به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرنگار مهر، صابر سهرابی ظهر پنجشنبه در ضمن تشریح برنامه‌های «دهه هنر» فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس را هم اعلام کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه برگزاری دهه هنر آخرین رویداد فرهنگی و هنری قرن است که به صورت جامع برگزار می‌شود، گفت: کرونا در سراسر جهان برنامه‌های مختلف را تعطیل کرد و فعالیت‌های به صورت مجازی شکل می‌گرفت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا را بر بستر فضای مجازی گذاشت.

وی اضافه کرد: بنابر شرایط، تمام برنامه به صورت اینترنتی برگزار شد که شاهد تعطیلی برنامه‌های فرهنگی هنری نباشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه دهه هنر در ۱۰ رشته هنری، به صورت مجازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در قالب این برنامه، پیشکسوتان و هنرمندان فعالیت دوباره ای شروع خواهند کرد تا فضای نشاط و امید برای مردم ایجاد شود.

سهرابی با این حال ضمن تصریح اینکه هنرمندان سراسر کشور به ویژه فارس هم تحت تأثیر بیماری قرار گرفتند و دچار آسیب شدند، افزود: می‌خواهیم به وسیله برپایی دهه هنر در سراسر استان پهناور فارس شور و نشاط اجرا کنیم و رونق برنامه‌های هنری را شاهد باشیم.

مستندسازی ایثارگری کادر بهداشت و سلامت در مبارزه با بیماری کرونا

وی با بیان اینکه بخش ویژه این رویداد به چهل سالگی دفاع مقدس اختصاص داده شده، ادامه داد: تلاش برای ثبت و مستند سازی، ایثارگری‌های کادر بهداشت و سلامت در مبارزه با بیماری کرونا یکی از اهداف دهه هنر خواهد بود.

سهرابی زنده نگهداشتن خاطرات ۸ سال دفاع مقدس را دومین انگیزه برپایی دهه هنر عنوان کرد و افزود: هم گرایی و هم افزایی هنرمندان در راستای حفظ و ارتقای هم وطنان از مهمترین اهداف این رویداد است.

وی تصریح کرد: هرگاه که رخوت در جامعه شکل می‌گیرد، هنرمندان شور و نشاط و امید به جامعه تزریق می‌کنند، بنابراین چنین رویدادی این هدف را دنبال می‌کند که ضمن شناسایی استعدادهای حوزه‌های مختلف هنری در روزهای شیوع بیماری کرونا فضای رخوت را از جامعه بزداید.

سهرابی با اعلام اینکه دبیرخانه «دهه هنر» در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تشکیل شده است، گفت: یکی از بخش‌های ۱۰ گانه این برنامه، جشنواره داستان نویسی و داستانک است که به میزبانی لارستان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری اینکه ۱۰ شهرستان در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند، افزود: مراسم اختتامیه در آن شهرستان‌ها برگزار می‌شود که هدف از آن تمرکز زدایی است و بدین شکل، تبادل فرهنگی هم بین شهرستان‌ها روی خواهد داد تا با تجدید میثاق‌ها امیدواری شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه شهرستان ارسنجان میزبان آثار هنرمندان خوشنویسی در ۲ رشته نسعلیق و شکسته نستعلیق است، اعلام کرد: نقاشی و فیلم نامه نویسی کوتاه بیشابور در کارزون، شعر در جهرم، عکس در مرودشت، بازیگری (تک بازیگر) در شهرستان اوز، گرافیک در داراب، نمایشنامه نویسی در شیراز و جشنواره تذهیب و گل مرغ در شهرستان اقلید برگزار می‌شود.

سهرابی با معرفی سایتی با عنوان (این جو) که واژه‌ای شیرازی است به نشانی: Injo.ir موضوع دهه هنر را افزون بر بخش آزاد، مدافعان سلامت و چهل سالگی دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: ۱۲ مهرماه این سایت آماده پذیرش آثار است.

داوران دهه هنر از استان فارس هستند

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با تاکید بر اینکه تمامی داوران جشنواره فوق از هنرمندان برجسته و شناخته شده استان فارس انتخاب خواهند شد، گفت: ۳۰ نفر داور به بررسی آثار می‌پردازند و هر رشته ۳ نفر برگزیده دارد اما برخی رشته‌ها که ۲ موضوعی هستند برگزیدگان بیشتری خواهد داشت که در مجموع ۷۳ نفر برگزیده معرفی می‌شود.

وی به تشریح جوایز دهه هنر پرداخت و عنوان کرد: نفرات اول هر رشته ضمن دریافت یک و میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جایزه نقدی از لوح جشنواره و دیپلم افتخار بهره مند می‌شوند و نفرات دوم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به همراه لوح جشنواره دریافت خواهند کرد

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نفرات سوم دهه هنر از جایزه ۶۰۰ هزار تومانی به همراه لوح تقدیر برخوردار می‌شوند ضمن اینکه به تمامی افراد شرکت کننده گواهی حضور داده می‌شود.

سهرابی با یادآوری اینکه بخش نستعلیق دهه هنر به تحریر یکی از حکمت‌های نهج البلاغه اختصاص دارد، افزود: با توجه اینکه نتوانستیم برای نهج البلاغ کاری درخورانجام دهیم این بخش طراحی شد در حالی که بخش شکسته هم یکی از غزلیات سعدی بود که از آثار برگزیده در روز سعدی سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود.

وی ضمن دعوت از هنرمندان سراسر استان فارس برای حضور در دهه هنر، اعلام کرد: هنرمندان از ۱۵ مهر جاری تا ۱۵ دی ماه ۹۹، سه ماه فرصت دارند آثار خود را در سایت یادشده بارگزاری کنند.

سهرابی با تاکید بر اینکه هنرمندان می‌توانند آثار سال ۱۳۹۸ را هم به این رویداد ارسال کنند افزود: البته آثاری که در دوره کرونا خلق شده امتیاز ویژه دارد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اختتامیه در بهمن ۹۹ برگزار می‌شود اگر بیماری کرونا نباشد با حضور همه و اگر باشد با حضور برگزیدگان خواهد بود.

اعلام فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس

سهرابی در ادامه فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس را اعلام کرد و گفت: جشنواره تئاتر استان با فراز و نشیب‌هایی که داشت تلاش شد تا این اتفاق روی دهد و هنرمندان هنرهای نمایشی هم فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وی تلاش برای برگزاری جشنواره تئاتر فارس به شکل فیزیکی را بسته به وضعیت شیوع کرونا دانست و گفت: از آنجا که نمایش، کاری گروهی می‌باشد؛ اولویت ما سلامت هنرمندان است، بنابر این جشنواره سی و یکم به صورت مجازی و اینترنتی اجرا می‌شود.

سهرابی با این حال اعلام کرد: اگر تا ۲ ماه آینده این ویروس برود وضعیت تفاوت خواهد کرد.

وی در ادامه اساس و اولویت‌های موضوعی این جشنواره را شعار سال دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، آداب و رسوم، تاریخ و… از اهداف جشنواره سی و یکم تئاتر فجر فارس خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس کاظم روزی طلب را به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس معرفی کرد و افزود: مهلت ارسال آثار از ۱۲ مهر که فراخوان منتشر می‌شود، آغاز و ۱۹ آبان ماه پایان فراخوان است

یادآور می‌شود: اعلام نتایج مقدمانی سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس هفته پایانی آبان و اختتامیه ۴ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این نشست خبری، از فراخوان و پوستر دهه هنر و سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس رونمایی شد.