به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ خیرالله خادمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به احداث سه محور ریلی گلگهر-شیراز، یزد-اقلید و شیراز-بوشهر گفت: احداث این محورها به‌منظور توسعه شبکه ریلی و ایجاد ظرفیت حمل معادن ازجمله سنگ‌آهن به مناطق صنعتی مانند اصفهان و بنادر بوشهر و عسلویه انجام می‌شود. 
وی افزود : در استان فارس احداث سه محور ریلی شامل محور‌های گلگهر-شیراز، یزد-اقلید و شیراز-بوشهر در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرارگرفته است.
خادمی از اجرای نزدیک به 200 کیلومتر از محور گلگهر-شیراز در حال حاضر خبر داد و افزود: هدف از احداث این محور به طول حدود 350 کیلومتر، اتصال معادن گلگهر و ظرفیت‌های باری معادن سنگ‌آهن آن منطقه به شبکه ریلی و حمل‌ آن به نقاط مختلف صنعتی مانند اصفهان و اهواز است که هم‌اکنون حدود 190 کیلومتر از این محور در دست اجرا و ما‌بقی در دست مطالعه قرار دارد. 
به گفته خادمی، محور ریلی گلگهر-شیراز یک مسیر شرقی-غربی برای اتصال معادل استان‌های کرمان، فارس و خوزستان به یکدیگر است و توسعه این محور تا فارس در برنامه شرکت ساخت و توسعه قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه به محور یزد-اقلید اشاره کرد و گفت: این محور با عبور از شمال استان فارس در پی اتصال به استان کهکیلویه و بویراحمد است که تا این لحظه عملیات اجرایی این محور برغم مشکلات مالی تا اقلید ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محور سوم ریلی در استان فارس گفت : از هر دو سمت محور شیراز-بوشهر عملیات اجرایی انجام‌ شده است. اما این محور به دلیل محدودیت اعتباری با مشکل مواجه شده که امیدواریم با تزریق اعتبارات کافی سرعت اجرای طرح افزایش یابد.
وی افزود: این محور مسیر ریلی شمال-جنوب با عبور از اصفهان و شیراز درنهایت به بنادر بوشهر و عسلویه متصل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه به آزادراه اصفهان- شیراز اشاره کرد و گفت: با احتساب آغاز عملیات اجرایی قطعه 7 این آزادراه در حال حاضر تمام طول 225 کیلومتری آزادراه اصفهان-شیراز تحت عملیات ساخت قرار دارد و امیدواریم در دو سال آینده عملیات اجرایی 225 کیلومتر با مشارکت قرارگاه خاتم الاوسیا و وزارت راه و شهرسازی به پایان رسد.
خادمی یادآور شد: احداث این آزادراه باعث اشتغال‌زایی برای 2400 نفر به‌طور مستقیم شده و هم‌اکنون نزدیک به هزار دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مشغول کار هستند.
انتهای آزادراه اصفهان- شیراز در قطعه 6 به یک جاده اصلی دو طرفه می‌رسد که با احداث این قطعه از آزادراه مسیر موجود به صورت چهار بانده با مشخصات آزادراهی و ایمنی بالا در دسترس مسافران قرار می‌گیرد.
وی افزود: در طرح‌های توسعه آزادراهی، در آینده آزادراه اصفهان- شیراز به آزادراه شیراز- بوشهر که آماده سرمایه‌گذاری است متصل خواهد شد.
خادمی با بیان اینکه انجام روسازی بتنی در 54 کیلومتر از این پروژه برای اولین بار در یک پروژه آزادراهی کشور در حال انجام است، اظهار داشت: میزان هزینه صرف شده در آزادراه اصفهان-شیراز تا کنون بیش از هفت هزار و 750 میلیارد ریال است که با مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری به میزان 50 درصد به اجرا در درآمده است.
وی تکمیل این آزادراه را موجب کاهش 134 کیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست و گفت: با احداث این مسیر زمان سفر خودروهای سواری به 100 دقیقه، اتوبوس به 115 دقیقه و مینی‌بوس به 140 دقیقه کاهش می‌یابد و با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای اولین بار در کشور، آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه نیز کمتر خواهد شد