به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، «شاخص‌های موج چهارم در مسیر تنزل، کاهش و کنترل بیماری است» این سخنی است که بابک دین‌پرست دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در آخرین اظهارنظر خود مطرح کرده است. هر چند این موضوع و پایان پیک چهارم از سوی مسئولان بیان می‌شود اما این به معنای پایان بیماری و کنترل کامل آن نیست. 

این تغییر وضعیت در استان فارس نیز در روزهای اخیر قابل مشاهده بوده است، براساس آخرین رنگ‌بندی که نرم‌افزار ماسک از وضعیت شهرستان‌ها ارائه داده تغییر رنگ در استان فارس محسوس بوده است. بر این اساس در حال حاضر تنها یک شهرستان قیروکارزین در وضعیت قرمز به سر می‌برد.6 شهرستان استان شامل سروستان، پاسارگاد، زرین دشت، خنج، گراش و فراشبند در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی به سر می‌برند.

 موج چهارم هنوز تمام نشده است  

با این حال مسئولان بهداشت و درمان استان فارس اعلام کردند که هنوز در دامنه نزولی موج چهارم کرونا قرار داریم و این موج به طور کامل به پایان نرسیده است. عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌‌وگو با تسنیم اظهار داشت: هر چند پیک چهارم روند نزولی پیدا کرده اما این موضوع به شدت موج‌های گذشته نیست و به عبارت دقیق‌تر هنوز باید نسبت به رعایت پروتکل‌ها جدی بود و ساده‌انگاری نکرد.

وی معتقد است هرگونه سهل انگاری یا ساده انگاری در اجرای پروتکل‌های بهداشتی ممکن است سبب بدتر شدن شرایط شود علی‌رغم اینکه پذیرش بیمارستان‌ها  و ضریب اشغال تخت‌ها روند رو به بهبودی را نشان می‌دهد. 

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز تعداد کل مبتلایان را 268 هزار و 242 بیمار ذکر کرده که از این تعداد هزار و 674 نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و 281 نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه درمانی قرار دارند. 

 آمار جان باختگان با شیب کند رو به کاهش است  

با همه این احوالات آمار فوتی‌ها و جان‌باختگان در استان فارس همچنان دو رقمی اما رو به کاهش است، به گونه‌ای که به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 24 ساعت گذشته 13 نفر جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به روزهای گذشته کاهش 4 - 6 نفری را در این زمینه نشان می‌دهد. 

براساس اعلام همتی  شیراز با  119 هزار و 359 مورد در صدر موارد مبتلا قرار دارد و پس از آن شهرستان‌های کازرون با 8 هزار و 570 نفر، مرودشت با 6 هزار و 772 نفر، ممسنی با 5 هزار و 458 نفر و داراب با 4 هزار و 966 نفر قرار گرفته‌اند.

بر این اساس آمار ابتلای دیگر شهرستان‌ها به شرح زیر است: 4 هزار و 373 مورد در فیروزآباد؛ 3 هزار و 669 مورد در کوهچنار؛ 3 هزار و 561 مورد در آباده؛ 3 هزار و 155 مورد در کوار؛ 3 هزار و 119 مورد در استهبان؛ 2 هزار و 828 مورد در اقلید؛ 2 هزار و 789 مورد در سپیدان؛ 2 هزار و 689 مورد در لامرد؛ 2 هزار و 493 مورد در نی ریز؛ 2 هزار و 299 مورد در زرین دشت؛ 2 هزار و 299 مورد در فراشبند؛ 2 هزار و 246 مورد در قیروکارزین؛ 2 هزار و 207 مورد در رستم؛ 2 هزار و 39 مورد در ارسنجان؛ هزار و 922 مورد در زرقان؛ هزار و 781 مورد در خرمبید؛ هزار و 677 مورد در خرامه؛ هزار و 676 مورد در پاسارگاد؛ هزار و 428 مورد در مهر؛ هزار و 103 نفر در بوانات؛ هزار و 71 مورد در سروستان؛ هزار و 34 مورد در بختگان؛ 977 مورد در بیضا و 590 مورد در سرچهان. 

مسئولان و متولیان بهداشت  و درمان استان فارس همراهی مردم را عامل اصلی در گذراندن  و به پایان رساندن این بیماری می‌دانند؛ بر همین اساس قاسم‌پور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان فارس را بیش از 80 درصد اعلام کرد.

با این حال هشدارها برای برگزار نکردن دورهمی‌ها ادامه دارد، به گونه‌ای که مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز مجدد برگزاری مراسم‌های عروسی را خطری برای افزایش دوباره موارد ابتلا به بیماری اعلام کرده  و از مردم درخواست کرده با مشاهده علائم بیماری به مراکز منتخب کووید19 مراجعه و برای انجام تست کرونا اقدام کنند. 

 شروع واکسیناسیون افراد بالای 75 سال در استان فارس  

یکی از راه‌های کنترل بیماری واکسیناسیون و سرعت بخشیدن به این امر است که بر قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا از شروع واکسیناسیون افراد بالای 75 سال از امروز خبر داد و سرعت دادن به واکسیناسیون را عامل موثری در کنترل بیماری اعلام کرد. 

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اجرای طرح واکسیناسیون کرونا را منطبق بر اولویت‌ها و برنامه‌ریزی ستاد ملی کرونا عنوان کرد و اینکه خارج از این برنامه‌ها هیچ اقدامی انجام نمی‌شود. 

 در شرایطی که سیر نزولی نرخ ابتلا به بیماری کووید 19 در سراسر کشور  و استان فارس آغاز شده برخی از کارشناسان معتقدند باید از فرصت پیش آمده برای کنترل بیماری نهایت استفاده را کرد.