4 كارخانه لبني ديگر در فارس به كما رفت، كارخانجاتي كه به دليل نبود بازار فروش محصول و رونق گرفتن ماست بندي هاي سنتي، به فروش گذاشته شده اند. ابراهيم معتمدي، مدير عامل شركت تعاوني شير و فرآوردههاي لبني فارس گفت: 4 واحد لبني ديگر در فارس رو به احتضارند و متاسفانه شاهد حمايتي از سوي دستگاه هاي مربوطه نيستيم.وي با اشاره به اين كه از 49 واحد لبني در فارس، 23 كارخانه به طور كامل تعطيلند و سولههاي آنها خاك مي خورد، افزود: 26 كارخانه ديگر نيز وضعيت خوبي ندارند و مديران 4 كارخانه كتباً اعلام كرده اند قصد فروش واحد خود را دارند.
معتمدي با بيان اينكه مشكلات اين واحدها را طي نامه اي به اطلاع استاندار فارس رساندهايم افزود: جلساتي با اتاق بازرگاني و مقامات علوم پزشكي و ديگر نهادهاي ذي ربط گذاشته ايم تا از بروز فاجعه ورشكستگي براي ديگر كارخانجات فعال جلوگيري كنيم.
مديرعامل شركت شير و فرآوردههاي لبني فارس با بيان اين كه راه اندازي ماست بنديهاي سنتي به بحران در كارخانجات لبنياتي دامن زده است، افزود: مسئولين به اسم ايجاد اشتغال، مجوز راه اندازي ماست بندي سنتي را مي دهند و با اين كار براي 3 نفر اشتغال ايجاد ميكنند غافل از آن كه با تعطيلي يك كارخانه لبنياتي، 30 نفر از كار بيكار مي شوند.
وي كه معتقد است ماستبنديهاي سنتي، سرمايه و اشتغال كارخانجات لبني را به صورت جدي تهدید ميكنند، افزود: چندي پيش هم دو كارخانه در لارستان و اقليد تعطيل شد.
معتمدي با انتقاد از پرداخت وامهاي چند ده ميليون توماني به واحدهاي ماست بندي سنتي گفت: متاسفانه در حالي كه ماست بنديهاي سنتي هيچ مجوزي ندارند و نظارتي بر كار آنها صورت نميگيرد اما مورد حمايت دستگاه هاي مختلف قرار دارند و اين معضل سوال برانگيز است كه چرا حمايتي از كارخانجات لبنياتي نميشود، اما واحدهاي سنتي و كوچك ماست بندي مورد حمايت جدي قرار مي گيرند.
وي به عدم رعايت موارد بهداشتي در اين واحدها اشاره كرد و گفت: بيماري هاي مشترك بين دام و انسان و به خصوص تب مالت از همين ماست بنديهاي سنتي شيوع پيدا كرده است.
مدير عامل شركت تعاوني شير و فرآوردههاي لبني فارس گفت: ماست بنديهاي سنتي فاقد دستگاه پاستوريزاسيون هستند و قادر به پاستوريزه كردن شير نيستند، اتفاقي كه باعث مي شود شير و ماست و ديگر فرآورده هاي لبني سنتي با همان ويروسها و ميكروب ها به مردم عرضه شود.
وي يادآور شد: به جز ماست بنديهاي سنتي، عوامل ديگري همچون تبليغات منفي عليه كارخانجات لبني و با استفاده از واژه روغن پالم و همچنين كاهش قدرت خريد مردم در زمين خوردن صنايع لبني در فارس موثر بوده است.
معتمدي با بيان اين كه توليد صنعتي فرآورده هاي لبني يك زنجيره است افزود: با تعطيلي كارخانجات لبني، دامداران نيز با معضل جدي فروش شير دام هاي خود مواجه شدهاند.
وي در پايان خواستار آن شد مسئولين براي حل معضل كارخانجات شير به صورت جدي پاي كار بيايند و اين واحدها را مورد حمايت خود قرار دهند.