گروه استان ها - خبرگزاری مهر، مهدی رحمانیان: بارش باران که از روز دوشنبه در شهرهای جنوبی استان شدت گرفت روز گذشته به نسبت روزهای پیش شدت کمتری داشت.

این امر سبب شد تا در روند امدادرسانی به مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند تسهیل و در حداقل رساندن مشکلات ناشی از موج دوم سیل که در پیش بینی های کارشناسان هواشناسی به آن تاکید شده است، تلاش بیشتری شود.

توصیه مسئولان نیز همچنان خودداری از تردد غیرضروری مردم در جاده ها بود. همچنین توصیه شد، با توجه به آب گرفتگی برخی جاده های روستایی و مشخص نبودن حد و حدود جاده؛ از عبور و مرور خودداری شود.

در شهرستان لامرد تلاش امدادگران برای خدمات رسانی به نقاط آسیب دیده و در معرض خطر سیل به ویژه مناطق روستایی ادامه داشت.

طغیان رودخانه ها نیز که ارتباط برخی روستاها در شهرستان های جنوبی را با مشکل رو به رو کرده بود با تلاش نیروهای امدادی بازگشایی شد؛ البته در برخی مناطق این روند همچنان ادامه دارد.

عملیات تخلیه منازل و اسکان موقت خانوارهای آسیب دیده روستایی در لامرد، داراب و جهرم و امدادرسانی به عشایر مناطق خنج از دیگر اقدامات انجام شده نیروهای مدیریت بحران در شهرستان ها بوده است.

تلاش نیروهای راهداری در داراب برای باز نگه داشتن گردنه مروارید این شهر که در روزهای گذشته به علت ریزش کوه مسدود شده بود، ادامه داشت و راه تونل فورگ نیز بازسازی و راه عبور باز شد.

همچنین فرماندار داراب که خواستار حضور بالگرد برای کمک رسانی به روستاهای سیل زده این شهرستان شده بود از آماده باش برای تخلیه دو روستای اکبرآباد و محمد آباد به دلیل امکان آب گرفتگی در روزهای آتی را داد.

اما آنچه مسئولان از شرایط جوی برای امروز و فردا انتظار دارند، بارندگی به نسبت مطلوب تر از روزهای گذشته در مناطق جنوب و شرق استان است. استاندار فارس در این زمینه گفته در بارندگی های گذشته به دلیل خشک بودن زمین، آب باران درون زمین نفوذ کرده و تا حدودی اشباع شده اما در بارندگی های پیش رو احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد و بنابراین تمام دستگاه های عضو ستاد بحران استان برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی آمادگی خود را حفظ کنند.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان فارس میزان بارندگی ایستگاه های هواشناسی استان فارس تا ساعت ۶ و نیم صبح امروز ۲۸ بهمن ماه به قرار زیر است:

آباده ۸.۶، اردکان۹۷.۵، ارسنجان ۶۲.۷، استهبان ۱۳۷.۲، اقلید ۵۴.۸، ایزدخواست ۹.۶، بوانات ۳۵.۸، تخت جمشید ۶۰.۱، جهرم ۲۲۴.۵، خنج ۱۵۶، داراب ۲۱۵.۷، درودزن ۱۰۳، زرقان ۴۵.۸، زرین دشت ۱۴۴، سروستان ۱۰۶.۸، شیراز ۷۱.۲، صفاشهر ۴۰.۴، فراشبند ۱۱۸.۴، فسا ۱۹۹.۴، فیروزآباد ۱۹۱.۴، قیروکارزین ۲۶۰.۲، کازرون ۹۹.۴، لار ۱۱۴.۷، لامرد ۱۳۶.۷، ممسنی ۶۳.۲، نی ریز ۱۰۶.۳

همچنین گزارش ها حاکی از کندی رفت و آمد به سبب مه گرفتگی در محور فیروزآباد به عسلویه و  در محورهای اقلید-یاسوج (گردنه تیمارجان)، خرم بید به آباده (گردنه کولی کش) و سپیدان-اقلید (گردنه کمهر) به سبب بارش برف است.