گوهر خیراندیش متولد 1 شهریور 1333 در شیراز اسـت. گوهر خیراندیش در چهارراه مشیر ذر خیابان قاآنی شیراز بـه دنیا آمد، دو برادر بنام «خداخواست» و «حسین» و سه خواهر بنام «گلابتون» ؛ «رباب» و «مریم» دارد. فرزند آخر خانواده اسـت و پدرش کشاورز اهل شهر اقلید فارس و مادرش به عنوان «ماما» در بیمارستان مسیحیان شیراز کار می‌کرد.

فارغ التحصیل لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشگاه تهران درسال 1369 و دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درسال 1379 می‌باشد. نخستین بار درسال 1349 وقتی تنها 13 سال داشت در نمایش «عروس» با نقش عذرا بـه کارگردانی جمشید اسماعیل خانی در تالار ابوریحان شیراز بروی صحنه رفت. ایشان درسال 1365 هم با فیلم «روزهای انتظار» بازی در سینما را تجربه کرد سال 1377 در 44 سالگی با سنگین ترین گریم شناسنامه کاریش در فیلم «بانو» بـه کارگردانی داریوش مهرجویی نظر مثبت تعداد زیادی از منتقدان را بـه خود جلب کرد.

دو سال بعد از نخستین تجربه بازیگری درسال 1351 وقتی 18 ساله بود با جمشید اسماعیل خانی 22 ساله در حالی کـه پدر مخالف و مادر موافق این وصلت بود ازدواج کرد. در نتیجه حاصل این زندگی یک پسر بنام «امید» و دو دختر بنام «آزاده» و «آناهیتا» شد. گوهر خیراندیش درسال 1381 همسرش «جمشید اسماعیل خانی» را بـه علت سکته مغزی از دست داد بـه همین دلیل مدتی پیش فرزندانش در کشور آمریکا رفت.