به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از ایکنا، سومین جلسه هفتگی قرائت قرآن کریم با تدریس محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم، ۲۹ آذر در سالن شهید تقوی خبرگزاری ایکنا به دو شیوه مجازی و حضوری برگزار شد.

بیش از ۲۰ قاری و قرآن‌آموز از شهرهای مختلف کشور همچون زاهدان، همدان، گرگان، اهواز، بروجرد، مشهد، شیراز، اقلید و... با استفاده از سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی(امجد) که زیرساختی ملی دارد و به دست جهادگران این مجموعه تولید شده است، به این جلسه اتصال پیدا کردند و تعدادی از آنان با نظر استاد جلسه، فرصت ارائه تلاوت یافتند.

همچنین تعدادی از قاریان و قرآن‌آموزان نیز بنا بر ثبت‌نام قبلی، فرصت یافتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسه حضور به هم رسانند و روزهای آخر فصل پائیز زرد و سرد را با حضور در جلسه قرائت قرآن کریم، نورانیت و گرما بخشند.

تلاوت پرشور قاریان در جلسه هفتگی ایکنا/ اهمیت تقلید صحیح در حُسن قرائت

مهدی سیاحی از اهواز، محمدرضا شاهرودی از زاهدان، ابوذر دهداری از کازرون، محمدعلی خیراله‌زاده از دماوند، حسین سلمانی، علی میرزایی و مهدی میرخلف از تهران قاریان و قرآن‌آموزانی بودند که در این جلسه به ارائه تلاوت پرداختند.

محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم در این جلسه اظهار کرد: قاریان جوان باید از ارائه مجموعه‌ای از سبک‌ها و آمیخته‌خوانی پرهیز کنند، ابتدا باید در یک سبک کاملاً مسلط شوند و تمام گوشه‌ها و نکات ظریف آن را دریافت کنند، آنگاه شاید بتوانند به تلفیق‌خوانی نزدیک شوند. برای بعضی از صداها و استعدادها خوب است که پس از تسلط بر تلاوت منشاوی، به تلاوت کامل یوسف روی بیاورند.

تلاوت پرشور قاریان در جلسه هفتگی ایکنا/ اهمیت تقلید صحیح در حُسن قرائت

این مدرس قرآن کریم درباره اهمیت تقلید صحیح گفت: باید ذهنیت قاریان نسبت به تقلید اصلاح شود، علت اینکه بسیاری از قاریان ایرانی در بحث «ادا» مشکل دارند، عدم تقلید صحیح است، به گونه‌ای که تقلید انجام نمی‌دهند یا اساساً به آن دقت و اهمیت کافی قائل نمی‌شوند و می‌خواهند در وقتِ مرده تقلید کنند. تقلید، حُسن قرائت و صحت ادا را اصلاح می‌کند و باید با تقلید، در هر سبک اصطلاحاً به اجتهاد برسیم.

سعیدیان در بخش دیگری از این جلسه با گرامیداشت میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار اظهار کرد: بعد از حضرت خدیجه(س) و حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) زنان شاخص اسلام هستند. یکی از ویژگی‌های حضرت زینب(س)، اهتمام به قرائت و تفسیر قرآن بود. مادر ایشان حضرت فاطمه زهرا(س) نیز به قرآن، اهتمام فراوانی داشتند و به حضرت علی(ع) وصیت کردند که بالای سر من قرآن بخوانید.

وی با اشاره جایگاه حضرت زینب(س) نزد امام حسین(ع) که فرمودند «در نماز شبت ما را دعا کن»، گفت: همه مسلمانان، اعم از اهل تسنن و تشیع، حفظ اسلام را مدیون حضرت زینب(س) و انتقال پیام عاشورا هستند. این بانوی بزرگ اسلام همچنین نقش کلیدی در حفظ جان امام سجاد(ع) و امتداد امامت داشتند.