به گزارش پورتال شهرستان اقلید، مهرزاد لطفی روز شنبه در سیصد و چهل و نهمین نشست ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پرشکی شیراز  افود: شیوع کرونا در فارس از نواحی جنوبی استان فارس زنگ خطری برای وقوع وضعیت قرمز سایر نقاط استان در روزهای آینده است.

وی با بیان اینکه حساسیت مردم نسبت به کرونا کم شده است، بر تعامل بیشتر مردم و مسوولان برای مقابله با شیوع بیشتر بیماری کووید۱۹ تاکید کرد و از مسوولان استان و شهرستان ها و سازمان های مرتبط خواست با توجه به شروع فصل تعطیلات و احتمال افزایش سفرها به فارس و شیراز، در خصوص لزوم جلوگیری از ورود مسافر و همچنین برپایی چادر در بوستان ها و معابر، چاره اندیشی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: تیم های مشترک نظارتی معاونت های بهداشت و درمان این دانشگاه به شهرهای جنوبی استان برای بررسی و ارزیابی وضعیت شیوع کرونا و عوامل موثر بر افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید۱۹ اعزام شدند.

لطفی اضافه کرد:عادی انگاری و سهل انگاری در زمینه رعایت دستورالعمل های بهداشتی افزایش یافته و این موضوع نتیجه ای جز چرخش گسترده ویروس در خانواده ها و سطح جامعه ندارد که سبب بالا رفتن تعداد مبتلایان و جانباختگان ناشی از ویروس کرونا و مواجهه با موج سهمگینی از این بیماری در استان می شود.

وخامت شرایط جسمی ۱۳۵ بیمار کووید ۱۹ در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی  شیراز، با اشاره به وضعیت قرمز استان های همجوار فارس در قسمت های جنوبی گفت: در هفته های گذشته شهرهای قرمز این استان ها، فارس را احاطه کردند و این وضعیت به استان فارس نیز منتقل شده، به طوری که در هفته جاری یک شهرستان با شرایط بسیار حاد و سه شهرستان با شرایط قرمز یا حاد کرونا در فارس داریم و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی ممکن است این شرایط به شهرستان های مرکزی و شمالی استان نیز سرایت کند.

عبدالرسول همتی در زمینه آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس بیان کرد: در طول بحران بیماری کووید، یک میلیون و ۷۱ تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است به طوری که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۹۶۰ هزار و ۵۰۰ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۷۴ هزار و ۶۰۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

او گفت: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۱۱ هزار و ۴۵۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۹۲ هزار ۸۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  ادامه داد: ۲۶۵ هزار و ۵۷۹ نفر در فارس از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شدند.

همتی با ابراز تاسف از جانباختن هشت هم استانی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹، تعداد جانباختگان کرونا در فارس از ابتدا تا امروز را چهار هزار و ۷۸۰ نفر اعلام کرد.

او، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را هزار و ۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۳۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

آمار مبتلایان کرونا در فارس به تفکیک شهرستان های استان

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام بیماران شناسایی شده از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به تفکیک شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از مجموع ۲۹۲ هزار و ۸۱ مورد شناسایی شده، ۱۳۰ هزار و ۱۹۲ مورد مربوط به شیراز؛ کازرون نه هزار و ۳۱۹ مورد؛ مرودشت هفت هزار و ۳۶۵ مورد؛ ممسنی پنج هزار و ۷۳۶ مورد؛ داراب پنج هزار و ۳۳۹ مورد؛ فیروزآباد چهار هزار و ۶۲۹ مورد؛ آباده سه هزار و ۸۱۱ مورد؛ کوه چنار سه هزار و ۷۸۰ مورد؛ لامرد سه هزار و ۷۰۶ مورد؛ استهبان سه هزار و ۳۹۳ مورد؛ کوار سه هزار و ۳۱۱ مورد؛ اقلید سه هزار و ۱۵۵ مورد؛ سپیدان دو هزار و ۹۶۶ مورد؛ نی ریز دو هزار و ۷۹۹ مورد؛ قیر و کارزین دو هزار و ۶۳۹ مورد؛ فراشبند دو هزار و ۵۰۲ مورد؛ زرین دشت دو هزار و ۴۵۳ مورد؛ رستم دو هزار و ۲۹۷ مورد؛ ارسنجان دو هزار و ۱۳۷ مورد؛ زرقان دو هزار و ۳۶ مورد؛ خرم بید هزار و ۹۴۲ مورد؛ خرامه هزار و ۸۰۲ مورد؛ پاسارگاد هزار و ۷۸۷ مورد؛ مُهر هزار و ۶۸۴ مورد؛ سروستان هزار و ۱۵۳ مورد؛ بوانات هزار و ۱۴۲ مورد؛ بختگان هزار و ۹۴ مورد؛ بیضاء هزار و ۴۳ مورد و سرچهان ۶۲۸ مورد بوده و سایر مبتلایان نیز مربوط به دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان است.

 همتی افزود: تا امروز، ۲۹ مورد بیمار مبتلا به کرونای آفریقایی در شهرستان های شیراز، لامرد، لارستان، کازرون، سروستان، گراش و مهر و همچنین ۱۰ بیمار مبتلا به کرونای هندی در شهرستان های کازرون و لامرد، شناسایی شده است.

او از مردم استان خواست نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس باشند تا با توجه به مواجهه شهرستان های جنوبی استان با موج پنجم کرونا، از سرایت آن به شهرهای مرکزی و شمالی استان، جلوگیری شود.