به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، دکتر حشمت کوشکی، مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان فارس امروز (31تیر) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 6 مرداد روز آموزش فنی و حرفه ای هست، گفت: هفته فنی و حرفه ای از یکم تا هفتم مرداد است و برنامه های مختلفی نظیر سنخرانی پیش از خطبه های نماز جمعه را در نظر گرفته ایم تا مردم بیشتر با فعالیت های این سازمان آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه دستاوردهای فنی و حرفه ای با حضور 50 آموزشگاه از دوم مرداد آغاز به کار می کند و با پایان هفته فنی و حرفه ای، به کار خود پایان می دهد، اظهار داشت: قشر عظیم حرفه آموزان ما را دانشجویان، تشکیل می دهند و به همین خاطر افتتاحیه کارگاه SCD را در هفته فنی و حرفه ای در دانشکده باهنر شاهد خواهیم بود که کلاس های آن 20 نفره است و از ابتدای سال تحصیلی جدید آغاز به کار می کند.

دکتر کوشکی با تاکید بر اینکه چهار مرکز دیگر SCD هم در فارس راه اندازی می شود، افزود: در فاز نخست ابتدا این کارگاه های برای رشته های رایانه خواهد بود.

مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای استان فارس، از برگزاری جشن گرامیداشت هفته مهارت در تالار حافظ با حضور استاندار و سایر مقام های استانی خبر داد و گفت: دیدار با ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان ها از دیگر برنامه های این هفته است.

وی با یادآوری این مطلب که سیاست تقاضا محوری به جای عرضه محوری را در دستور کار قرار دادیم و از این رو 30 تفاهم نامه مشترک را با نهادهای دیگر به امضا رساندیم، تاکید کرد: 6 مرکز شبانه روزی برای مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته ایم که علاوه بر مراکز شهرستانی فنی و حرفه ای هست که این مراکز در شهرستان های اقلید، نورآباد، جهرم، لار، استهبان و لامرد واقع شده است که هر خوابگاه ظرفیت 40 نفر را دارد.

دکتر کوشکی با اشاره به تعامل اثر بخش این سازمان با دانشگاه ها و اجرای طرح «کارورزی فارغ التحصیلان»، افزود: در این طرح فارغ التحصیلان به مراکز صنعتی معرفی شده و 6 ماه دوره می بینند و یک سوم حقوق اداره کار را دریافت می کنند اگر پس از 6 ماه کارفرما مایل به جذب وی بود، در صورتی که فرد تحت پوشش بهزیستی باشد کارفرما تا پنج سال از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف است و اگر فرد عادی بود سازمان فنی و حرفه ای تا 2 سال پرداخت حق بیمه کارفرما را به عهده می گیرد و در صورتی که کارفرما پس از 6 ماه فرد را نخواهد، تا 2 سال دیگر اجازه ورود به این بخش را ندارد.

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس اظهار داشت: تعامل آموزشی با شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار دادیم و علاوه بر شهرستان های جهرم، فسا و استهبان که شرکت های دانش بنیان در آن فعالیت دارند در دفتر شرکت های دانش بنیان در شهرستان های کازرون و خرمبید راه اندازی می شود.

وی با اشاره به لزوم تقویت و توسعه در حوزه های IT و ITC در این سازمان، تاکید کرد: بستر سازی برای آموزش های مجازی یکی از برنامه های ماست و تاکنون 13 آموزشگاه برای فراهم سازی این بستر مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.

کوشکی با تاکید بر اینکه در 19 شهرستان فارس آزمون به شکل الکترونیکی برگزار می شود و تا پایان مرداد ماه مرودشت هم به این جمع اضافه می شود، گفت: در 6 ماه گذشته 60 هزار گواهینامه صادر شده است.

وی، از راه اندازی هفت کارگاه آموزشی در مرکز شماره 16 بازپروری معتادان در دهکده سلامی، خبر داد و افزود: این افراد در رشته های جوشکاری، لوله کشی، نقاشی ساختمان، کشاورزی و خیاطی آموزش می بینند که تاکنون حدود یکصد نفر در این دوره ها شرکت کرده اند.

کوشکی با یادآوری این مطلب که بیش از یک هزار و یکصد نفر از رانندگان اتوبوس های شهری تحت پوشش آموزش های مهارتی قرار گرفته اند، اظهار داشت: فاز 2 این برنامه برای رانندگان تاکسی خواهد بود.

وی با یادآوری این مطلب که تعهد این سازمان در سال 95، آموزش هشت میلیون و 305 هزار و 571 نفرساعت بوده که ما به 9 میلیون و 89 هزار و 399 نفرساعت عمل کردیم که 109 درصد تعهدات را عمل کردیم، اضافه کرد: در چهارماهه نخست سال 96، تعهد ما 2 میلیون 839 هزار و 221 نفرساعت بوده که 2 میلیون و 848 هزار و 296 نفرساعت آموزش دیده اند.

کوشکی در خصوص المپیادهای شهرستانی، استانی و کشوری هم گفت: سال گذشته 2 هزار و 382 نفر با 31 رشته در مرحله شهرستانی، 237 نفر در 27 رشته در مرحله استانی و 21 نفر با 17 رشته در مرحله کشوری شرکت کردند که مدال طلای رشته جوشکاری به فارس رسید و 2 برنز از رشته های طراحی گرافیک و صنایع چوبی هم نصیب این استان شد.

مدیر کل فنی و حرفه ای فارس اظهار داشت: در سال 96 تعداد سه هزار و 448 نفر در 36 رشته در مرحله شهرستانی شرکت کردند که 165 نفر از 34 رشته به مرحله استانی راه یافتند و آزمون استانی پنجم و ششم مردادماه برگزار می شود.

وی از راه اندازی دوره های آموزشی قالی بافی در روستاهای جهرم، آباده، رستم، زرین دشت، بوانات، خرمبید، اقلید، داراب و فیروزآباد خبر داد و افزود: در کارگاه های روستایی 2 هزار و 244 نفردوره معادل 305 هزار و 813 نفرساعت آموزش دیده اند.

دکتر کوشکی اظهار داشت: این اداره کل توانسته در بخش عفاف و حجاب، رتبه برتر را از آن خود کند و همچنین در بحث نماز هم رتبه برتر کشوری را کسب کرده و در بحث تکریم ارباب رجوع هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.