به گزارش پورتال شهرستان اقلید، به نقل از خبرگزاری فارس از اقلید، حمید ظهرابی امروز در همایش بزرگداشت روز تالاب‌ها که با حضور برخی از مسؤولان استانی و شهرستانی و همراهی همیشگی طبیعت‌دوستان و همیاران  آب و اعضای برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار دریاچه کافتر برگزار شد، تالاب کافتر را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور خواند و اظهار داشت: تالاب کافتر یکی از منابع درآمدها و امرار معاش مردم و جامعه بومی و محلی این منطقه بود.

وی از ارزش طبیعی و گردشگری تالاب کافتر سخن گفت و عنوان کرد: توسعه گردشگری، صیادی تفریحی، طبیعت‌گردی و شکار از دیگر مزیت‌های تالاب کافتر بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین  با بیان اینکه طبق تحقیقات صورت‌گرفته، حدود ۹۰ درصد از عامل کمبود آب در کشور برعهده انسان است، انسان‌ها نقش مهمی در احیای تالاب‌ها بر عهده دارند.

ظهرابی افزود: تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی و فراهم کردن شرایط برای انجام کشاورزی پایدار به عنوان دیگر معیشت مردم این منطقه، یکی دیگر از مزایای این تالاب بود که امروز از آن محروم هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از آسیب‌هایی که درنتیجه از دست دادن تالاب‌هایی مانند کافتر ممکن است به وجود آورد، همچون شوری آب چاه‌ها، گرد و غبار و انتقال آن به محیط زندگی و تهدید سلامت جامعه، سخن گفت و افزود: حیات و ادامه فعالیت و زندگی در کنار این تالاب نیاز به احیا و زنده‌نگه‌داشتن آن دارد.

وی تصریح کرد: خشک شدن تالاب‌ها، تهدید جدی تمدن در اطراف‌شان است.

ظهرابی به سخن بخشدار که از خشکی تالاب در نتیجه خشک‌سالی‌های چندسال گذشته اتفاق افتاد اشاره کرد و ادامه داد: خشکی پی‌درپی به این شدت و به صورت متوالی و کم‌سابقه به این دلیل است که هیچ‌گاه فعالیت‌های انسانی و تأثیرات آن در کنار این حوزه آبخیز به این میزان نبوده است.

وی با اشاره به افزایش بخش کشاورزی در بالادست این حوزه، یادآور شد: در جایی که باید آب را برای این تالاب تأمین می‌کرد، توسعه کشاورزی، افزایش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و حفر و بهره‌برداری از چاه‌های آب مجاز و غیرمجاز بسیاری اتفاق افتاد و تعامل بین سفره‌های زیرزمینی و تالاب را شکستیم.

ظهرابی به بستن و تغییر مسیر آبی که به صورت طبیعی از بالادست در حال حرکت به سمت تالاب بود، اشاره کرد و گفت: به‌نحوی این کار و توسعه کشاورزی افزایش یافت که در برهه‌ای از زمان، بستری برای رودخانه شادکام وجود نداشت که آبی در آن جریان پیدا کند یعنی فعالیت کشاورزی طوری افزایش یافت که رودخانه  نیز اشغال شد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس این کار را حرکتی غیراصولی خواند که باید اصلاح و جبران شود.

وی عنوان داشت: رودخانه شادکام و تمام مسیرها و آب‌راهه‌ها و چشمه‌هایی که به سمت تالاب در جریان بودند توسط بهره‌‎برداران اشغال و دست‌اندازی شد به طوری که حتی در مواقعی که نیاز به آب ندارند نیز جریان آب‌ها به سمت تالاب نیست مانند سیلابی که سال گذشته اتفاق افتاد و بجای اینکه به سمت تالاب حرکت کند، به سمت روستاها و خانه و زندگی مردم جریان داشت که این امر به دلیل حذف مسیرها به سمت تالاب بود.

ظهرابی با بیان اینکه تغییر اقلیم و کمبود بارش همراه با مواردی که عنوان شد، عمده عوامل کاهش آب در این حوزه و خشک شدن تالاب است، خاطرنشان کرد: با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در سطح کشور، کمتر از ۱۱ درصد کمبود آب، در اثر خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته بود و حدود ۹۰ درصد انسان‌ها نقش داشتند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: خودمان را فریب ندهیم و توجیح نکنیم که این دریاچه دراثر عوامل طبیعی خشک شد یا می‌شد.

وی از وظایف حفاظتی و هماهنگی و نظارت اداره کل محیط زیست استان فارس در مدیریت و حفاظت از تالاب‌ها و محیط زیست سخن گفت و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌، هماهنگی، تعامل و ایجاد ارتباط بین ادارات و نهادها و اصلاح مشکلات در بخش‌های مختلف کشاورزی و... و تدوین برنامه‌ها در حفاظت و احیای تالاب از وظایف اداره‌کل حفاظت محیط زیست است.

ظهرابی عنوان کرد: این برنامه که دوسال گذشته آغاز شد، با مشارکت مردم (در طیف های متعدد) و نهادهای مختلف برای تالاب کافتر تهیه شد که به آن برنامه جامع مدیریت زیست محیطی گفته می‌شود که تمام ذی‌نفعان در آن حضور داشته و اظهارنظر می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت: در این برنامه بخشی از کارها ازجمله بازگشایی مسیرهای محدودشده در اطراف تالاب کافتر با حمایت دستگاه‌های اجرایی و قضایی و مشارکت و همراهی مردم و نهادهای مردم‌نهاد مشخص شد.

ظهرابی در پایان سخنان خود بر نقش مردم در احیا و حفاظت از تالاب‌ها تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عامل تحقق این امر مردم هستند.

به گزارش فارس، این همایش به همت انجمن هیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید و همکاری دهیاری‌ روستاهای کافتر، چشمه‌رعنا و خنجشت و نیز همراهی انجمن زاگرس سبز برگزار شد.