولید انواع آلو بخارا در شهرستان‌های بوانات، سرچهان، نی ریز، سپیدان، اقلید، خرم بید، کوار و شیراز از اهمیت بیشتر برخوردار هستند.

او ادامه داد: در صورت برنامه ریزی فنی و ارائه کمک‌های لازم به متقاضیان با توجه به شرایط اقلیمی و ارزش اقتصادی این تولیدات و نیز گستردگی مناطق مستعد این محصولات امکان افزایش تولید گونه‌های هسته دار به ویژه در محصولاتی که در حال حاضر از سطح کشت و تولید کمتری برخوردارند.

پاکاری، افزود: با توجه به عرضه و فروش این محصولات در زمانی که محصولات باغی با میزان تولید کمتری در بازار موجود هستند در صورت ساماندهی بازار، کمک به باغداران برای ارزیابی و فروش مستقیم این تولیدات به بازار‌های مصرف و ارتقاء کیفیت فرآوری در محصول آلوی بخارا سبب افزایش درآمد بهره برداران می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اضافه کرد: نظارت بر روند تولید از کاشت تا برداشت، معرفی ارقام و پایه‌های جدید و با ارزش تجاری بالا، اختصاص یارانه برای ساخت باغات اقتصادی، مطابق اصول فنی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان است.

استان فارس با توجه به گستردگی و تنوع اقلیمی قابلیت کشت و تولید بیش از ۳۰ گونه محصول باغی را ایجاد کرده است.

سیب، انگور، زردآلو، هلو، گیلاس، آلو از جمله این میوه ها هستند، همه ساله برداشت محصولات هسته دار در فارس از خرداد شروع و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد،برداشت ارقام دیر رس آنها تا نیمه اول مهرماه به طول می انجامد.