به گزارش پورتال شهرستان اقلید به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس شبکه بهداشت و درمان اقلید گفت: با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماری سیاه زخم در فصول گرم سال ، کارشناسان واحد بهداشت مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اقلید با حضور در مناطق روستایی و عشایرنشین شهرستان، نحوه پیشگیری از انتقال بیماری و ضدعفونی کردن محل نگهداری دام‌ها را به اهالی منطقه آموزش دادند.


دکتر وکیلی افزود: بیماری سیاه زخم یک بیماری خطرناک است که انتقال آن به انسان از تماس با فرآورده‌های لبنی و یا گوشت آلوده به باکتری سیاه زخم یا استنشاق اسپور باکتری انجام می‌شود .

سیاه زخم (Anthrax)  یا آنتراکس نوعی بیماری نادر اما جدی است که توسط باکتری به نام اسپور سازند، Bacillus anthracis ایجاد می شود.

این بیماری عمدتا دام ها و حیوانات وحشی را درگیر می کند اما انسان نیز ممکن است از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با حیوانات بیمار آلوده شود.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر احتمال انتقال این بیماری از فرد مبتلا به افراد سالم وجود ندارد اما ممکن است ضایعات پوستی ناشی از سیاه زخم از طریق تماس مستقیم مسری باشد.

معمولاً باکتری های سیاه زخم از طریق زخم پوستی وارد بدن شده و فرد را آلوده خواهند کرد. همچنین افراد سالم با خوردن گوشت آلوده نیز ممکن است دچار این بیماری شوند.

علائم و نشانه های این بیماری به شیوه آلوده شدن فرد بستگی دارد و فرد با توجه به نوع انتقال ممکن است دچار علائمی مثل زخم های پوستی، استفراغ یا شوک شود.

درمان سریع این بیماری با آنتی بیوتیک ها می تواند بیشتر عفونت های ناشی از سیاه زخم را درمان کند. اما درمان آنتراکس تنفسی از همه دشوارتر بوده و می تواند باعث مرگ فرد مبتلا شود.