بند 29 برجام صراحت دارد که : اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیر گذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.
نگاهي گذرا به اين بند نشان مي دهد که اقدام کاخ سفيد حتي اگر نقض برجام هم نباشد با روح برجام مغاير است. دولت ترامپ با اين ادعا که تحريم ها در حوزه موشکي است کوشش مي کند تا تعارض ان را با برجام توجيه کند.
اين ادعا را حتي اگر بپذيريم بي ترديد اجراي ان با قطعنامه 2231 مغاير است. در صفحه 99 سند 104صفحه اي قطعنامه امده است که " از ايران خواسته مي شود تا 8 سال پس از اجرايي شدن توافق هسته اي از هرگونه فعاليت مرتبط با موشک هاي بالستيک قادر به حمل کلاهک هسته اي از جمله ازمايش موشکي که در ان، از اين گونه تکنولوژي بالستيک استفاده شده ، خوداري کند.
نخست انکه طبق متن قطعنامه از ايران خواسته است و الزامي در ان وجود ندارد. دوم هم به گفته دوست و دشمن ، موشک هاي ايران براي حمل کلاهک اتمي طراحي نشده است بنابراين ، تحريم به علتي که اساسا وجود خارجي ندارد بي معنا است. سوم هم اگر هم نياز به تصميم گيري باشد ، شوراي امنيت سازمان ملل مرجع رسيدگي است نه امريکا . نکته اي که در بيانيه وزارت خارجه امریکا امده است تحریم ها برای جلوگيري از تاثير منفي برنامه موشکی ايران در تنش هاي منطقه اي از جمله ادعاي کمک ايران به حوثي ها در يمن است.
اين موضوع هم چند ايراد دارد. نخست انکه اين #سعودي است که بدون مجوز #شوراي_امنيت سازمان ملل ، به يمن حمله نظامي کرده است. دوم هم کشور يمن پيش از اين در زمره اقمار امريکا بوده و طبعا به اندازه کافي زرادخانه موشکي دارد که نياز به کمک ساير کشورها نداشته باشد. سوم هم دور تا دور يمن افزون بر دو سال است که محاصره است پس امکان ارسال موشک به ان وجود ندارد. موضوع اخر هم اقدام واشنگتن با حقوق بين الملل مغاير است. کشورها طبق حقوق بين الملل نبايد قوانين ملي خود را به ساير کشورها تسري دهند. بنابراين تحريم کشورها از سوي امريکا با ادعاي داشتن رابطه با جمهوري اسلامي هم اقدامي خلاف قوانين بين الملل است.