به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مریم توسلی رئیس اداره آزمایشگاه اداره ‌کل محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه استان فارس در معرض بیابانی شدن قرار دارد، گفت: فارس با مساحتی نزدیک به 12 و 62 دهم میلیون هکتار در محدوده جغرافیایی 50 تا 55 درجه طول شرقی و 27 تا 31 درجه عرض شمالی واقع‌شده است.

توسلی افزود: این استان دارای 2 و 21 دهم میلیون هکتار اراضی جنگلی، 7و 32 دهم میلیون هکتار اراضی مرتعی، 1و 13دهم میلیون هکتار اراضی بیابانی، 1و 6 دهم میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی بوده که 700 هزار هکتار از اراضی مرتعی و کشاورزی استان در اثر سوء مدیریت و کاربری غلط در خطر بیابانی شدن قرار دارد.

وی ادامه داد: شهرستان‌ های آباده، بوانات، خرمبید، اقلید، لارستان، گراش، لامرد، خنج، مهر، نی‌ریز، فراشبند، زرین‌دشت،فسا، قیروکارزین و داراب دارای عرصه بیابانی هستند.

توسلی بیان کرد: مساحت عرصه‌ های بیابانی در استان فارس یک میلیون و 130 هکتار است که 685 هزار و 516 هکتار حساس به فرسایش بادی در قالب 2 منطقه، 88 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی با شدت‌های زیاد تا کم در قالب 9 منطقه و 356 هزار و 484 هکتار نیز سایر اراضی بیابانی را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان در شهرستان‌ های زرین‌دشت ،خنج، فراشبند،لارستان، نی‌ریز،مهر و قیروکارزین قرار دارند.

توسلی گفت: بر اساس مطالعات اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجموع خسارت ‌های وارده ناشی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان فارس سالانه 28 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی از بین رفتن خاک با ارزش و حاصل خیز زراعی و باغی، تهدید و ایجاد آسیب به مناطق مسکونی، تأسیسات و خطوط ارتباطی، افزایش بیماری‌ ها و شیوع آفات، و آلودگی‌های زیست‌محیطی را از پیامدهای بیابان‌زایی عنوان کرد.

رئیس اداره آزمایشگاه اداره ‌کل محیط‌زیست فارس تصریح کرد: در سال‌های اخیر بروز پدیده گردوغبار و ریزگردها به‌صورت مهمانی ناخوانده از کشور های همسایه از جمله عراق، عربستان، امارات متحده عربی به ایران وارد و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

گفتنی است برای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی، باید از سوزاندن لاستیک، زباله، شاخ و برگ درختان و ضایعات و نیز عملیات قیرکاری خودداری شود.