به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، تاکنون بیش از 2500 روستای بالای 25 خانوار استان فارس از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند و به گفته هوشنگ محمدی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس تا سه سال قبل ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاهای فارس 23 درصد بوده و اکنون این عدد به 68 درصد رسیده است.

هم اکنون 98 درصد از جمعیت شهری و 64 درصد از جمعیت روستایی استان فارس تحت پوشش شبکه گازرسانی هستند و به اعتقاد محمدی پرونده گازرسانی به شهرهای این استان تا پایان سال 97 بسته می‌شود.

این مقام مسئول هر چند نوید پایان گازرسانی به شهرهای استان فارس را داده است اما در مورد اتمام گازرسانی به روستاهای این استان سخنی به میان نیاورده است و در هفته دولت در مراسم بهره‌برداری از 142 طرح گازرسانی گفته است: با توجه به اینکه برخی روستاهای استان در مناطق کوهستانی واقع شده و دارای پراکندگی زیادی هستند، عملیات گازرسانی به این مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن دارای سختی زیادی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش کارکنان شرکت گاز استان تحولی در این حوزه انجام شده و بحمدالله گازرسانی به نقاط فاقد برخورداری، دارای سرعت بالایی است.

روستای «بکان» اقلید با جمعیت 1200 نفر و تعداد 400 خانوار هنوز از نعمت گاز برخوردار نیست و به گفته محمدعلی گودرزی، دهیار روستای «بکان» علاوه بر این روستا 4 شهرک اسکان عشایر، دو روستای دیگر که در دشت «بکان» قرار دارند از نعمت گاز بی‌بهره هستند.

گودرزی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: جمعیت این چهار شهرک و سه روستایی که در دشت بکان قرار دارند تقریبا 7 هزار نفر می‌شود که همه خانوارهای ساکن در این دشت برای گرمایش قبلا از هیزم استفاده می‌کردند و چون الان استفاده از هیزم ممنوع شده است از نفت برای گرمایش استفاده می‌کنند و برای پخت و پز نیز از کپسول‌های گاز در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود.

روستای بکان 110 کیلومتر با مرکز استان فارس و 110 کیلومتر با مرکز شهرستان اقلید فاصله دارد و تقریبا آخرین روستای شهرستان اقلید محسوب می‌شودکه در نزدیکی شهرستان مرودشت قرار دارد، این روستا به دلیل سردسیر بودن نیاز جدی به گازرسانی دارد.

دهیار روستای «بکان» می‌گوید: برای گازرسانی به این روستا درخواست داده‌ایم و قول مساعد داده‌‌اند که در سال 97 عملیات گازرسانی به این روستا آغاز شود.

وی همچنین از خاکی بودن جاده دسترسی این روستا گلایه می‌کند و می‌گوید: زیرسازی این جاده که حدود 8 کیلومتر است به اتمام رسیده است و باید قبل از شروع فصل سرما آسفالت شود تا برای رفت و آمد مشکلی ایجاد نشود. علاوه بر این کوچه‌ها و خیابان‌های این روستا که خاکی هستند نیز برای بهسازی نیاز به اعتبار دارند که امید است مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند.

گودرزی عدم تکمیل تنها پارک محلی روستا «بکان» را یکی دیگر از مشکلات این روستا عنوان و بیان می‌کند: این پارک نیاز به سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد که برای ساخت آنها اعتباری به دهیاری داده نشده است.

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از ثریا ستاری