به گزارش ایسنا، بارندگی بی‌سابقه هفته گذشته در استان فارس که در بالاترین میزان به بیش از 400 میلی‌متر در یک دوره زمانی سه روزه رسید؛ حداقل هفت شهرستان این استان در نقاط جنوب و شرق و بخش‌هایی از مرکز درگیر کرد.

گزارش‌ها حاکی از حضور مسئولان ستاد مدیریت بحران استان و کشور در نقاط سیل‌زده و مواجهه با مشکل در شهرستان‌های شرقی و جنوبی فارس برای کسب اطلاع و ارزیابی دقیق از ابعاد حادثه است.

وقوع سیلاب اگرچه کمترین میزان آسیب را به تاسیسات انرژی و مخابرات وارد کرد اما تاسیسات زیربنایی در بخش حمل و نقل و ارتباطات، بیشترین حجم مشکل را داشت به‌طوریکه شکسته و تخریب شدن پل‌ها، بروز مشکل و آبگرفتگی در بسیاری از مسیرها،‌ ریزش کوه و بروز مشکل در برخی سدهای خاکی، حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و آبخیزها و آبخوان‌ها، ورود آب به برخی منازل و اماکن تجاری و تخریب بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی و شهری که دامنه‌ای 10 تا 100 درصدی داشت، بخشی از خسارات سیل در فارس به‌شمار می‌رود.

فرماندار شهرستان جهرم در این خصوص گفت: در پی بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل در جهرم، سه پل ورودی آسیب جدی دید و همچنین سد محمدآباد این شهرستان شکسته شد اما خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

به گفته صحرائیان، سد محمدآباد که خبر تخریب آن رسانه‌ای شد در واقع یک بند تغذیه مصنوعی است که مردم محلی به آن سد محمدآباد اطلاق می‌کنند؛ این تاسیسات آبی ۱۰ سال پیش براساس طرحی اولیه برای ۲۵ سال طراحی شده بود و ظرفیت تحمل بارندگی حدود ۴۰۰ میلی‌متر را نداشت.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که با مدیریت سریع ستاد بحران و هشدارهای لازم خسارات جانی در پی نداشت و ادامه داد: در تغذیه مصنوعی صادقی این شهرستان نیز حجم ورودی آب در حالت هشدار بود که هشدارهای لازم به مردم منطقه داده شده و آن‌ها این منطقه را تخلیه کردند.

صحرائیان بر این نکته نیز اذعان کرد که خدمت‌رسانی به مردم در تمام شهرستان با شدت ادامه دارد و تلاش‌ها برای رفع مشکل گاز این شهرستان نیز ادامه دارد.

فرماندار شهرستان جهرم همچنین گفت: شب گذشته، ۲۹ بهمن‌ماه نیز خط لوله انتقال گاز بعد از ایستگاه تقلیل فشار ورودی شهر جهرم در کنار رودخانه شور، آسیب دیده و گاز کل شهر جهرم قطع شد و پیش از این هم ورود آب به پست برق یکی از مناطق جهرم، برق بخشی از این شهرستان قطع شده بود.

به گزارش ایسنا، سه پل در این شهرستان طی روزهای اخیر بر اثر سیلاب به صورت جدی آسیب دیدند در عین حال با فروکش کردن تدریجی سیل،‌ پیش‌بینی می‌شود کار ارزیابی خسارت‌ها و مشکلات ناشی از سیل سه روزه جهرم، آغاز شود اگرچه در تمام این مدت، حضور گسترده نیروهای امدادی، انتظامی، نظامی و مسئولان اجرایی بسیار تأثیرگذار بود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور و علی‌رضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بازدید از خسارت‌های ناشی از سیل وارد این شهرستان می‌شوند.

محمدرضا رضایی کوچی مردم جهرم را به حفظ آرامش دعوت کرد و از آنان خواست تا به هشدارهای ستاد بحران توجه کنند و ادامه داد: به حمد الهی با همکاری مردم و ستاد مدیریت بحران شاهد حداقل خسارت آن هم با وجود حجم گسترده سیل بودیم.

علاوه بر این‌ها طبق سخنان محمد رحمانیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم سیلاب و شکسته شدن سد خاکی محمدآباد باعث بروز خسارت جدی به ساختمان این دانشگاه شده چرا که این د انشگاه در مسیر سیلاب قرار داشته است.

وی همچنین از بروز خسارت به بیمارستان پیمانیه این شهرستان نیز خبر داد و گفت:‌ لایه‌های گچ سقف به دلیل بارش از سقف جدا شده اما به دلیل بتونی بودن بیمارستان آسیب جدی ندیده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر فارس امروز هم از پرواز بالگرد هلال احمر از سمت خوزستان به سمت جهرم خبر داد و گفت: این بالگرد حامل اقلام امدادی و زیستی هستند.

وی گفت: قریب3434 نفر در قالب ۴۲۴ تیم عملیاتی با ۵۷۷ خودرو را طی چند روز وارد عملیات کردیم که ۱۳ هزار ۸۲۳ نفر را در سطح استان اسکان دادیم.

فیض‌الله جعفری با بیان اینکه امدادرسانی‌ها در شهرستان‌هایی که دارای شدت بارندگی بودند طی روزهای اخیر آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است، گفت: این امدادرسانی‌ها شامل شهرستان‌های لامرد، لارستان، فسا، جهرم، فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین، داراب، زرین دشت و شهرستان‌های جنوبی فارس بوده است ضمن اینکه ما علاوه بر بارش باران در مناطق جنوبی، در شهرستان‌های شمالی نظیر آباده،‌ اقلید و سپیدان نیز درگیری کولاک و برف بودیم.

جعفری با تصریح اینکه امروز، ۳۰ بهمن‌ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی امدادرسانی‌ها در جهرم در حال انجام است، گفت:‌ در برخی از مناطق این شهرستان که آب وارد منازل مسکونی شده است، در حال تخلیه آب این مناطق با کمک نیروهای شهرداری و مردمی هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس گفت: با توجه به پیش‌بینی وقوع سیل در استان فارس، نیروهای هلال احمر قبل از بارندگی در حال آماده‌باش بوده و کلیه تجهیزات برای خدمت‌رسانی به مردم در نظر گرفته شده بود اما با توجه به اینکه حجم بارندگی بالا و پراکندگی در سطح استان داشت، نیروهای مضاعف امدادی نیز می‌طلبید اما با تدابیری که اندیشیده شد، مشکل خاصی نداشتیم.

وی از اعزام بالگردهای هلال‌احمر به مناطقی که راه دسترسی آن‌ها مسدود شده بود، خبر داد و گفت: صبح امروز اقلام امدادی و کمک‌رسانی به مناطق مختلف داراب اعزام شد و بعد از آن به جهرم و چند روستای آن اعزام می‌شود که در این بالگرد اقلام مورد نیاز با توجه به اعلام فرمانداری‌های مناطق ارسال می‌شود به عبارت دیگر ارسال اقلام کمکی بر اساس نیازهر منطقه انجام می‌شود.

جعفری در پاسخ به اینکه چند بالگرد جهت کمک رسانی به مناطق سیل‌زده اعزام شده است، گفت: بالگرد امداد و نجات فارس به مناطق سیل‌زده اعزام شده است اما طبق دستوررئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور که به همراه رئیس سازمان امداد و نجات کشور در فارس حضور دارند قرار شد تا بالگردهای امدادرسانی از استان‌های همجوار نیز به فارس اعزام شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس بیان کرد: بالگردی که قرار بود که امروز در ساعت ۶:۴۵ صبح از اهواز به سمت شیراز حرکت کند به دلیل عدم دید نتوانست پرواز کند و پیگیر هستیم تا از استان‌های مقدور بالگرد اعزام کنیم البته برخی از استان‌های همجوار هم خودشان درگیر سیل بوده‌اند.

جعفری با یادآوری اینکه هلال احمر متولی کارگروه امداد و نجات ستاد مدیریت بحران استان است، گفت:‌ نیروهایی که به ما کمک می‌کنند نیروهای آموزش دیده مردمی هستند که بر اساس آموزش‌هایی که می بینند بدون هیچ چشم‌داشتی در کنار ما قرار می‌گیرند و ما بسیار خوشحالیم که چنین مردمی داریم که به محض نیاز بدون فوت وقت به کمک نیروهای امدادی می‌شتابند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس با تصریح اینکه قریب 3000 نفر افراد آموزش دیده در این استان وجود دارد، گفت: این‌ها حدود ۶۰۰ تیم عملیاتی را تشکیل می‌دهند که ما در این مدت تنها از ۴۲۴ تیم عملیاتی استفاده کردیم و این جدای از بقیه نیروهای داوطلبان هستند.

به گزارش ایسنا، در این رویداد طبیعی، شهرستان‌های مهر، لامرد، لار، خنج، گراش، قیر و کارزین، فیروزآباد، داراب، فسا، زرین‌دشت و نی‌ریز، با بارش‌های سنگین مواجه بودند؛ اگرچه هنوز آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت این شهرستان‌ها و میزان آسیب‌های احتمالی وارد شده به تاسیسات زیربنایی و اماکن بخش خصوص اعلام نشده است.

تخریب برخی پل‌ها و راه‌های مواصلاتی خصوصا راه‌های روستایی، قطع ارتباط با برخی روستاها در شهرستان‌های مختلف و بروز آسیب‌های جدی در منازل مسکونی، از رخدادهای اعلام شده از سوی رسانه‌ها در خصوص شهرستان‌های مختلف بوده است. با وجود بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در نقاط مختلف شرق، جنوب شرق، جنوب و مرکز استان فارس، خوشبختانه، خسارت جانی گزارش نشده است.